Ειδησεογραφικό site

Στράτος Τζώρτζογλου: Ο έρωτας είναι έμπνευση και παιχνίδι με τη φωτιά!

235

Της Πέννυς Κροντηρά

«Οι πολιτικοί που κυβερνούν με το μυαλό θα πάρουν μικρές απαντήσεις. Οι μεγάλοι ηγέτες πάντα σκεφτόντουσαν με την καρδιά» δηλώνει στο «Καρφί» ο ταλαντούχος και ασυμβίβαστος ηθοποιός Στράτος Τζώρτζογλου, ο οποίος μαζί με την πολλά υποσχόμενη νέα ηθοποιό Φιόνα Γεωργιάδη αποφάσισαν να διεκδικήσουν μια διεθνή καριέρα στην Αμερική. Η θεατρική παράσταση «Love-Βαλς με τον Έρωτα», που συμπρωταγωνιστούν στο Σταθάκειο Πολιτιστικό Κέντρο Αστόρια, γνωρίζει μεγάλη επιτυχία και αποδοχή από τους ομογενείς Έλληνες της Αμερικής.

ΣΤΡΑΤΟΣ ΤΖΩΡΤΖΟΓΛΟΥ

tzortzoglou-georgiadΤι σημαίνει για εσάς η τέχνη της υποκριτικής;

Η υποκριτική με διάλεξε και τη διάλεξα ασυνείδητα όταν ήμουν πέντε χρόνων. Είναι όλη μου η ζωή, κλείνω τριάντα χρόνια στο θέατρο και δεν έχω λείψει ούτε δύο ώρες από το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Μόνο ηθοποιός θα μπορούσα να ήμουν, η υποκριτική είναι στην κορυφή του δόρατος. Έχει γίνει ένα με τη φύση μου, γιατί είναι πολύ δουλευμένο. Η τέχνη της υποκριτικής είναι η τέχνη του να ανακαλύπτεις τα πολλά πρόσωπα που έχει ο κάθε άνθρωπος. Οι περισσότεροι άνθρωποι ζούνε μια δική τους φαντασίωση περί πραγματικότητας και βλέπουν τον κόσμο ασπρόμαυρο. Υπάρχουν όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου, απλώς τα πολύ εκπαιδευμένα μάτια μπορούν να δουν όλες τις δυνατότητες, τις χρωματικές διαφορές. Τότε η τέχνη έρχεται με επιστημονικό τρόπο, από τα αρχαία χρόνια μέχρι τώρα, να αποκαλύψει ότι η πραγματικότητα είναι άπειρη, για αυτό και οι ηθοποιοί μέσω της σύμβασης του θεάτρου ή του κινηματογράφου φορούν τα προσωπεία, για να μην τρομοκρατηθεί ο κόσμος, και ξαφνικά αποκαλύπτουν διαφορετικές πλευρές. Δηλαδή μέσα μας έχουμε τον κλέφτη, έχουμε και τον μπάτσο, έχουμε το δικτάτορα, αλλά έχουμε και το φιλελεύθερο άνθρωπο, τα έχουμε όλα. Για αυτό, ενώ φαίνεται η δουλειά του ηθοποιού να είναι πολύ εγωιστική, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο! Πρέπει να έχεις διαλύσει το «εγώ», να το έχεις τσακίσει. Η υποκριτική είναι η πιο ταπεινή των τεχνών. Δεν είσαι τίποτα, αλλά πρέπει να είσαι όλα. Και αν δεν φοράς τα παπούτσια του άλλου, δεν μπορείς να ερμηνεύσεις κανένα ρόλο. Θέλει συμπόνια αλλά πάνω από όλα ταπεινότητα. Αυτό που έχει σημασία είναι η συναισθηματική νοημοσύνη, δεν μπορείς να παίξεις με το μυαλό. Το μυαλό μπορεί να σου φέρει πολύ λίγα, μπορεί να σου μαζέψει υλικό σαν ένα κομπιούτερ, για να ερμηνεύσεις όμως πρέπει να εξαφανιστούν το μυαλό και το «εγώ» και να γίνεις ένα με αυτά που διαβάζεις.

Ποια είναι η ανταπόκριση των Ελλήνων της Αμερικής στη θεατρική παράσταση «Love-Βαλς με τον Έρωτα»;

Έχει μεγάλη επιτυχία με πολύ ζεστή ανταπόκριση και αποδοχή από το κοινό. Οι Έλληνες εδώ αντιδρούν σαν παιδιά, δακρύζουν, σε αγκαλιάζουν, χειροκροτούν. Στην Αστόρια ζω με Έλληνες και νιώθω μεγάλη ευγνωμοσύνη για αυτό, γιατί έχω συμπαράσταση και υποστήριξη και μπορώ και ανεβάζω θεατρικές παραστάσεις. Πέρυσι είχα ανεβάσει με το γιο μου την «Ασκητική» του Νίκου Καζαντζάκη, που είχε μεγάλη ανταπόκριση και μου έδωσε δύναμη να κάνω φέτος το «Love-Βαλς με τον Έρωτα». Αυτή η δυναμική των Ελλήνων είναι σπουδαία, που με βοηθάνε με το να έρχονται στις παραστάσεις και να γεμίζουν την αίθουσα. Σε όποιο σημείο της γης και να πάω είμαι Έλληνας, χαράχτηκα έτσι. Η απόφασή μου όμως να ζήσω στην Αμερική μου δίνει τη δυνατότητα να ανοίξω τους ορίζοντές μου με το «New York Collective Group», ένα από τα διασημότερα γκρουπ ηθοποιών της Νέας Υόρκης, να κάνω μαζί τους αυτοσχεδιασμούς και συνεργασίες με σπουδαίους ανθρώπους όπως η Χριστίνα Κάλλας.

Γιατί επιλέξατε τη Φιόνα; Τι είδατε στο πρόσωπό της;

Ο ρόλος της Φιόνας έχει κάτι πολύ ιδιαίτερο, έχει ένα κουσούρι, γιατί ο ήρωας που υποδύομαι βρίσκει γυναίκες με ένα πρόβλημα είτε εμφάνισης –π.χ. υπερβολικό πάχος, να είναι μεγάλη σε ηλικία–, είτε κυρίως ψυχολογικό – π.χ. να έχει παραμελήσει τον εαυτό της μια γυναίκα, να μην πιστεύει στη ζωή και ότι μπορεί να αγαπηθεί. Είναι θύματα έτοιμα στα νύχια του ήρωα George Love. Εγώ είμαι σαν ένας μαύρος γάτος, κεραμιδόγατος, όπως λέει ο Παπακωνσταντίνου στο τραγούδι του «ήταν ένας γάτος, μαύρος πονηρός». Η Φιόνα είναι μια νέα όμορφη κοπέλα που την ερωτεύεται ο ήρωας γιατί του θυμίζει τη μητέρα του, με την οποία είχε πρόβλημα. Με τη Φιόνα κολλήσαμε μια χαρά σαν ζευγάρι, έδειξε μεγάλη πειθαρχία και μπόρεσε να ανταποκριθεί σωστά σε ένα έργο δύο προσώπων που πρέπει να έχεις μεγάλη εμπειρία για να είσαι σωστός.

Ποια τα επαγγελματικά σας σχέδια;

Το «Love-Βαλς με τον Έρωτα» θα συνεχιστεί, καθώς θα πάμε σε περιοδεία. Έχω τελειώσει ήδη δύο κινηματογραφικές ταινίες που αναμένεται να προβληθούν, εκ των οποίων η μία είναι του Μπρούνο Κόπολα, ξαδέλφου του διάσημου σκηνοθέτη Φράνσις Φορντ Κόπολα. Επίσης, είμαι περήφανος που συμμετέχω στο καστ της νέας ταινίας της Χριστίνας Κάλλας, σκηνοθέτιδας του «42 Δευτερόλεπτα Ευτυχίας». Δουλεύοντας με αυτή την ομάδα εδώ και 9 μήνες σε ένα εξαιρετικά εντατικό process, απολύτως επικεντρωμένο στη διαδικασία του ηθοποιού, είναι μια από τις καλύτερες εμπειρίες της 30χρονης καριέρας μου! Το «Rainbow Experiment» είναι μια φιλόδοξη ανεξάρτητη ταινία ανσάμπλ εξαιτίας του ασυνήθιστου τρόπου παραγωγής της και του αντικειμένου της.

Ποιον ορισμό δίνετε στον έρωτα και την αγάπη;

Υπάρχει ένα ρητό που λέει «έρωτας είναι το να σου αρέσει ένα λουλούδι και να πηγαίνεις να το κόβεις∙ αγάπη είναι να το ποτίζεις κάθε μέρα». Ό έρωτας έχει κάτι από ανθρωποφαγία. Είναι τόσο έντονη η επιθυμία μας και η προσκόλληση στο αγαπημένο μας πρόσωπο που στην ουσία το καίμε, θέλουμε να το εξαφανίσουμε με μια τάση σαν της φωτιάς. Αν κανείς επιβιώσει από την ερωτική φλόγα, μπορεί να μετατραπεί σε αγάπη, αλλά η αγάπη θέλει άλλου είδους προσήλωση, όπως η ήρεμη θάλασσα. Μπορεί να είναι μαλακιά, αλλά σε βάθος χρόνου διαβρώνει το βράχο. Η πραγματική αγάπη κερδίζεται δύσκολα. Πρέπει να αγαπήσεις πρώτα τον εαυτό σου, που σημαίνει να είσαι ελεύθερος, να έχεις αντίληψη του κόσμου και του εξωτερικού και του δικού σου, να έχεις συμπόνια. Οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν ότι αγαπάνε και αυτό πραγματεύεται και το θεατρικό έργο που παίζω τώρα.

Ποιες οι αδυναμίες σας που σας έχουν κοστίσει;

Το πάθος μου! Που μου έχει δώσει τη φλόγα να προχωράω ό,τι και αν γίνεται, όποιες δυσκολίες και αν υπάρχουν. Αυτό κάποιες φορές καίει και σχέσεις και ανθρώπους γύρω μου, γιατί είμαι τόσο φουντωμένος από αυτή τη φλόγα που έχω μέσα μου και, αν δεν την ελέγξω, μπορεί να με καταστρέψει. Είναι σαν τον ήλιο που, αν τον πλησιάσεις, καίγεσαι. Το πάθος δίνει ζωή και καταστρέφει!

Πώς βλέπετε την πολιτική κατάσταση της χώρας και τι θα λέγατε στους κυβερνώντες;

Να ρίξουν μια ματιά από την καρδιά τους σε όλους αυτούς που σώζουν τους πρόσφυγες στο Αιγαίο, για να δείξουν ότι σημασία δεν έχει το πώς κυβερνάς, αλλά με πόση αυτοθυσία πέφτεις σε αυτά. Αν κυβερνούν με το μυαλό, θα πάρουν μικρές απαντήσεις. Οι μεγάλοι ηγέτες πάντα σκεφτόντουσαν με την καρδιά.

Ένα μήνυμα προς τους αναγνώστες μας…

Να μην τρομοκρατηθούν. Τρομοκρατία δεν είναι μόνο το Ισλάμ. Τρομοκρατία δεν είναι μόνο το χτύπημα αλλά οι επιπτώσεις της, που είναι πολύ βαθύτερες. Αυτό που ακολουθεί μετά το χτύπημα είναι πιο δηλητηριώδες και θανατηφόρο. Ο φόβος δημιουργεί συνεχώς νέους φόβους. Η χώρα μας έχει δείξει μεγάλη αυτοθυσία σε δύσκολες στιγμές και πιστεύω ότι οι Έλληνες θα ξεπεράσουν τον πήχη. Μπορεί η Ελλάδα να είναι μικρή σε έκταση, αλλά είναι πολύ μεγάλη σε πνεύμα και νιώθω αισιοδοξία.

ΦΙΟΝΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ

Πώς από τις σπουδές της Νομικής αποφάσισες να μεταπηδήσεις στο χώρο της υποκριτικής;

Καθότι από παιδί είχα έντονη τη διάθεση της προσφοράς και ενεργό το αίσθημα του δικαίου, σπούδασα Νομικά, γιατί θεωρούσα –ρομαντικά ενδεχομένως– ότι έτσι θα μπορέσω να βοηθήσω στην εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων που παρατηρούσα να υπάρχουν γύρω μου, μέσω της προάσπισης των νόμων ή μέσω θέσπισης πιο δίκαιων, αν θέλεις, νόμων. Συνειδητοποίησα, όμως, κάποια στιγμή ότι αφενός η πραγματική αλλαγή στον κόσμο μας έρχεται εκ των έσω, δηλαδή ξεκινά στον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά και μετά ακολουθεί στο σύνολο, και αφετέρου ότι η τέχνη είναι πολύ δυνατότερο μέσο για να επιφέρει ευνοϊκές κοινωνικές αλλαγές! Γιατί μιλάει περισσότερο στην καρδιά των ανθρώπων, παρά στο νου, ο οποίος συχνά διχάζει. Είναι πανανθρώπινη διάλεκτος. Κατάλαβα ότι, πριν βοηθήσεις τους άλλους, πρέπει να είσαι πρώτα από όλα υγιής ψυχικά εσύ. Και για μένα η τέχνη της υποκριτικής, του χορού και του τραγουδιού σημαίνει έκφραση, δημιουργία, άρα ελευθερία και ευτυχία! Παρά το γεγονός ότι έχω και νομικό background, ναι, τολμώ να πω ότι ο χώρος της τέχνης ήταν παιδικό μου όνειρο.

Πόσο εύκολη είναι η ζωή έξω;

Στο θέατρο μας διδάσκουν πως η διαφορετικότητα και η αλλαγή είναι πρόκληση και η πρόκληση είναι καλοδεχούμενη! Επομένως, η διαφορά στον τρόπο ζωής κάποιες φορές τρομάζει, αλλά άλλοτε είναι πολύ γοητευτική. Η Νέα Υόρκη είναι μια γρήγορη πόλη, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο, και τα πάντα εξελίσσονται με ταχύτατο ρυθμό! Επομένως, ένας επαγγελματίας ηθοποιός χρειάζεται να αναπτύξει αρετές όπως η αντοχή και η ευελιξία, αφού συναγωνίζεται με φιλόδοξους και συχνά πολύ ταλαντούχους ανθρώπους όλων των εθνικοτήτων. Η δυσκολία λοιπόν του να ξεχωρίσεις είναι αυξημένη. Χρειάζεται πίστη στο ότι δοκιμάζεσαι μεν, αλλά δεν αποδεικνύεις την αξία σου ως ηθοποιός. Έχω παρατηρήσει πάντως ότι, όταν τα πράγματα «ρολάρουν» –όπως συνηθίζω να λέω–, δεν αισθάνεσαι στον ίδιο βαθμό τη δυσκολία του εγχειρήματος αυτού! Υπάρχει έμπνευση και ενθουσιασμός που λειτουργούν ως κινητήριος δύναμη.

Πώς είναι να συνεργάζεσαι με τον Στράτο Τζώρτζογλου;

Θεωρώ τυχερό δώρο τη συνεργασία μου με τον Στράτο στο έργο «Love-Waltz with Eros», στο οποίο και συμπρωταγωνιστούμε! Ο Στράτος σκηνοθετεί την παράστασή μας μαζί με τη σκηνοθέτιδα/σεναριογράφο διεθνούς φήμης Χριστίνα Κάλλας. Σκηνογράφος και ενδυματολόγος είναι η ξεχωριστή καλλιτέχνις-εικαστικός Λυδία Βενιέρη, βραβευμένη πολλαπλώς σε διεθνείς διαγωνισμούς. Βρίσκομαι ανάμεσα σε πολύ ταλαντούχους συνεργάτες και μαθαίνω διαρκώς από αυτούς. Η συνεργασία επί σκηνής με τον Στράτο είναι για μένα, θα έλεγα, μια τονωτική ένεση πείρας και είμαι ευγνώμων για αυτό! Είμαι πολύ ενθουσιασμένη, καθώς είχαμε μεγάλη προσέλευση και το ελληνικό κοινό της Νέας Υόρκης μάς έχει υποδεχτεί πολύ θερμά.

Ποια είναι τα επαγγελματικά σου σχέδια;

Η αλήθεια είναι ότι από το Σεπτέμβριο του 2012 και μέχρι πρόσφατα είχα λάβει μέρος μόνο σε αμερικανικές παραγωγές. Δεν είχε τύχει να συνεργαστώ με Έλληνες της Νέας Υόρκης. Τον τελευταίο καιρό όμως έχω εκτεθεί περισσότερο στην ελληνόφωνη αγορά και οι εντυπώσεις που έχω αποκομίσει από τους συνεργάτες μου είναι πολύ θετικές. Γενικά, ένας σταθερός στόχος μου είναι να συνεργάζομαι με αξιόλογους καλλιτέχνες και να λαμβάνω μέρος σε καλλιτεχνικές παραγωγές που να με αντιπροσωπεύουν, είτε ελληνόφωνες είτε αμερικανικές. Αγαπώ πολύ την Ελλάδα και πιστεύω στο αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό της. Θεωρώ ότι είναι μια χώρα με αξιοσέβαστα ιδανικά, ιστορία και γεωγραφική θέση. Είμαι φιλελληνίδα, εκτός από γεννημένη Ελληνίδα! Θέλω όμως να αφήσω την πόρτα της Αμερικής ανοιχτή!

 Τελικά η αγάπη είναι ένα ρίσκο που αξίζει να πάρει κανείς;

Νομίζω ότι η αγάπη είναι τροφή για την ψυχή του ανθρώπου. Η αγάπη είναι δύναμη! Και ο έρωτας είναι έμπνευση! Θέλοντας ή μη θα το πάρεις αυτό το ρίσκο! Και αφού η ζωή είναι γεμάτη ρίσκο, ίσως αυτό να είναι από εκείνα που αξίζουν πιο πολύ. Βέβαια, πονάει καμιά φορά, οπότε αυτό που εγώ έχω στο νου μου είναι ότι «εάν σου πάρουν την καρδιά, κέρδισαν», επομένως συνεχίζουμε με θάρρος ωσότου βρούμε ευγενικούς εκπροσώπους της αγάπης! Και τους κρατάμε!

Ένα μήνυμα προς τον κόσμο;

Παρατηρώ ότι οι κρίσεις γενικότερα αλλά και ειδικότερα της χώρας μας μας ωθούν όλους προς τα άκρα! Όλοι ξέρουμε με τη λογική μας ότι τα άκρα δεν οδηγούν ποτέ στην ευημερία! Επίσης, μας οδηγούν σε ατέρμονους συμβιβασμούς! Επομένως, θέλω να ευχηθώ σε όλους μας ψυχραιμία, συνεργασία και θετικές εξελίξεις για το νέο έτος στις κάθε είδους επιδιώξεις του καθενός. Στο μεταξύ, το θέατρο, ο κινηματογράφος, η μουσική και ο χορός πιστεύω βαθιά ότι μπορούν, έχουν τη δύναμη, να κάνουν τον κόσμο μας ψυχικά πιο πλούσιο, πιο δημιουργικό, γι’ αυτό ευκταίο είναι να δούμε την τέχνη –σε όποιον κλάδο της αρέσκεται ο καθένας– με μια άλλη ματιά, ίσως ως μια καλή διέξοδο, έναν αποπροσανατολισμό από την καθημερινότητα και ευκαιρία για μαγεία και ανάταση!

Τα σχόλια είναι κλειστά.