Ειδησεογραφικό site

Κάκια Ιγερινού: «Η κρίση ψαλιδίζει τα όνειρα των νέων»

174

«Η κρίση, αυτό το σοκ και δέος χτύπησε ψυχολογικά όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα εμάς τους Έλληνες που είμαστε εξαιρετικά συναισθηματικός λαός.» δηλώνει στο «Κ» η ηθοποιός, συγγραφέας και σεναριογράφος Κάκια Ιγερινού.

Στην Πέννυ Κροντηρά

Μία καταξιωμένη καλλιτέχνις με πορεία και συνέπεια ανάλογη του επιπέδου της έχει ξεχωρίσει σε κάθε της δουλειά για το προσεγμένο και άρτιο αποτέλεσμα των δουλειών που έχει επιμεληθεί. Η ηρεμία, η ευγένεια και η ευθύτητα που τη συνοδεύουν δεν μπορούν παρά να μην σε κάνουν να την θαυμάσεις και να την εκτιμήσεις ως προσωπικότητα. Από τις 2 Απριλίου μικροί και μεγάλοι θα μπορούν να παρακολουθήσουν την παράσταση «Το όνειρο και το θαύμα» σε μουσική και στίχους του Μίκη Θεοδωράκη και πένα της Κάκιας Ιγερινού στο «θέατρο της ημέρας».

Ξεχωρίζετε την υποκριτική από τη συγγραφή ή για εσάς είναι και τα δύο εξίσου αγαπημένα;

Δεν είναι απλώς αγαπημένα, είναι αλληλένδετα. Τα τόσα χρόνια στο θέατρο με οδήγησαν στο να γράφω. Ήξερα τον τρόπο γραφής γιατί ήδη είχα παίξει ρόλους από πολύ σημαντικούς συγγραφείς και ήξερα πια πως δομείται ένα κείμενο. Προσπαθούσα όταν έγραφα να κρατώ πάντοτε κάποιους όρους γραφής που είναι κλασσικοί και δεδομένοι στους θεατρικούς συγγραφείς, ώστε να υπάρχει ισορροπία στο κείμενο και κυρίως στους χαρακτήρες.

Πόσο σημαντικό είναι το παιδικό θέατρο;

Εγώ δεν το λέω παιδικό θέατρο. Ποτέ δεν το έλεγα έτσι σαν να είναι κάτι υποβαθμισμένο, δηλαδή σαν να πηγαίνω το παιδί μου επειδή δεν μπορεί να παρακολουθήσει έργα μεγάλων. Θέατρο για παιδιά είναι και όλοι οι άνθρωποι μέχρι να φύγουμε από τη ζωή έχουμε μέσα μας ένα παιδί, άρα λοιπόν απευθύνεται σε όλους στα παιδιά, στους γονείς, σε μεγαλύτερους ανθρώπους που δεν είναι απαραιτήτως γονείς. Το θέατρο για παιδιά μέσα από μια διαφορετική γραφή έχει στόχο να περνά μηνύματα σε κυρίως νεότερες ηλικίες που όμως είναι κοινά για όλους.

Ποια η σχέση σας με τον Μίκη Θεοδωράκη;

Είναι χρόνια συνεργασίας και τώρα πια είμαστε πάρα πολύ φίλοι. Ο Μίκης με έχει τιμήσει με τη φιλία του, τη γενναιοδωρία του, την αγάπη του. Θα έλεγα ότι είναι μία σχέση λατρείας.

Τι σας έχει διδάξει ως άνθρωπος αλλά και συνθέτης;

Ότι και όλους μας, ότι το μεγαλύτερο χρέος στον τόπο μας είναι να αγωνιζόμαστε για την ελευθερία.

Ποια τραγούδια διαπαιδαγωγούν και με ποιο τρόπο;

Όλα, άλλωστε η συλλογή «τραγούδια για παιδάκια και παιδιά» του Μίκη είχε ξαναπαιχτεί το 2003 με άλλο τίτλο στο θέατρο «Χώρα» και τώρα ανεβαίνει πάλι στο «θέατρο της ημέρας» με τίτλο «Το όνειρο και το θαύμα». Έχουμε βάλει και άλλα τραγούδια του Μίκη που και ο ίδιος προσέθεσε στη συλλογή του. Στην πραγματικότητα απευθύνεται σε παιδιά που σε λίγο θα γίνουν πολίτες και ελπίζουμε συνειδητοποιημένοι. Το κείμενο που είναι βασισμένο πάνω στα τραγούδια και τους στίχους του Μίκη δένει με τη λογική του και το χιούμορ του που πάντα ακολουθούσα βέβαια. Μέσα από ένα ευχάριστο και μελωδικό τραγούδι γιατί ο Μίκης είναι μελωδιστής στέλνει και ένα μήνυμα. Υπάρχει ένα τραγούδι που τα παιδάκια ρωτούν το φεγγαράκι «Που είναι πιο καλά στο βουνό, στη θάλασσα, στην πόλη που;» και απαντάει το φεγγάρι «όπου είναι υγεία και χαρά και όπου κανένας δεν πονά και κανένας δεν κρυώνει ούτε πεινά εκεί είναι πιο καλά». Και όλο αυτό με πάρα πολύ χαρούμενη μουσική και χορό.

Πως ξεκίνησε η ιδέα αυτής της παράστασης;

Το βιβλίο βρέθηκε στα χέρια της Ανδρομάχης Μοντζολή που είναι αυτή που έφτιαξε το «θέατρο της ημέρας» και σκηνοθετεί την παράσταση. Είναι μια εξαιρετικά ικανή γυναίκα και πολύ καλή σκηνοθέτιδα. Με φώναξε και μου ζήτησε να βοηθήσω και μου είπε «πως θα γίνει να ανεβάσω αυτό το έργο;» και της απάντησα «αν θες να το ανεβάσεις ανέβασέ το. Από μένα δεν υπάρχει καμία αντίρρηση.» και απάντησα θετικά. Όπως δεν υπήρχε αντίρρηση και από τον Μίκη. Δεν το έκανα γιατί ήθελα μια δουλειά καθώς δεν μου αρέσει η εποχή και απέχω από τις δουλειές. Είναι μία εποχή κρίσης που αναγκαστικά κάνεις εκπτώσεις σε πολλά πράγματα. Εγώ δόξα τω Θεώ στη «χρυσή εποχή» που ήμουν και δημιουργούσα, μπορούσα και ανέβαζα δουλειές βάζοντας την υπογραφή μου σε ποιότητα. Ο λόγος που θεώρησα ότι είναι κατάλληλη εποχή να ανέβει το έργο είναι η διαχρονικότητα του Μίκη και τα μηνύματα που πρέπει να φθάσουν τώρα σε ένα κοινό μικρό και μεγάλο.

Πως ξεκίνησε η δημιουργική γραφή του σεναρίου;

Ο Μίκης είναι χειμαρρώδης, δεν μπορείς να σταθείς σε κάποια σημεία. Μπορείς να γράφεις τόνους αλλά το θέμα είναι ότι εδώ αποφασίστηκαν κάποια τραγούδια γιατί στο σύνολο η συλλογή περιλαμβάνει σαράντα και δεν είναι δυνατό να μπουν όλα γιατί η παράσταση θα διαρκούσε σαράντα ώρες. Αυτά τα τραγούδια που αποφασιστήκαν έδεσαν μαζί με το κείμενο και προχώρησαν.

Ποια τα μηνύματα που περνά;

Καταρχήν περνάει δύο πάρα πολύ βασικά. Υπάρχουν πάρα πολλοί ήρωες στο έργο η σημαντικότερη είναι η Μαργαρίτα που είναι ένα κοριτσάκι που έχει επιθυμία να αποκτήσει έναν κούκλο που να μιλάει, να έχει τεχνητή νοημοσύνη. Επειδή ο κόσμος έχει φτάσει στο χάλι αυτό, ο Θεός αποφασίζει να δώσει στο ξύλινο παιδί ζωή, ομιλία, αισθήσεις. Αν αυτό το ξύλινο παιδί καταφέρει από τους ανθρώπους να μάθει έστω και μία ανθρώπινη αρετή τότε θα γίνει αληθινός άνθρωπος και η ανθρωπότητα θα έχει μία δεύτερη ευκαιρία. Αυτό το ξύλινο παιδί λέγεται Μιχαλάκης και θυμίζει το Πινόκιο αλλά μετά διαφοροποιείται. Η Μαργαρίτα είναι ντυμένη στα κόκκινα που συμβολίζει την επιθυμία, τη δράση, την αντίδραση, την επανάσταση, την ελευθερία. Άρα λοιπόν δεν είναι ένας ήρωας ενός έργου αλλά πολλοί ρόλοι που έχουν μία δεύτερη ανάγνωση. Το δε ξύλινο παιδί προς τιμήν του Μίκη το έχω ονομάσει Μιχαλάκη που μαθαίνει, παθαίνει, διώκεται, απελευθερώνεται και γίνεται άνθρωπος με την αυταπάρνηση. Άρα έχουμε δύο ανθρώπινες αρετές την αγωνιστικότητα και την αυταπάρνηση με την ελευθερία. Όποιος έχει αυτές τις αρετές «γίνεται» άνθρωπος και μπορεί να βλέπει πιο καθαρά τους γύρω του και όχι μόνο τον εαυτό του.

Ποια τα όνειρα και τα θαύματα σήμερα; Πιστεύετε σε αυτά;

Αλίμονο αν δεν πιστεύαμε σε θαύματα άλλωστε έχουμε δει να συμβαίνουν. Δεν εννοώ μεταφυσικά αλλά ανθρώπους που είναι στο παρά πέντε να χαθούν και με μία περίεργη συγκυρία σώζονται. Όνειρα νομίζω ότι η καινούργια γενιά έχει πάρα πολλά δυστυχώς όμως περνάει μία κρίση που τα ψαλιδίζει. Από την άλλη μεριά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζούμε σε ένα κόσμο που έχει περάσει πάρα πολλές περιπέτειες και δύσκολες χρονικές περιόδους. Από την ώρα που έγινε κράτος η έρημη Ελλάδα ότι δυσκολίες και αν πέρασε τα κατάφερε. Λίγο την παρομοιάζω στο έργο σαν το καραβάκι του Οδυσσέα που ξεκίνησε από την Τροία για να φθάσει στην Ιθάκη περνώντας όλες τις περιπέτειες από τη Σκύλα και τη Χάρυβδη, από τις γοργόνες, τον Κύκλωπα που έβλεπε μόνο με ένα μάτι, αυτή είναι η Τρόικα, και πάντα θα αρμενίζει. Ο Έλληνας είναι περίεργη ιδιοσυγκρασία μπορεί να κάνει χιλιάδες λάθη, μπορεί να μην μαθαίνει εύκολα από αυτά αλλά κάποια στιγμή έχει την ετοιμότητα και την εξυπνάδα να σωθεί.

Σας έχει λείψει η τηλεόραση; Ποια τα επαγγελματικά σας σχέδια;

Όχι δεν μου έχει λείψει και δεν βλέπω τηλεόραση τα τελευταία χρόνια, γιατί δεν μπορώ αυτό τον ξεπεσμό. Εγώ έζησα εποχές που θυμάμαι ότι υπήρχε υγιής ανταγωνισμός στην τηλεόραση.  Το κάθε κανάλι έπαιζε και καλύτερη σειρά, περιμέναμε να δούμε τα νούμερα της τηλεθέασης αλλά είχαμε απέναντι αντιπάλους. Το να παίζεις σε ένα γήπεδο χωρίς αντίπαλο δεν σημαίνει κάτι. Εγώ είχα μάθει και απαιτούσα παραγωγές που να μπορώ να βάλω την υπογραφή μου που σημαίνει καλή παραγωγή, καλοί ηθοποιοί, καλοί σκηνοθέτες. Και τώρα υπάρχουν, όμως η κρίση δεν μπορεί να καλύψει τις οικονομικές ανάγκες μιας καλά οργανωμένης σειράς, γιατί εγώ μυθοπλασία έκανα. Επομένως δεν έχω σχέδια και δεν θέλω να έχω σχέδια. Προτιμώ να περιμένω να δω το ξεκαθάρισμα ενός τοπίου και τη νέα γενιά των ανθρώπων που έρχεται μετά από εμένα να κάνει πράγματα. Εγώ λίγο πολύ νομίζω ότι ο κύκλος μου έκλεισε και μάλιστα με ευτυχία γιατί ήμουν σε καλή εποχή. Αν ξανακάνω το οτιδήποτε παρότι θα είναι σε διαφορετικό μπάτζετ πια, αφού η Ελλάδα χρωστάει και κινδυνεύουμε να διαλυθούμε από μέρα σε μέρα οικονομικά, θα είναι κάτι που θα μπορώ να υπογράψω.

Ποια η γνώμη σας για τις σχέσεις των ανθρώπων σήμερα φιλικές, οικογενειακές ή ερωτικές; Έχουν αλλάξει καθόλου;

Πάρα πολύ. Αυτή η κρίση, αυτό το σοκ και δέος χτύπησε ψυχολογικά όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα εμάς τους Έλληνες που είμαστε εξαιρετικά συναισθηματικός λαός. Οι οικογένειες συγκρούστηκαν, για τις ερωτικές σχέσεις δεν το συζητώ. Βλέπω νέα παιδιά να αναγκάζονται να μην προχωρήσουν στο να κάνουν οικογένεια επειδή δεν υπάρχουν χρήματα. Αυτό είναι από όλα το πιο δυσάρεστο για μένα. Οι γνήσιες φιλικές σχέσεις δεν παθαίνουν τίποτα, όπως η σχέση μου με τον κύριο Αντώνη Πρέκα με όποια κρίση, με ότι και αν έγινε είναι για μένα φίλος – αδελφός και είμαι και εγώ για αυτόν το ίδιο. Άρα οι πραγματικοί φίλοι μας είναι πάντα κοντά μας και χάρη σε αυτούς επιβιώνουμε τους δύσκολους αυτούς καιρούς.

Ποια τα διδάγματα της ζωής σας;

Να μην κάνω ποτέ σχέδια γιατί όταν κάνεις σχέδια ο Θεός γελάει. Έκανα εκατοντάδες σχέδια στη ζωή μου με πάρα πολύ μεγάλη αισιοδοξία γιατί όλα πήγαιναν καλά και όταν έχασα τον άνδρα μου είδα ότι δεν έπρεπε να έχω κάνει τίποτα από όλα αυτά. Υπάρχει μία μοίρα για τον καθένα, η οποία αποφασίζει.

Πως βλέπετε σήμερα την περίοδο που διανύει η χώρα μας και τα πρόσωπα που τη διοικούν;

Δεν νομίζω πως τα πρόσωπα που την διοικούν φταίνε σε τίποτα. Όποια πρόσωπα και να τη διοικούσαν δεν θα μπορούσαν να κάνουν τίποτα από την ώρα που η χώρα πολύ νωρίτερα από το 2009 έμπαινε σε ένα τραπεζικό σχέδιο που θα φόρτωνε τα χρέη των τραπεζών στους πολίτες για να φορολογούνται και μετά να φτάσουν σε αυτό το σημείο θεωρώ. Το σχέδιο από τον «δόκτωρα»  Σόιμπλε είχε στηθεί πάρα πολύ νωρίς και δεν το είχε πάρει κανείς μας χαμπάρι.

Πιστεύετε στην καλή πλευρά των ανθρώπων;

Πάντα υπάρχει ακόμα και σε ανθρώπους που είναι δύστροποι, που λέγονται κακοί. Μπορεί να είναι πιο κρυμμένη ή να την έχουν απωθήσει επειδή θεωρούν την ύλη σημαντικότερη από τη ψυχή. Πάντα θα πιστεύω στην καλή πλευρά των ανθρώπων. Ο άνθρωπος δεν είναι άσπρο μαύρο είναι και καλός και κακός, έχει ελαττώματα και προτερήματα. Πάντα μέσα στους ανθρώπους υπάρχει ένα παιδί και τα παιδιά είναι η καλή μας πλευρά.

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.