Ειδησεογραφικό site

Γ. Μόρτζος: «Στην εποχή μας έχουν καταπατηθεί όλες οι αξίες»

1.395

«Η πολιτική εκπροσώπησή μας είναι προδοτική», δηλώνει στο «Κ» ο ηθοποιός Γιάννης Μόρτζος. Όντας πιστός ταγός της τέχνης του με τις παραστάσεις που ανεβάζει δεν παύει να θέτει τον πήχη όλο και πιο ψηλά. Ο Γιάννης Μόρτζος είναι από τους ηθοποιούς που προσφέρουν με το ταλέντο τους και τη ματιά τους στην πολιτιστική ζωή της χώρας.

της Π.Κ

Όλοι ρωτούν τι κερδίζει κάποιος με το να γίνει ηθοποιός, εγώ θα ρωτήσω τι κινδυνεύει να χάσει σήμερα;
Κινδυνεύει να χάσει τα πάντα σε οικονομικό επίπεδο αλλά και την ηρεμία του. Έχει γίνει το επάγγελμα του ηθοποιού τόσο ανασφαλές όσο ποτέ άλλοτε. Το λέω εγώ που είμαι παλιός ηθοποιός και ασκώ τη δουλειά αυτή ή το λειτούργημα, όπως θες πες το, 54 χρόνια.
Τι είναι αυτό που κάνει έναν ηθοποιό αγαπητό προς τον κόσμο;
Να βρίσκεται ο ηθοποιός πάντα στο πλαίσιο της αλήθειας, δηλαδή αυτό που κάνει να είναι από τη ψυχή του και την καρδιά του έχοντας υπόψη ότι το κοινό δεν είναι χαζό αλλά πολύ έξυπνο, αντιλαμβάνεται το καλό και αποστρέφεται το κακό. Ο ηθοποιός δεν πρέπει να είναι προχειρολόγος, της «αρπαχτής». Να μην προσπαθεί να κάνει ό,τι πιο φθηνό ώστε να γεμίσει την τσέπη του.
Σε τόσο δύσκολη εποχή για τα θεατρικά δρώμενα τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε να προβείτε στο στήσιμο της συγκεκριμένης παράστασης;
Έχω βάλει στόχο και τον τηρώ με ευλάβεια όταν ερμηνεύω ρόλους να γίνεται με πολύ μεγάλη προσοχή. Σκέφτομαι πως μέσα από μια παράσταση μπορώ να περάσω στο κοινό μηνύματα που απηχούν στην εποχή του.
Η σκηνοθεσία στην παράσταση «Η Δίκη του Σωκράτη» είναι πολύ ευρηματική καθώς το παρελθόν αναμετράται με το παρόν. Ποιο το αποτέλεσμα;
Τη σκηνοθεσία, που είναι πολύ δύσκολη υπόθεση, την έχει αναλάβει η Γιούλη Ζήκου. Προσπάθησα να δώσω μεγάλη βάση στην ερμηνεία του ρόλου και να μην αφοσιωθώ στη σκηνοθεσία. Η Γιούλη Ζήκου είναι ηθοποιός, σκηνοθέτης αλλά και θεατρολόγος με πολλές και σπουδαίες γνώσεις ώστε να μπορεί να συνδυάσει τη γνώση με την πράξη γι’ αυτό και είναι ικανή να βλέπει τα πράγματα με ρηξικέλευθη θεατρική ματιά. Έχει λοιπόν όλα τα προσόντα για να συντάξει το κείμενο, τους διαλόγους και τις σκηνοθετικές λεπτομέρειες με μεγάλη ακρίβεια και έτσι το αποτέλεσμα να είναι πολύ σημαντικό, κατανοητό, γοητευτικό και αποδεκτό από το θεατρόφιλο κοινό γιατί θα δει μια παράσταση που, ενώ στην ουσία η υπόθεσή της ανάγεται πριν από 2,5 χιλιάδες χρόνια, αναδεικνύει ότι αυτά τα ίδια πράγματα που συνέβησαν τότε συμβαίνουν και σήμερα, δυστυχώς. Περνάμε μεγάλη κρίση, όχι μόνο οικονομική αλλά γενικότερη. Ο ελληνικός λαός βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο. Το 399 π.Χ. που γίνεται η δίκη του Σωκράτη είναι εξαθλιωμένη περίοδος για την αθηναϊκή δημοκρατία που μεγαλούργησε. Την εποχή εκείνη τα πράγματα είναι τελείως αλλοτριωμένα. Τι ίδιο, δυστυχώς, βλέπω συμβαίνει στην εποχή μας όταν οι αξίες όλες έχουν καταπατηθεί. Ο άνθρωπος σήμερα παλεύει ακόμα και για την αξιοπρέπειά του.
Πώς και η παράσταση ανεβαίνει στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» και όχι στο Θέατρο «4 εποχές» που είναι δικό σας;
Η συγκεκριμένη παράσταση δεν μπορούσε να αναδειχθεί στη σκηνή του θεάτρου μας λόγω διαστάσεων. Αποφασίσαμε να δώσουμε μερικές παραστάσεις στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» αφού διαθέτει μεγάλη σκηνή.
Ποια τα πιο δύσκολα σημεία που σας προβλημάτισαν στο πώς θα αποδώσετε τον ρόλο σας;
Επειδή ο Σωκράτης ήταν ο σπουδαιότερος φιλόσοφος αλλά και μια προσωπικότητα πάρα πολύ δύσκολη, πολυσύνθετη, απαιτητική τέθηκε το θέμα να έχει μία φυσιογνωμία όχι υπερβολική αλλά και ούτε ενός ανθρώπου που παραδόθηκε εύκολα. Αγωνίστηκα και αγωνίζομαι ακόμα για την ερμηνεία του ρόλου.
«Αντιδραστική Ελλάδα», «κοινή γνώμη του κοπαδιού», «προδομένοι Έλληνες» είναι η παρουσίαση του θεματικού άξονα της παράστασης. Μιλήστε μου για αυτό.
Ανακαλύπτουμε συνεχώς από μελέτες για το παρελθόν ότι, ενώ οι Έλληνες είναι ένας δημιουργικός λαός, πάντα κάποιοι μπορούν να τον χειραγωγήσουν και να τον προδώσουν, ίσως γιατί είμαστε ευκολόπιστοι. Αυτό είναι ένα στοιχείο στη «ράτσα» μας. Αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα ότι, ενώ έχουμε δυνατότητες, πάντα κάποια στιγμή χάνουμε τον μπούσουλα γιατί κάποιοι μας καθοδηγούν και εμείς υποκύπτουμε πολύ πιο εύκολα από ό,τι θα έπρεπε.
Υφίσταται αντίδραση σήμερα;
Υφίσταται αντίδραση μόνο μέσα από τα λόγια. Έχει πάψει ο Έλληνας να επαναστατεί με την καλή έννοια, δεν λέω με όπλα αλλά να κάνει ανατροπές. Προσωπικά, τη δική μου αντίσταση την κάνω μέσα από την τέχνη μου και από τις παραστάσεις μου.
Μας αξίζει η πολιτική εκπροσώπηση που έχουμε;
Όχι. Η πολιτική εκπροσώπησή μας είναι προδοτική. Ο Έλληνας έχει πέσει για άλλη μια φορά σε αυτή τη λούμπα γιατί οι υποσχέσεις των πολιτικών είναι όλες φρούδες, ανάξιες.
Τι θα μπορούσαν να διδαχτούν οι πολιτικοί μας και οι πολίτες από τη ζωή του Σωκράτη;
Οι πολιτικοί μας σήμερα αντί να ασχολούνται με πράγματα ασήμαντα, θα έπρεπε να ασχοληθούν με το πώς μπορεί να κρατηθεί το ελληνικό έθνος και η ελληνική μας ιστορία μελετώντας ακριβώς τι συνέβη τον 5ο αιώνα π.Χ. Οι πολίτες να διδαχθούν ότι δεν πρέπει να φοβούνται. Να είναι ελεύθεροι στο μυαλό και τη σκέψη και να αντιδρούν πάντα έμπρακτα.
Ποια τα επαγγελματικά σχέδια για το καλοκαίρι;
Ξεκινάμε με τις έξι παραστάσεις στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» και στη συνέχεια θα συμμετάσχουμε σε φεστιβάλ κάποιων δήμων που ενδιαφέρονται ακόμα για την πνευματική τροφή των δημοτών τους. Η παράσταση θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Γιούλη Ζήκου που γράφοντας τους διαλόγους σεβάστηκε τα αυθεντικά κείμενα του Πλάτωνα, Ξενοφώντα και Βάρναλη. Να τη συγχαρώ για την ευφάνταστη ρηξικέλευθη σκηνοθετική της προσέγγιση. Επίσης, να ευχαριστήσω τους τέσσερις καταπληκτικούς ηθοποιούς που παίζουμε μαζί, τον Μανώλη Γεραπετρίτη, τον Ηλία Γκογιάννο, τον Γιώργο Μαγκίνη και την Ελεάννα Πουλίδα που είναι αστέρια. Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του σπουδαίου εικαστικού μας Φαίδωνα Πατρικαλάκη που υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης. Για τη χειμερινή θεατρική σεζόν έχω ήδη στα χέρια μου ένα καταπληκτικό έργο του βραβευμένου συγγραφέα Γιώργου Α. Χριστοδούλου, το μελετώ, ετοιμάζω να κάνω τη διανομή και να αρχίσω πρόβες ώστε στις αρχές Οκτωβρίου να το παρουσιάσω στο Θέατρο «4 εποχές». Πιστεύω ότι θα εντυπωσιάσει. Ο τίτλος του έργου είναι «Η γκιλοτίνα» και αναφέρεται στη σύγχρονη εποχή όπου ο λαός μας περιμένει το αύριο να είναι καλύτερο από το σήμερα. Είχα σκηνοθετήσει το έργο του Γιώργου Α. Χριστοδούλου «Γιαννούλης Χαλεπάς, η κοιμωμένη μου» πριν λίγα χρόνια και είχαμε κάνει μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία.
Ποια η άποψή σας με τα όσα συμβαίνουν καθημερινώς σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο;
Η μεγαλύτερη παρακμή της πολιτικής είναι η εποχή μας. Αυτά που συμβαίνουν στην ελληνική πολιτική σκηνή είναι σκέτη ξεφτίλα. Πιο κάτω δεν πάει. Περιμένω την έκρηξη.

Τα σχόλια είναι κλειστά.