Ειδησεογραφικό site

Aυτοσυγκέντρωση στην οδήγηση, προσοχή και έλλειψη βιασύνης για ασφαλή επιστροφή

197

Ο φόρος αίματος ασφάλτου κάθε χρόνο στην Ελλάδα κοστίζει μεγάλο αριθμό απώλειας συνανθρώπων μας. Ενόψει της μεγάλης εξόδου του Πάσχα τα σενάρια και οι φόβοι για τροχαία ατυχήματα μεγαλώνουν. Συζητήσεις επί συζητήσεων και αναλύσεις δεν φαίνεται να δίνουν αποτέλεσμα καθώς η λύση βρίσκεται στην οδική παιδεία και τήρηση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας από τους Έλληνες πολίτες-οδηγούς.

Στην Πέννυ Κροντηρά

Το «Κ» θέλοντας να αποσαφηνίσει την κατάσταση μίλησε με την κατεξοχήν υπεύθυνη υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας την Τροχαία Αττικής και τον Διευθυντή της κ. Νικόλαο Σπανουδάκη για το μείζον έργο και την προσφορά της υπηρεσίας προς τη διασφάλιση της ζωής του πολίτη. Επίσης, ο Αστυφύλακας Καρασάνης Αθανάσιος μας περιγράφει τις συνθήκες εργασίας του εν ώρα υπηρεσίας.

 

spanoudak

 Δ/ντης Τροχαίας Αττικής Σπανουδάκης:

 

Πόσα χρόνια είστε στην υπηρεσία και ποια η εμπειρία που έχετε αποκομίσει;

Έχω την τιμή να υπηρετώ σε Υπηρεσίες Τροχαίας για 22 συνεχή χρόνια και η εμπειρία που έχω αποκομίσει πάνω στο αντικείμενο της Τροχαίας, θα έλεγα ότι είναι αρκετή.  Από νεαρός Αξιωματικός, οπότε και πρωτοτοποθετήθηκα στην Τροχαία, στη συνέχεια ως Διοικητής Τμημάτων Τροχαίας του Λεκανοπεδίου Αττικής, έως και πρόσφατα αναλαμβάνοντας καθήκοντα ως Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, έχω διαχειριστεί μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, έχω διενεργήσει πάρα πολλούς τροχονομικούς ελέγχους και έχω διαχειριστεί πληθώρα τροχονομικών ζητημάτων, ώστε να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι το κυριότερο που πρέπει να αλλάξει είναι ο παράγοντας άνθρωπος (οδηγός – πεζός – επιβάτης). Η κυκλοφοριακή αγωγή είναι το  πιο κρίσιμο σημείο στην οδική ασφάλεια. Αυτό θεωρώ ότι είναι και το σημαντικότερο που πρέπει να αλλάξει. Ουσιαστικά δηλαδή να αναθεωρήσουμε και να τοποθετήσουμε στη νέα σωστή βάση όλη την οδική μας συμπεριφορά η οποία πρέπει να διακρίνεται από τον σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και το περιβάλλον, από την ευγένεια και από την αλληλοκατανόηση. Η κυκλοφοριακή ευταξία και ασφάλεια δεν είναι ατομική υπόθεση μόνο, αλλά υπόθεση κοινής προσπάθειας και συνεισφοράς.

Ποια η σημασία του έργου της Τροχαίας;

Η Διεύθυνσή μας στο πλαίσιο εφαρμογής του «Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2011-2020” είναι σταθερά προσανατολισμένη στην εμπέδωση του κλίματος Οδικής ασφάλειας και ελέγχου σε όλους τους οδηγούς. Στόχος μας είναι να περιορίσουμε στο ελάχιστο δυνατό τις οδικές συμπεριφορές, οι οποίες είτε οδηγούν στο τροχαίο ατύχημα, είτε πολλές φορές προσβάλουν τον πολιτισμό μας. Χωρίς να υπεισέλθω σε αριθμητικές λεπτομέρειες, απλώς θα αναφέρω ότι στην Αττική το 2016 είχαμε 17 νεκρούς λιγότερους σε σχέση με το 2015 (201 νεκροί το 2016 και 218 το 2015). Τα αποτελέσματα αυτά αποτελούν το κίνητρό μας και το εφαλτήριο για νέες, συνεχείς και συστηματικές προσπάθειές μας για τη βελτίωση του επιπέδου της Οδικής Ασφάλειας, αλλά περαιτέρω και ηθική ικανοποίηση προσφοράς μας στο κοινωνικό σύνολο.

 

Πόσοι αστυνομικοί και οχήματα είναι στη διάθεση της Τροχαίας;

Είκοσι Υπηρεσίες Τροχαίας και τρεις Ομάδες Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.), αστυνομεύουν τροχονομικά το Λεκανοπέδιο Αττικής. Στο δυναμικό της Διεύθυνσής μας ανήκουν περίπου 1.000 αστυνομικοί, οι οποίοι με 330 οχήματα (περιπολικά, μηχανές, ανακριτικά οχήματα), καθώς και τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό και μέσα (radars, αλκοολόμετρα, ηχόμετρα, ζυγοί οχημάτων κ.λπ.), προβαίνουν καθημερινά στη διενέργεια τροχονομικών ελέγχων και επιλαμβάνονται στα τροχαία ατυχήματα. Το θέμα όμως δεν είναι πόσους τροχονόμους έχουμε, αλλά πως οι πολίτες – χρήστες των οδών αντιμετωπίζουν το ζήτημα της κυκλοφορίας και των κανόνων που τη διέπουν. Με  αυτά λοιπόν τα δεδομένα, προσπαθούμε με το προσωπικό που διαθέτουμε να κάνουμε το καλύτερο για το σκοπό που έχουμε ταχθεί: την αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας.

 

Ποια η αντιμετώπιση του κόσμου;

Η συνήθης αντιμετώπιση των οδηγών κατά τη διάρκεια ενός τροχονομικού ελέγχου περιλαμβάνει κάθε είδους αντίδραση προς τον τροχονόμο. Από ερωτήματα απορίας : «Μα τι παράβαση έκανα;», σε γενικόλογες καταγγελίες: «Μα δε βλέπετε το μπροστά αυτοκίνητο που έκανε …», και από εισπρακτικές και οικονομικές αναφορές: «Μα πως μπορείτε και γράφετε τόσο μεγάλα πρόστιμα», έως και επιθετικές, απειλητικές και εξυβριστικές συμπεριφορές. Φυσικά υπάρχουν αντιδράσεις οδηγών οι οποίοι κατανοούν την επικινδυνότητα της τροχαίας παράβασης την οποία διέπραξαν από απροσεξία τους. Πρέπει όμως να γίνει κατανοητό από τους οδηγούς ότι η πρόληψη του τροχαίου ατυχήματος, είναι προτιμότερη από την εμπλοκή τους σε αυτό.  Όποια λοιπόν και να είναι η αντιμετώπιση του κόσμου, η μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και των παθόντων από αυτά, καθιστούν επιβεβλημένη και αναγκαία τη διενέργεια τροχονομικών ελέγχων.

 

Ποια η άποψή σας για τα πρόστιμα;

Η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων είναι ένα σύνθετο ζήτημα και για αυτό χρειάζεται να το δούμε από όλες τις πλευρές του. Οι τελευταίες τροποποιήσεις των κυρώσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας επήλθαν το 2007, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επιδέχεται και περαιτέρω βελτιώσεις, είτε αυτές θα αφορούν κάποια μείωση σε μερικά πρόστιμα, είτε βεβαίως και αυξήσεις σε κάποια άλλα, είτε και άλλου είδους τροποποιήσεις. Όλα αυτά είναι μια διαρκής διαδικασία που αφορά την Πολιτεία και το Νομοθέτη, και για την αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. έχει συσταθεί Ειδική Επιτροπή στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στην οποία συμμετέχουν οι συναρμόδιοι φορείς και Υπηρεσίες.

 

Τι θεωρείτε ότι πρέπει να αλλάξει στην οδική συμπεριφορά και ασφάλεια του Έλληνα;

Αυτό στο οποίο θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα είναι η αλλαγή της νοοτροπίας και της υπευθυνότητας των οδηγών. Εάν δεν υπάρχει ατομική ευθύνη και ευαισθητοποίηση, τότε δεν μπορούμε να προσδοκούμε και θεαματικά αποτελέσματα στην αύξηση του επιπέδου της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας.

 

Ποιες οι συμβουλές που έχετε να δώσετε στους οδηγούς;

Βασική προϋπόθεση για ασφαλή οδήγηση είναι η αυτοσυγκέντρωση στην οδήγηση, η προσοχή και η έλλειψη βιασύνης. Εάν υπάρχουν αυτά, απομένει η πιστή τήρηση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας γιατί όλες οι παραβάσεις μπορεί να προκαλέσουν τροχαίο ατύχημα. Έτσι λοιπόν οι οδηγοί των οχημάτων θα πρέπει:

  • Να μην οδηγούν όταν έχουν πιει έστω και λίγο αλκοολούχο ποτό.
  • Να μην αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα.
  • Να χρησιμοποιούν τη ζώνη ασφαλείας και το προστατευτικό κράνος και να απαιτούν να χρησιμοποιούν αυτά και οι συνεπιβάτες τους.
  • Να συγκρατούν με σύστημα κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος & το βάρος τα μικρά παιδιά (ειδικό κάθισμα, ζώνη ασφαλείας κλπ).
  • Να μην πραγματοποιούν αντικανονικά προσπεράσματα.
  • Να μη χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο, είτε για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων, είτε για αποστολή μηνυμάτων ή είσοδο στο Internet και στις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.
  • Να μην παραβιάζουν τους ερυθρούς σηματοδότες, τις πινακίδες σήμανσης και τις διαγραμμίσεις.
  • Να ακολουθούν τις υποδείξεις των ρυθμιστών Τροχονόμων.

 

Ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες ατυχημάτων;

 

Από τα τηρούμενα στατιστικά στοιχεία αναφορικά με τις αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων στην Αττική, διαπιστώνεται ότι ο οδηγός του οχήματος αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Ο οδηγός είναι αυτός ο οποίος με την οδηγική του συμπεριφορά, είτε αυτή συνίσταται σε συγκεκριμένες παραβατικές συμπεριφορές (π.χ. παραβίαση προτεραιότητας, απόσπαση της προσοχής, παραβίαση σήμανσης οδικού δικτύου, παραβίαση σηματοδοτών κ.λπ.), είτε αυτή δεν προσδιορίζεται συγκεκριμένα ή αποτελεί συνδυασμό συμπεριφορών των οδηγών (λοιπά αίτια αναφερόμενα στον οδηγό), αποτελεί την βασική αιτία πρόκλησης οδικών τροχαίων ατυχημάτων σε ποσοστό άνω του 50 %.

 

Επιθετική οδήγηση ποια η γνώμη που έχετε;

Η έννοια της επιθετικής οδήγησης δε συνάδει με την κυκλοφορία των οχημάτων στους δρόμους. Οποιαδήποτε τέτοια συμπεριφορά είναι σίγουρα ότι θα προκαλέσει τροχαίο ατύχημα και τραυματισμό. Η ανοχή μας σε αυτού του είδους παραβατικές συμπεριφορές είναι μηδενική. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ σε όλους τους οδηγούς, συμπεριλαμβάνοντας και τον εαυτό μου, ότι ο  καθένας μας ως «οδηγός» θα πρέπει να διακρίνεται για την υπευθυνότητά του, τη συγκέντρωση της προσοχής του (προσήλωση), την αντίληψή του κατά την οδήγηση και την υπομονή του.

 

Ισχύει ότι τα περισσότερα ατυχήματα είναι κατά τη διάρκεια των γιορτών;

Από τα τηρούμενα στατιστικά στοιχεία προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια των εορτών έχουμε αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους στο οδικό δίκτυο, οπότε αναλογικά και  περισσότερα τροχαία ατυχήματα, τα οποία όμως είναι κυρίως υλικών ζημιών και χωρίς τραυματισμούς ατόμων.

 

 

Αστυφύλακας Τροχαίας Αττικής Καρασάνης Αθανάσιος:

 

Πόσο διάστημα είστε στην υπηρεσία;

Υπηρετώ στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής σε Ομάδα Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.) από το 2009 μέχρι και σήμερα.

 

Πως νιώθετε όταν ο κόσμος σας ζητάει να μην βεβαιώσετε παράβαση λόγω των περιορισμένων οικονομικών του;

Φυσικό είναι να ερχόμαστε σε δύσκολη θέση, καθώς ξέρουμε πως είναι η οικονομική κατάσταση τα τελευταία χρόνια. Προσπαθούμε να είμαστε ανεκτικοί με τους οδηγούς, χωρίς όμως να παραβλέπουμε επικίνδυνες παραβάσεις που έχουν κάνει, εξηγώντας τους ότι ο έλεγχος πραγματοποιείται για τη δική τους ασφάλεια.

 

Σας σέβονται οι πολίτες; Περιστατικά;

Από τους περισσότερους υπάρχει σεβασμός γιατί καταλαβαίνουν ότι έχουν προβεί σε παράβαση και δεν μας δημιουργούν συνήθως προβλήματα.

 

Υπάρχει κίνδυνος για εσάς;

Φυσικά και υπάρχει κίνδυνος. Όταν διενεργούμε τροχονομικούς ελέγχους, δίνουμε σήμα στάσης σε οχήματα τα οποία μπορεί να οδηγεί ο οικογενειάρχης, ο νεαρός, αλλά και ο εγκληματίας.  Για αυτό και λαμβάνουμε όλα τα μέτρα αυτοπροστασίας και είμαστε έτοιμοι για κάθε περιστατικό.

 

Στην καθημερινότητά σας όταν είστε εκτός υπηρεσίας πως λειτουργείτε ως οδηγός;

Είμαι από τους λιγοστούς οδηγούς που οδηγώ μηχανάκι και κάθομαι πίσω από τα αυτοκίνητα χωρίς να τα προσπερνώ. Υπάρχουν βέβαια φορές που δεν έχω φορέσει το προστατευτικό κράνος σε μια κοντινή απόσταση, με πλήρη όμως επίγνωση των συνεπειών σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου ή  εμπλοκής μου σε τροχαίο ατύχημα.

 

 

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ (ΑΣΤΕΙΑ, ΠΕΡΙΕΡΓΑ) ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΛΑΜΑΤΑ

  1. Οδηγός ταξί στο Λιμάνι του Πειραιά, παρίστανε τον Ιταλό τουρίστα, προκειμένου να αποφύγει τον τροχονομικό έλεγχο.
  2. Παρκαδόροι οι οποίοι αντί να παρκάρουν τα οχήματα των πελατών σε ιδιωτικά parkings, τα σταθμεύουν αυτά παρανόμως σε πεζοδρόμια, πλατείες, γωνίες κ.λπ. Σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις, έχει διαπιστωθεί ότι καταστρέφουν τις κλήσεις τις τροχαίας όπου αυτές βεβαιωθούν, ενώ έχει υπάρξει περίπτωση που όχημα πελάτη ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα… με οδηγό τον παρκαδόρο ο οποίος έκανε τη βόλτα του.
  3. Νεαρός οδηγός δίκυκλης μοτοσυκλέτας, που είχε προβεί στη διάπραξη σωρείας παραβάσεων της τροχαίας νομοθεσίας, αφού κατάλαβε ότι είχε εγκλωβιστεί χωρίς έξοδο διαφυγής, παράτησε και την μοτοσικλέτα και την συνεπιβάτη και τράπηκε σε φυγή…. το πρώτο τους ραντεβού ήταν και το τελευταίο.
  4. Νεαρός οδηγός, προκειμένου να επιδείξει τις οδηγικές του ικανότητες έδεσε το κορδόνι του παπουτσιού του στο γκάζι , ξαπλώνοντας πάνω στο μηχανάκι ενώ κινούνταν κανονικά μεταξύ των άλλων οχημάτων.
  5. Οδηγός, υπό την επίδραση οινοπνεύματος, κινήθηκε αντίθετα σε κεντρική οδό της Αθήνας και πάρκαρε το αυτοκίνητο του… μπροστά από το περιπολικό της Τροχαίας που πραγματοποιούσε ελέγχους αλκοτέστ, για να συνεχίσει την διασκέδαση του όπως ανέφερε στους 5 αστυνομικούς την παρουσία των οποίων αντιλήφθηκε την τελευταία στιγμή.
  6. Οδηγός, ο οποίος είχε συλληφθεί για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, κάλεσε για την παραλαβή του οχήματός του… αδερφό του οποίος προσήλθε οδηγώντας άλλο όχημα… επίσης υπό την επίδραση οινοπνεύματος. Και τα 2 αδέλφια οδηγήθηκαν στο κρατητήριο.
  7. Οδηγός υπό την επίδραση οινοπνεύματος, κατά τη χρονική διάρκεια που απαιτείται μεταξύ πρώτης και δεύτερης αλκοολομέτρησης, αποκοιμήθηκε ακουμπώντας σε βιτρίνα καταστήματος  με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τον ξυπνήσουν οι αστυνομικοί για να πραγματοποιηθεί η 2η μέτρηση.
  8. Οδηγός που κινούνταν σε αυτοκινητόδρομο, στάθμευσε στην αριστερή λωρίδα, προκειμένου να ρωτήσει, πως θα πάει στον προορισμό του. Μάλιστα κατά τη στάθμευση, έκλεισε και τον δεξιό καθρέπτη του οχήματός του.
  9. Οδηγός φορτηγού οχήματος απειλούσε να σταθμεύσει κάθετα στην οδό, εάν του βεβαιωνόταν παράβαση για υπέρβαρο φορτίο και ακινητοποιούνταν το όχημα του.
  10. Οδηγός φορτηγού οχήματος προκειμένου να αποφύγει τον έλεγχο για την ζύγιση του υπέρβαρου φορτίου, άδειασε το φορτίο του (μπάζα και πέτρες) στην άκρη του οδοστρώματος.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.