Ειδησεογραφικό site

Big Bang, η Παιδεία της φύσης

66

Θα αλλάζατε τόπο κατοικίας για να προσφέρετε στα παιδιά σας άρτια εκπαίδευση με κύριο «καθοδηγητή» τη φύση; Η ηθοποιός Μαρίνα Καλογήρου το τόλμησε καθώς το χαμόγελο του παιδιού της και το όραμα ενός πρωτοποριακού σχολείου στάθηκαν επαρκή δεδομένα για μία νέα ζωή.

στην Πέννυ Κροντηρά

Γυρνώντας πίσω στα σχολικά μας χρόνια ποιες οι αναμνήσεις που κρατάμε στο μυαλό και την καρδιά μας; Γέλια, παιχνίδι αλλά και πολύ άγχος, διάβασμα συμπληρώνουν το κάδρο των σχολικών μας ετών. Το σχολείο Big Bang έρχεται να ανατρέψει την καθιερωμένη διδασκαλία στην τάξη και να εκπαιδεύσει τα παιδιά μέσα από πρωτογενείς εμπειρίες και καινοτόμο διδασκαλία κυριολεκτικά έξω στη φύση ασχέτως εποχής και καιρικών συνθηκών.

 

Πως ξεκίνησε η επαφή σας με αυτό το ιδιαίτερο όραμα; 

Μετακόμισα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη για να πάει ο γιός μου στο δημοτικό του Big Bang. Και έτσι γνώρισα αυτούς τους υπέροχους ανθρώπους, τον Άγγελο Πατσιά και τη Βέτα Γεωργιάδου. Άνθρωποι βουτηγμένοι στο όνειρο, με βαθύ ήθος και πίστη, χαρούμενοι πολεμιστές! Άνθρωποι που ξέρουν να κάνουν τα όνειρα πραγματικότητα, παιδιών και μεγάλων, με μεγάλο χαμόγελο και ανοιχτή καρδιά. Μπήκα στην ομάδα της συνέχειας του ονείρου γιατί απλώς δε μπορούσα να κάνω αλλιώς!

Ποιες οι διαφορές που εντοπίζετε εσείς ενθυμούμενη τα δικά σας σχολικά χρόνια;

Η πρώτη βασική διαφορά είναι ότι η εκπαίδευση αυτή είναι συνδεδεμένη με τη φύση. Τα παιδιά είναι συνεχώς σε επαφή με τη γη, τα δέντρα, τον ουρανό. Αναπνέουν. Η δεύτερη είναι η “Παιδεία του Βάθους”. Η φιλοσοφία στην οποία στηρίζεται μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας που έχει στόχο τη συνειδητότητα και την αυτογνωσία. Το να γνωρίσουν τα παιδιά τον εαυτό τους πρώτα απ’ όλα, να δημιουργήσουν υγιείς σχέσεις και να αναπτύξουν στο έπακρο τις δυνατότητές τους. Η τρίτη είναι η διασκέδαση. Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από έξυπνους και διασκεδαστικούς τρόπους!

 

Θεωρήσατε ότι είναι ρίσκο να αφήσετε τη ζωή στην πόλη και τις επαγγελματικές σας υποχρεώσεις; Ποιες οι προκλήσεις που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε μετακομίζοντας; 

Δεν πρόλαβα να σκεφτώ τίποτα λογικά. Απλώς το έκανα! Το πρώτο διάστημα βίωνα φόβο γιατί προφανώς ήταν κάπως τρομακτικό για το σύστημά μου αυτό που έκανα! Όμως φαίνεται πως το ένστικτό μου έπραξε σωστά, γιατί τώρα βιώνω μεγάλη ευτυχία και γαλήνη. Είμαι εδώ που πρέπει να είμαι.

 

Ποια τα οφέλη που έχει αποκομίσει το παιδί σας από τη συγκεκριμένη μέθοδο διδασκαλίας; 

Πρώτα απ’όλα τη χαρά. Είναι συνεχώς χαρούμενος! Έπειτα το μυαλό του είναι… σαν να έχει ανοίξει! Μπαίνει σε δημιουργικούς “φιλοσοφικούς” οίστρους, σαν ο νους να διευρύνει τα όριά του, γιατί προφανώς δεν περιορίζεται. Νιώθει ελεύθερος και ασφαλής. Και επειδή είναι και από τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά, αισθάνεται και συνειδητά ευγνωμοσύνη γι’ αυτό.

 

Ποια η στιγμή που και εσείς θαυμάσατε το έργο του σχολείου αυτού μέσα από μία σχολική ώρα διδασκαλίας; 

Είναι πάρα πολλές οι στιγμές! Θα περιγράψω δύο: Η πρώτη είναι ένα πρωινό που έμεινα να ακούσω την προσευχή. Τα παιδιά και οι δάσκαλοι στην αρχή έκαναν ένα παιχνίδι – τραγούδι που ενεργοποιεί πολύ έξυπνα και διασκεδαστικά ολόκληρο το σώμα και το μυαλό. Τους ξυπνάει απόλυτα! Μετά είπαν όλοι μαζί το “ Πάτερ Ημών” και έπειτα συνέχισαν με μια προσευχή με πολύ απλά λόγια, γεμάτη αγάπη και καλοσύνη για όλα τα παιδιά του κόσμου και τη φύση. Στο τέλος κάθισαν όλοι κάτω, έκαναν μερικές αναπνοές σιωπηλοί και ο Άγγελος Πατσιάς ο διευθυντής του σχολείου, τους μίλησε με έναν υπέροχο τρόπο για το τι συμβαίνει στο μυαλό και στο σώμα όταν κάποιος χρησιμοποιεί μια άσχημη λέξη προς κάποιον άλλον.

Πέρυσι τον Φεβρουάριο, η Πέμπτη δημοτικού κατασκεύασε βάρκες χρησιμοποιώντας τη φυσική και τα μαθηματικά, οδήγησαν με τα ποδήλατά τους 10 χιλιόμετρα μέσα από τα χωράφια, τις έριξαν στη θάλασσα, έπαιξαν ναυμαχία και γύρισαν στο σχολείο πάλι με τα ποδήλατά τους. Τι άλλο να θέλει ένα παιδί 11 χρονών; Παρεμπιπτόντως, μέχρι τον Απρίλιο είχαν τελειώσει όλη την ύλη μαθημάτων της χρονιάς που ορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας. Είναι σαν, με όλα αυτά, το μυαλό τους να λειτουργεί πιο γρήγορα.

Θα ακολουθήσετε το πρότυπο αυτό σχολείο και στις υπόλοιπες σχολικές βαθμίδες;

Βέβαια. Πώς αλλιώς; Τώρα πια είμαστε ερωτευμένοι. Γι’ αυτό προσπαθούμε να δημιουργηθεί το Γυμνάσιο το συντομότερο και να λειτουργήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβρη.

Πως η μέθοδος εκπαίδευσης αυτού του πρότυπου σχολείου διαμορφώνει τις σχέσεις παιδιών – γονιών σε μία κοινωνία που οι ρυθμοί ζωής είναι γρήγοροι;

Νομίζω πως η φύση βοηθάει πολύ σε αυτό. Είναι εκείνη που δίνει αρμονία και ισορροπία στο ανθρώπινο σύστημα ώστε να μπορείς να βλέπεις πιο καθαρά, να νιώθεις πιο ήρεμος και να δίνεις προτεραιότητα στα πράγματα που έχουν αληθινή αξία.

 

 

Άγγελος Πατσιάς, Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου Big Bang

 

 

Σχολείο σαν μια πλαστελίνη

 

Σε μία οικογένεια που θα αναρωτηθεί γιατί το παιδί της να ακολουθήσει το εκπαιδευτικό σας όραμα… ποια είναι η απάντηση; Ποιοι οι πυλώνες του οράματος; 

Ο λόγος ύπαρξης του σχολείου μας δεν αφορά μονάχα τα χρόνια της σχολικής ζωής. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε με όλη μας την ψυχή, στην διαπαιδαγώγηση αξιοσέβαστων πολιτών που τους χαρακτηρίζει το μεράκι και η αποτελεσματικότητα σε ό,τι αποφασίσουν να κάνουν στη ζωή τους. Φανταζόμαστε τους αυριανούς μας συμπολίτες με αίσθημα ευθύνης για όσα αναλαμβάνουν να κάνουν, με αγάπη και σεβασμό απέναντι σε όλα τα πλάσματα και το φυσικό περιβάλλον που τους περιβάλλει. Σκεφτείτε το σχολείο σαν μια πλαστελίνη, το οποίο αλλάζει μορφές σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών. Είναι για εμάς βασικό μέλημα, ο σεβασμός του προσωπικού μονοπατιού ανάπτυξης, γνωστικής και ψυχοκοινωνικής του κάθε παιδιού. Σε αυτό το μονοπάτι που προχωράει καθώς μεγαλώνει, άλλοτε γινόμαστε, το κλαδευτήρι, για να καθαρίζει το πέρασμά του και άλλοτε οι πέτρες που σε προκαλούν να τις ξεπεράσεις.

 

Το σχολείο σας ακολουθεί κανονικά το πρόγραμμα διδασκαλίας του Υπουργείου παιδείας; (με τα βιβλία του σχολικού οργανισμού κλπ) 

Το Big Bang School, είναι ένα σχολείο ενταγμένο στο Υπουργείο Παιδείας όπως όλα τα σχολεία της χώρας, που υπηρετεί τα προγράμματα σπουδών του Υπουργείου. Αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται ο κάθε στόχος, το πλαίσιο μέσα στο οποίο τον παρουσιάζεις και φυσικά τα εργαλεία που έχεις στην φαρέτρα σου, όπως είναι και τα βιβλία του οργανισμού. Αυτό που φροντίζουμε να κάνουμε, είναι να πλαισιώνουμε τις διδασκαλίες μας με θεματικές, ώστε το παιδί να έχει μια κοινή οπτική και εμπειρία. Είτε κάνει γλώσσα, είτε μαθηματικά, είτε μουσική είτε εικαστικά, πολλά από αυτά που κάνουν τα παιδιά θα γυρίζουν γύρω από τη θεματική ώστε έτσι να αποκτούν νόημα. Δεν έρχονται ως κατακερματισμένη πληροφορία, αλλά ως έναν σκαλοπάτι που θα σε οδηγήσει σε κάτι άλλο.

 

Εν μέσω πανδημίας η διδασκαλία συνεχίζεται και πως έχει διαφοροποιηθεί; 

Η πανδημία οπωσδήποτε δεν είναι το φυσικό μας πεδίο. Για κανέναν δεν είναι. Ωστόσο, αυτές τις εβδομάδες έχει ενεργοποιηθεί απίστευτα το δημιουργικό κομμάτι όλων των ανθρώπων του σχολείου, γιατί το κίνητρο ήταν μεγάλο! Πως θα κάνω τα παιδιά, τις οικογένειές τους, αλλά και εμάς τους ίδιους, να το περάσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα. Αναπτύξαμε ένα μοναδικό εκπαιδευτικό ραδιόφωνο, ψυχαγωγικό και εκπαιδευτικό, που σχεδόν όλοι οι δάσκαλοι κάνουν εκπομπή, ξεκινάν εκπομπές γονέων, και σχεδόν όλα τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να κάνουν και αυτά την εκπομπή τους! Είναι μαγικό να βλέπεις τα παιδιά να μπαίνουν μόνοι τους στο ΖΟΟΜ για να ετοιμάσουν τα κείμενα που θα παρουσιάσουν και να αυτοοργανώνονται. Να ετοιμάζουν με τη δασκάλα της μουσικής διαφημιστικά, βίντεο αφίσες και όλα τα συναφή. Και την ώρα της εκπομπής να εκτίθενται και να επικοινωνούν τις ιδέες τους! Θα μπορούσα να μιλάω πραγματικά ώρες!

Για να ενεργοποιήσουμε τα εσωτερικά κίνητρα των παιδιών και το ενδιαφέρον τους, ενεργοποιήθηκαν φίλοι, συνεργάτες και ειδικοί διαφόρων τομέων που μπήκαν στις ψηφιακές τάξεις των μαθητών για να τους βοηθήσουν με τις θεματικές που τρέχουν αυτήν την περίοδο. Ξεκινήσαμε τη δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού, ενώ οργανώσαμε απογευματινές ομάδες μελέτης και ατομικών συναντήσεων για να βοηθάμε τα παιδιά και τις οικογένειες στην καθημερινότητά τους.

Επίσης θέλοντας να βάλουμε την άθληση ως πρωταγωνιστή στις ζωές των παιδιών, αξιοποιήσαμε μεθοδολογίες όπως το gamification για να δημιουργήσουμε αθλητικά challenges.

Φυσικά και σε αυτήν την καραντίνα δεν έλειπαν τα απίστευτα βίντεο των εκπαιδευτικών μας, είτε αυτά είχαν να κάνουν με την μουσική, τον αθλητισμό, τις τέχνες ή τη διδασκαλία κάποιων γνωστικών αντικειμένων. Τέλος οι μαθητές μας δημιούργησαν σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους και συγγραφείς ηχοβιβλία τα οποία και παρουσίασαν στο ραδιόφωνο, ενώ δημιουργήθηκαν podcast για την εκμάθηση της ιστορίας.

Τη διαφορά όμως την κάνουν και την έκαναν οι καθημερινές επαφές των εκπαιδευτικών μας με τους μαθητές τους. Γιατί οι εκπαιδευτικοί μας είναι αυτοί που κρατάνε ζωντανό το όραμα του σχολείου και ακόμα και σε τέτοιες συνθήκες δημιουργούν, εμψυχώνουν, εκπαιδεύουν, στέκονται ως μέντορες, φίλοι και δάσκαλοι για τα παιδιά τους.

Στατιστικά οικογενειών που έχουν μετακομίσει

Μέχρι τώρα έχουν μετακομίσει αν δε κάνω λάθος 4 οικογένειες , από Κρήτη, Αθήνα και Εύβοια, ενώ αρκετές έχουν πλησιάσει το σχολείο μας αλλάζοντας τόπο κατοικίας. Είναι μεγάλη τιμή για εμάς. Είναι ωραίο που οι άνθρωποι συγκεντρώνονται γύρω από σχολεία.

Δημοσιεύθηκε στο Καρφί το Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

Τα σχόλια είναι κλειστά.