Ειδησεογραφικό site

Μισθοί Βουλγαρίας για τα επόμενα 20 χρόνια

71

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, ήδη 500.000 ημιαπασχολούμενοι ιδιωτικοί υπάλληλοι αμείβονται καθαρά με ποσό μικρότερο από το ελάχιστο επίδομα ανεργίας των 360 ευρώ…

Την πλήρη «βαλκανιοποίηση»  των μισθών στη χώρα μας, για τουλάχιστον 20 χρόνια, απαίτησαν οι εκπρόσωποι των δανειστών στις διαπραγματευτικές συναντήσεις που είχαν με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Οι θεσμοί χαρακτήρισαν «στρέβλωση» το προστατευτικό νομοθετικό πλαίσιο για τις αποδοχές των εργαζομένων, το οποίο ίσχυε πριν από την εφαρμογή των μνημονίων.

Παράλληλα, υπενθύμισαν στην ελληνική πλευρά ότι η χώρα μας έχει αποδεχθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν ρυθμίσεις, οι οποίες οδηγούν στη δραστική συμπίεση μισθών, με στόχο την εξίσωσή τους με το μισθολογικό κόστος των κρατών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Με βάση τις διατάξεις αυτές, ο κατώτατος μισθός, «γυμνός» από τριετίες και επιδόματα, θα καθορίζεται μονομερώς από το κράτος και όχι από τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση των κλαδικών συμβάσεων και την ενίσχυση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης (μερική, προσωρινή κ.ά.) δεν θα αποτελεί τη βάση, αλλά σημείο αναφοράς και… μισθολογικό ταβάνι για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους.

Κι όλα αυτά με διάρκεια ισχύος αρκετών δεκαετιών, καθώς ως απαράβατος όρος έναρξης της διαδικασίας σταδιακής αύξησης του κατώτατου μισθού έχει τεθεί (εγγράφως και επισήμως) η μείωση του θηριώδους ποσοστού της ανεργίας από τουλάχιστον 23% που είναι σήμερα κάτω από το 10%!

Ωστόσο, σύμφωνα με τους επιστημονικούς συνεργάτες των συνδικάτων, προκειμένου να επιστρέψει η ελληνική οικονομία σε επίπεδα ανεργίας του έτους 2009 (450.000 άνεργοι) και να δημιουργήσει το ένα εκατομμύριο θέσεις  εργασίας που χάθηκαν από το 2009, ακόμη και με το πλέον αισιόδοξο σενάριο ετήσιας αύξησης του ΑΕΠ, θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο δεκαετίες…

ΜΙΣΘΟΣ… ΕΠΙΔΟΜΑ

Ενδεικτική των προθέσεων του κουαρτέτου είναι η επισήμανση προς τον υπουργό Εργασίας ότι το παλαιό σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων ήταν «στρεβλό» και οδήγησε σε χαμηλή παραγωγικότητα και στα σημερινά ελλείμματα.

«Οι μισθοί των Ελλήνων αυξάνονταν περισσότερο από τους μισθούς των Γερμανών», παρατήρησαν οι δανειστές μας.

Με αυτά τα δεδομένα είναι εμφανές ότι η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα είναι εγκλωβισμένη σε έναν λαβύρινθο δυσμενών διατάξεων που φέρουν την σφραγίδα του Κοινοβουλίου και τις οποίες επιχειρεί εκ των υστέρων να ανατρέψει.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, ήδη 500.000 ημιαπασχολούμενοι ιδιωτικοί υπάλληλοι αμείβονται καθαρά με ποσό μικρότερο από το ελάχιστο επίδομα ανεργίας των 360 ευρώ.

Συνολικά 343.760 εργαζόμενοι αμείβονται με μηνιαίους μισθούς από 100 έως και 400 ευρώ μεικτά
Μάλιστα, 126.956 εργαζόμενοι αμείβονται με μεικτό μηνιαίο μισθό έως 100 ευρώ.

Παράλληλα, οι εκπρόσωποι των εργοδοτικών οργανώσεων και η ΓΣΕΕ, παρά την πρόσφατη μεταξύ τους συμφωνία για τα εργασιακά, εμφανίστηκαν ενώπιον του κουαρτέτου με διαφορετικές και σε κάποιες περιπτώσεις, αντικρουόμενες απόψεις για σειρά θεμάτων, μεταξύ των οποίων και η διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού, αποδυναμώνοντας ένα από τα ισχυρά διαπραγματευτικά χαρτιά της κυβέρνησης έναντι των δανειστών μας: Τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων.

Επιπλέον, στη διαπραγμάτευση έχει προστεθεί η πρόταση – «αγκάθι» της διεθνούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την καθιέρωση «υποκατώτατου» μισθού, ο οποίος θα υπολείπεται των 586 ευρώ με κριτήριο την ύπαρξη ή μη εργασιακής εμπειρίας.

ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΘΗΛΕΙΑ

Με το β’ Μνημόνιο (ν. 4046/2012 σελ. 713) είχε προβλεφθεί η σύγκλιση του ελληνικού κατώτατου μισθού με τους αντίστοιχους των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης («ρήτρα Βουλγαρίας»).

Εκεί, μεταξύ των άλλων, αναφερόταν ότι «τα μέτρα αυτά θα δώσουν τη δυνατότητα μείωσης της απόκλισης στο επίπεδο του κατώτατου μισθού σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας (Πορτογαλία, Κεντρική και ΝΑ Ευρώπη)» και ότι «αυτό θα ευθυγραμμίσει το πλαίσιο του κατώτατου μισθού της Ελλάδας με αυτό συγκρίσιμων κρατών και θα του επιτρέψει να εκπληρώσει τη βασική του λειτουργία, δηλαδή της διασφάλισης ενός ενιαίου δικτύου ασφαλείας για όλους τους υπαλλήλους».

Σε υλοποίηση αυτής της μνημονιακής διάταξης, ο ν. 4093/2012 (υποπαρ. ΙΑ.11, σελ. 5612) μείωσε τον κατώτατο μισθό του ιδιωτικού τομέα σε 586,8 € για τους εργατοϋπαλλήλους άνω των 25 ετών και σε 510,95 € για τους κάτω των 25 ετών.

Με την ίδια διάταξη, που ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί, «πάγωσαν», με ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάργησης, οι τριετίες και όλες οι προσαυξήσεις του κατώτατου μισθού.

Η συγκεκριμένη διάταξη (υποπαρ. ΙΑ.11 παρ.1) ρητά αναφέρει ότι «πέραν της μηνιαίας τακτικής προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας, καμία άλλη προσαύξηση δεν περιλαμβάνει στον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο» , καθώς επίσης ότι «έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία που συμπληρώνεται μετά την 14-2-2012».

Μάλιστα, επισημαίνεται ότι το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών.

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Κωστάκος

 

 

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.