Ειδησεογραφικό site

Θέατρο Δανδουλάκη: «Εγκλημα στο Οριεντ- Εξπρές»

168

Το συγκλονιστικό έργο της συγγραφέως Αγκάθα Κρίστι, ήρθε στην Αθήνα από τον Νοέμβριο στο Θέατρο Δανδουλάκη. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα η απόδοση του πασίγνωστου μυθιστορήματος σε θεατρικό έργο σε διασκευή Κεν Λούντβιχ, έχει ήδη συναρπάσει και συγκινήσει, το αθηναϊκό κοινό

Στο «Έγκλημα στο `Οριεντ Εξπρές» –το πιο διάσημο κι αγαπημένο αστυνομικό μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι- ο Αντώνης Καλογρίδης σκηνοθετεί με έμπνευση την θεατρική μεταφορά του έργου. Η ανάμειξη στην ιστορία του διάσημου Ηρακλή Πουαρό, η γοητευτική πλοκή, η γεμάτη μυστήριο και ανατροπές παράσταση, οι χαρακτήρες και η μεταξύ τους διασύνδεση, συναρπάζουν, γοητεύουν και ψυχαγωγούν. Όλα είναι διαφορετικά απ’ ότι δείχνουν, από την πρώτη μέχρι και την τελευταία σκηνή. Ο θεατής παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα, τις ανατροπές. Και όλα καθορίζονται τελικά από το μεγάλο δίλημμα μπροστά στην φρίκη του φόνου ενός παιδιού, δηλαδή ποια τιμωρία είναι δίκαιη και ηθική και ποιος μπορεί να γλιτώσει από τον θείο και τον ανθρώπινο νόμο…

Το 1974, το υπέροχο βιβλίο της Αγκάθα Κρίστι, ήταν υποψήφιο γαι 6 `Οσκαρ. Σήμερα, η Κάτια Δανδουλάκη μας φέρνει ξανά κοντά σε αυτήν την ιστορία με την δική της άποψη, το ταλέντο και τη φαντασία. Η νοσταλγία μας ταξιδεύει πίσω σε χρόνους όπου η ζωή ήταν διαφορετική από σήμερα, σε ένα τρένο που έγινε θρύλος για την πολυτέλεια και τις αναρίθμητες ιστορίες του.

5 Ιουνίου 1883. Το τρένο της Ανατολής ξεκινά από το Παρίσι για την Κωνσταντινούπολη με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς. Στρασβούργο, Βιέννη κλπ. Η απόλαυση του ταξιδιού δεν είναι μόνο η διαδρομή και τα τοπία. `Ηταν μέσα οι επιβάτες της πρώτης θέσης που αποτελούσαν ένα θίασο από κόμητες και πρίγκηπες, κυρίες με πολυτελείς τουαλέτες και κοσμήματα, της υψηλής κοινωνίας.
Στο έργο, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται από την αρχή. `Ενας όμως συνδετικός κρίκος ενώνει όλους τους συμμετέχοντες ηθοποιούς : ο φόνος ενός μικρού παιδιού. Και ενώ ο θεατής νομίζει ότι έχει βρει τον δολοφόνο, αφού στα μάτια του Ηρακλή Πουαρό, όλοι είναι ύποπτοι, τελικά σταδιακά διελευκάνεται το μυστήριο. Το νήμα του φόνου συνδέει όλους τους συντελεστές που μοιάζουν να τους έχει συγλονίσει το γεγονός. Η σκηνοθεσία είναι συναρπαστική, αφού η αγωνία και το σασπένς είναι διάχυτα στο θεατρικό αυτό αριστούργημα. Ο καθένας από τους εξαίρετους ηθοποιούς παίζει αινιγματικά, ξέροντας αλλά και φέροντας ταυτόχρονα το μυστικό του φόνου. Ανάμεσά τους οι σχέσεις είναι αρκετά ακραίες και συναισθηματικά φορτισμένες από το έγκλημα που σαν νήμα τους συνδέει στο ίδιο αυτό δρομολόγιο του τρένου. `Ενα τρένο που καλύπτει όλες τις ύποπτες σιωπές και τον ρυθμό των εξελίξεων ιδωμένων, υπό το ερευνητικό και ακούραστο βλέμμα του ντετέκτιβ Πουαρό. `Ολοι ξέρουν, αλλά κανείς δεν ομολογεί. `Ετσι ξετυλίγεται σταδιακά και η υπόθεση του έργου.

Στο αριστοκρατικό αυτό δρομολόγιο που κάνει το τρένο `Οριεντ – Εξπρές που άφησε εποχή, υπάρχουν στοιχεία από την αρχαία ελληνική τραγωδία. Υπάρχει η νέμεσις, η μέθεξη και ο χορός όλων, σε μία καταπληκτική αλληλουχία που μοιάζει με ψυχόδραμα. Για να καταλάβουμε την εξέλιξη του μυστηρίου αρκεί από την αρχή να δούμε πως ο ηθοποιός Αντώνης Καφετζόπουλος ο πιο πλούσιος αλλά και ο πλέον συνήθης ύποπτος, θέλει να εξαγοράσει την ασφάλειά του, προσφέροντας ένα μεγάλο χρηματικό ποσό στον Πουαρό, για να του προφυλάξει τη ζωή. Συγκλονιστικός και μυστηριώδης και ο Γιάννης Κατρανίδης σε ρόλο Πουαρό, που αρνείται την δωροδοκία του ενόχου, θέλοντας από μόνος του να διελευκάνει το έγκλημα του μικρού παιδιού. Το μυστικό τους ενώνει όλους σε μία δίκαιη τιμωρία που τους βαραίνει ψυχολογικά αφού όλοι τους το ξέρουν. Στο θεατρικό αυτό έργο, ενδιαφέρον έχουν και οι διαφορετικού τύπου χαρακτήρες, οι μεταξύ τους συναναστροφές και αντιδράσεις που τους συνδέουν όλους σαν ένα αρχαίο δράμα. `Εξοχη η Κάτια Δανδουλάκη, που παίζει με τις λέξεις με το μοναδικό της χάρισμα και που υπέρασπίζεται με σθένος μέχρι τέλους, τον ιδιαίτερα απαιτητικό ρόλο της.

Τέλος, να πούμε ένα μπράβο για τα κουστούμια και τα σκηνικά, και πάνω από όλα την ιδιαίτερη σημασία στους χαρακτήρες και τους διαφορετικούς αλλά και τόσο ίδιους ρόλους, σε ένα κοινό δράμα με ίδιον παρονομαστή. Μέσα από το πρίσμα της κοινής τους αποδοχής και γνώσης του συμβάντος, θριαμβεύει η δικαιοσύνη και η μέθεξη αφού στο τέλος με τον θάνατο του δράστη, όλοι δικαιώνονται τελικά. Μία ιδιαίτερη και συναρπαστική παράσταση που αξίζει να δείτε, σε μια εποχή και μια Ελλάδα που η δικαιοσύνη μοιάζει να έχει χάσει πια το νόημά της. Στο υπέροχο αυτό έργο, οι άνθρωποι δεν αγοράζονται και παίρνουν την δικαιοσύνη στα χέρια τους, υπό το άγρυπνο πάντα βλέμμα του Πουαρό. `Ενα έργο δύσκολο πολύπλοκο γεμάτο ερωτηματικά, όπου ο θεατής με αγωνία καλείται να περιμένει τη λύση του μυστηρίου.

Μια μεγάλη παραγωγή: σε σκηνοθεσία Αντώνη Καλογρίδη, με έναν θίασο έντεκα μεγάλων πρωταγωνιστών και σκηνικά και κοστούμια που εντυπωσιάζουν, το « Έγκλημα στο Orient Express» διελευκάνουν στην σκηνή του Θεάτρου Δανδουλάκη Τετάρτη με Κυριακή τον φετινό χειμώνα οι ηθοποιοί: Κάτια Δανδουλάκη, Δάνης Κατρανίδης, Αντώνης Καφετζόπουλος, Ταμίλα Κουλίεβα, Τάνια Τρύπη, Τάκης Παπαματθαίου, Λένα Δροσάκη, Άγγελος Μπούρας και Λευτέρης Ζαμπετάκης.

IMG_5284-b
IMG_7033
IMG_7537

Τα σχόλια είναι κλειστά.