Ειδησεογραφικό site

Βιβλιοκαρφώματα από το Καρφί

144

ΠΕΡΙ ΑΝΤΕΡΣΟΝ

Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΝΟΗΤΕΣ ΤΗΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ

Αυτή η… «μουσίτσα» ο Ομπάμα! Πριν γίνει γερουσιαστής, είχε αντιταχθεί στον πόλεμο του Ιράκ. Μόλις κάθισε στην έδρα, ψήφισε υπέρ της χρηματοδότησης του πολέμου με 360 δις δολάρια. Στον προεκλογικό αγώνα της πρώτης θητείας του υποσχέθηκε ότι θα κλείσει τις φοβερές φυλακές στο Γκουαντάναμο της αμερικανικής βάσης στην Κούβα, ότι θα αποχωρούσαν τα αμερικανικά στρατεύματα από το Ιράκ και το Αφγανιστάν, αλλά μέχρι το τέλος της δεύτερης θητείας του τα στρατεύματα παρέμειναν στην ασιατική χώρα . Έφυγαν από το Ιράκ, σύμφωνα με αποχώρηση που είχε δρομολογήσει ο προκάτοχός του Μπους. Και η φυλακή στο Γκουαντάναμο ζει και βασιλεύει. Ορκίσθηκε πως θα σταματήσει τους βομβαρδισμούς, αλλά ο αθεόφοβος βρήκε άλλον τρόπο. Ποιον; Τους βομβαρδισμούς από μη επανδρωμένα αεροσκάφη που σκοτώνουν από ψηλά, χωρίς να κάνουν θόρυβο τα ίδια, αλλά και τα… δημοκρατικά Μέσα Ενημέρωσης. Δήλωσε ότι θα μειώσει τις πολλές αστυνομικές υπηρεσίες, αλλά ίδρυσε 63 νέες αντιτρομοκρατικές διευθύνσεις. Είπε ότι δεν θα λειτουργήσει φιλοπόλεμα, αλλά εξαπέλυσε χιλιάδες πυραύλους από αεροπλάνα και κατά της Λιβύης το 2011 σκοτώνοντας εκατοντάδες αμάχους. Τόνιζε πως θα σεβαστεί τη διάκριση των εξουσιών, αλλά υπέγραφε αβέρτα εκτελεστικές πράξεις κόντρα στη νομοθεσία του Κογκρέσου! Αυτά τα… ολίγα μαθαίνεις στο βιβλίο του Αμερικανού καθηγητή Πέρι Άντερσον, που δίδαξε Ιστορία της Κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες.

ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΙ: Πρόκειται για μια εμβριθή ανάλυση της εξωτερικής πολιτικής αυτής της θεϊκής και, παράλληλα, διαβολεμένης χώρας από έναν μαρξιστή Αμερικανό… Αφού δεν έχει συλληφθεί (γεννήθηκε το 1938) πάλι καλά τη γλίτωσε ο άνθρωπος τόσα χρόνια! 

ΛΟΥ ΓΙΟΥΡΕΝΕΚ

Η ΜΕΓΑΛΗ ΦΩΤΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Ένα μυθιστορηματικό ντοκουμέντο που έρχεται να καλύψει τη φτωχή ελληνική βιβλιογραφία όσον αφορά στο ζήτημα του πώς διεκπεραιώθηκαν οι χιλιάδες διωγμένοι Έλληνες της Ιωνίας στη μητέρα πατρίδα, από τα νησιά του Αιγαίου και μετά στην ηπειρωτική Ελλάδα της μικρασιατικής ήττας του ΄22. Πληθώρα στοιχείων που όμως δεν κουράζουν, γιατί ο συγγραφέας τα παραθέτει με ένα κινηματογραφικό ύφος, αναδεικνύοντας το τι μπορεί να πετύχει ένας ευαίσθητος άνθρωπος μέσα στην καταστροφή: «Ο ΈισαΤζένινγκς, ένας μεθοδιστής πάστορας από τη Νέα Υόρκη, είχε καταφτάσει στη Σμύρνη για να εργαστεί στην τοπική Χριστιανική Αδελφότητα Νέων. Αρκετά εκατοντάδες χιλιόμετρα μακρύτερα, στο εσωτερικό της Τουρκίας, οι εντάσεις ανάμεσα στους Έλληνες και τους Τούρκους είχαν εξελιχθεί σε βίαια επεισόδια. Ο Μουσταφά Κεμάλ, γνωστός ως Ατατούρκ, και ο μουσουλμανικός στρατός του μπήκαν στη Σμύρνη, όπου μισό εκατομμύρια τρομοκρατημένοι Έλληνες και Αρμένιοι πρόσφυγες είχαν καταφύγει σε μια προσπάθεια να γλιτώσουν. Οι Τούρκοι στρατιώτες επιδόθηκαν σε βιασμούς, σφαγές και εμπρησμούς. Ο Τζένινγκς, αποφασισμένος να μην εγκαταλείψει τους άλλους Αμερικανούς πολίτες και να σώσει από την καταδικασμένη πόλη όσους περισσότερους Έλληνες και Αρμένιους μπορούσε, εργάστηκε σκληρά για να ταΐσει και να περιθάλψει χιλιάδες άτομα που είχαν μαζευτεί στην προκυμαία. Με τη βοήθεια του αξιωματικού του ναυτικού Χάλσι Πάουελ και μερικών άλλων, ο Τζένινγκς ανέλαβε να διοικήσει έναν στόλο ελληνικών πλοίων που ήταν σε αχρησία και να μεταφέρει περισσότερους από διακόσιους πενήντα χιλιάδες αθώους ανθρώπους – μια απίστευτη ανθρωπιστική ενέργεια που είχε μείνει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Ο Τζένινγκς κατάφερε να σώσει ένα εκατομμύριο άτομα.

 ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΙ: Ο συγγραφέας είναι καθηγητής δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης. Και είναι ντροπή μας, που έρχεται ένας Αμερικανός μα μας βάλει τα γυαλιά!.. (Μεταξύ μας: Οι Αμερικανοί, αφού έμειναν άπραγοι στα καράβια τους παρακολουθώντας τη φωτιά του Κεμάλ, προθυμοποιήθηκαν μετά να μας σώσουν… Πάλι καλά…).

ΝΙΚΟΥ ΜΗΛΙΩΡΗ

ΟΙ ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΣΟΥΚΑΤΟΥ

 

Ιστορικά στοιχεία «για το κίνημα της αποκρυφίας, του αγώνα των Ελλήνων ορθοδόξων χριστιανών, να διατηρήσουν, σε κλίμα βίας και τρομοκρατίας του Οθωμανικού κράτους, αλώβητη την πίστη στον δικό τους Θεό, τη στιγμή που η ζωή και η δράση τους έδειχναν, φαινομενικά, προσήλωση στους θεσμούς, τις αξίες και τη θρησκεία των μουσουλμάνων κατακτητών». Πρόκειται για κατοίκους ολόκληρων χωριών στον Πόντο, στη Μικρά Ασία, στα Δωδεκάνησα, στην Κρήτη και στην Αλβανία. Μαθαίνουμε ότι Πόντιοι κρυπτοχριστιανοί πρωτοπαρουσιάστηκαν σε Διεθνή Επιτροπή το 1860 και ζήτησαν να επανέλθουν στον Χριστιανισμό. Την πρώτη περίοδο η επάνοδος έγινε σεβαστή από τον Σουλτάνο, που ήθελε να δώσει δείγματα φιλελευθερισμού, αλλά μετά επί Κεμάλ και ειδικότερα ύστερα από τη Μικρασιατική Καταστροφή, δεν τολμούσε κανείς να παραδεχθεί ότι ήταν χριστιανός και ότι τηρούσε για το θεαθήναι τα ισλαμικά καθήκοντα.

ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΙ: Το μικρό αυτό μελέτημα του πολυγραφότατου ιστορικού και λαογράφου Μικρασιάτη από τα Βουρλά, είναι αυθεντική επανέκδοση του 1963. Όμως, διαβάζοντάς το, ενώ θαυμάζεις την βαθύτατη πίστη όσων ζούσαν στο στόμα του λύκου, μένεις μετέωρος καθώς δεν συμπληρώθηκε με νεότερα στοιχεία. Αποτέλεσμα; Να μένει αναπάντητο το εύλογο ερώτημα του αναγνώστη: Σήμερα υπάρχουν ακόμη κρυπτοχριστιανοί στη Τουρκία του Ερντογάν; Και να σκεφθεί κανείς, ότι το προλογίζουν τρεις άνθρωποι! Μα, δεν σκέφθηκε κανείς να γράψει δυο λόγια;

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ

ΠΟΤΕ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΞΑΣΤΕΡΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ι. ΣΙΔΕΡΗΣ

Οπισθόφυλλο: «Πώς ένα τραγούδι με καθαρά τοπικό χαρακτήρα, ξεκινώντας από τα Λευκά Όρη, γνώρισε πανελλήνια διάδοση, αλλάζοντας ταυτόχρονα σημασία, ανάλογα με τη συγκυρία. Ως περίπτωση μελέτης χρησιμοποιείται το πασίγνωστο ριζίτικο «Πότε θα κάνει ξαστεριά», του οποίου οι ετερόκλητες χρήσεις αναδεικνύονται, εντασσόμενες εντός διαφορετικών κοινωνικών, ιστορικών, πολιτικών και οικονομικών συμφραζομένων, από τα χρόνια του Βυζαντίου ίσαμε τη σύγχρονη «μνημονιακή» καθημερινότητα. Με τον τρόπο αυτό, κατ’ ουσίαν καταδεικνύονται οι πολλές μορφές που μπορούν να λάβουν η πάλη και οι προσπάθειες για δικαίωση, ενώ ανιχνεύονται οι προσαρμογές τους στα δεδομένα της κάθε περιόδου, σε τοπικό αλλά και σε πανελλήνιο επίπεδο, και αναζητούνται οι ιδεολογικές παράμετροι που τις συνοδεύουν κάθε φορά». Ο συγγραφέας είναι καθηγητής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΙ: Από την τουρκοκρατία στη δικτατορία και από τη δικτατορία στη μνημονιοκρατία, το ριζίτικο βρίσκεται στα χείλη των αγωνιζόμενων Ελλήνων. Και να σκεφθεί κανείς ότι οι στίχοι του είναι… απάνθρωποι, παραβιάζοντας ακόμη και τους νόμους του πολέμου: «Να κάνω μάνες δίχως γιους, γυναίκες δίχως άνδρες, να κάνω και μωρά παιδιά να κλαίν δίχως μανάδες». Παρ΄ όλα αυτά, έχει καταξιωθεί ως άσμα εξέγερσης. Διότι αυτή είναι η αντιφατική δύναμη του τραγουδιού: Η μελωδία να υπερβαίνει τους στίχους… Μην το χάσετε! 

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ CAPTAIN BOOKS.GR

Μελιστάλαχτη νύχτα

άπλωσε το αραχνοΰφαντο πέπλο σου

και τύλιξε τους φόβους μου για το αύριο.

Και για το άγνωστο.

Άφησε το αγγελικό κι αέρινο κορμί σου

να με παρασύρει στη δίνη του ονείρου.

Στα μονοπάτια της ψευδαίσθησης

και της αυταπάτης.

Το ‘ χω τόσο ανάγκη.

Άφησε τη γαλαζοπράσινη θάλασσα

των ματιών σου

να πλανέψει τη σκέψη σου.

Άφησε τα μαγικά σου χέρια

να περπατήσουν στο δικό μου κορμί.

Την καρδιά σου να ρουφήξει

και την τελευταία στάλα

της δικής μου καρδιάς.

Το’ χω τόσο ανάγκη.

Ίσως έτσι νιώσω ξανά την ελπίδα…

Νύχτα πλανεύτρα!

 ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΙ: Γεννηθείς το 1957 στην Αθήνα από γονείς Αρκάδες. Σπούδασε Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές και Γαλλικά. Εργάστηκε στο Πυροσβεστικό Σώμα. Ασχολήθηκε με τον αθλητισμό, τη δημοσιογραφία, τον κινηματογράφο και τη στιχουργική. Έχει εκδώσει τα βιβλία «Πυροσβεστικές αποκαλύψεις» και «Λόγια πυρός». Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών. Όπως γράφει στον τίτλο, νοιώθει ανάξιος να οικειοποιηθεί τον τίτλο του ποιητή… Να ένας σεμνός που γράφει ποιήματα…

 

ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΩΤΗΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΣΤΙΑ

Από τη μαρτυρία του αείμνηστου Νικήτα Λιοναράκη : «Το πιο ενδιαφέρον ίσως πράγμα που θα μείνει στη μνήμη μου για τη δικτατορία ήταν η μεταστροφή του πατέρα μου. Ήταν στον στρατό μέχρι το ’70, στρατηγός πιστός στα ιδεώδη του στρατού και της εθνικοφροσύνης, γιατί τότε το να είσαι εθνικόφρων ήτανε μια ολόκληρη ιδεολογία, συνολική. Εγώ ζούσα μέσα σε ένα περιβάλλον όπου δεν είχα ακούσει ούτε Θεοδωράκη. […] Νομίζω πως το σοκ της ζωής του ο πατέρας μου το έπαθε […] το βράδυ του Πολυτεχνείου, όταν ένα φορτηγό με ΕΣΑτζήδες περικύκλωσε το σπίτι με αυτόματα. Μπαίνει ένας υπολοχαγός μέσα, ανοίγει ο πατέρας μου με τις πιτζάμες και λέει: «Στρατηγός Λιοναράκης». Του λέει αυτός: «Παράτα μας από δω», του χώνει και το πιστόλι στο κεφάλι, ψάχνει όλο το σπίτι και βρίσκει τον αδελφό μου, ήταν στο γυμνάσιο, τρίτη γυμνασίου τότε. Τον παίρνει σέρνοντάς τον από τα μαλλιά, κτυπώντας τον μπροστά στον πατέρα μου. Και τον πήγαν στην ΕΣΑ. Έναν μήνα έμεινε μέσα. Έχω την εντύπωση πως εκεί ο πατέρας μου κατέρρευσε. Δηλαδή κατάλαβε πως όλα όσα πίστευε μία ολόκληρη ζωή ήταν λάθος».

ΒΙΒΛΙΟΚΑΡΦΙ: Ας το διαβάσουν όσοι – επειδή οι κοινοβουλευτικοί χρεοκόπησαν την Ελλάδα, νοσταλγούν τους στρατιωτικούς που είχαν δολοφονήσει τη Δημοκρατία …

 

]

 

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.