Ειδησεογραφικό site

Δια πυρός και σιδήρου το νέο μνημόνιο – Μέτρα βαριά και ασήκωτα – Ποιοι και πόσα θα πληρώσουν

70

Toυ Γιάννη Χρηστάκου

Σε κλίμα πολιτικής θύελλας και με τη συμφωνία να βρίσκεται στο στάδιο της τελικής της μορφής, ο Αλέξης Τσίπρας περιμένει το σήμα μετά τις σχετικές διαπραγματεύσεις επί του εγκεκριμένου κειμένου της Ελλάδας για να το φέρει μετά σε ψηφοφορία εκ νέου στην ελληνική Βουλή. Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε σε μία ακόμη σκληρή συνεδρίαση των οργάνων του ΣΥΡΙΖΑ ότι «εγώ δεν θα γίνω Παπαδήμος, ή θα προχωρήσουμε όλοι ή θα φύγουμε μαζί» δίνοντας έτσι το ακριβές και ξεκάθαρο στίγμα ων προθέσεών του που συνοψίζεται στο ή περνάμε τη συμφωνία ή φεύγουμε. Αυτά ως μήνυμα και στους επίδοξους διεκδικητές της αντιμνημονιακής αντίστασης στο εσωτερικό του κόμματός του, οι οποίοι περιμένουν τον πρωθυπουργό «στην γωνία» για να ξεκινήσουν την αποδόμησή του ,εφόσον εκείνος θα έχει περάσει στο πάνθεον των μνημονιακών πρωθυπουργών και μάλιστα με ένα πακέτο δεκάδων δισ. ευρώ.
Η ρευστότητα και η απροθυμία αρκετών χωρών κυρίως των ανατολικών της τελευταίας διεύρυνσης να στηρίξουν την παραμονή της χώρας στην ευρωζώνη καταδεικνύει το δράμα που περνά ο πρωθυπουργός και η κυβέρνησή του για να μπορέσει να τερματίσει πάνω στο νήμα. Τα κοντέρ έσπασαν και μαζί τους η υπομονή των εταίρων που έχουν εξοργιστεί με τα συνεχόμενα Eurogroups που δεν φέρνουν αποτέλεσμα.

ΜΕ ΤΗΝ ΠΛΑΤΗ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ
Ωστόσο, ο ερχομός του Ευκλείδη Τσακαλώτου, σε συνδυασμό με την προσγείωση της κυβέρνησης στην «κανονικότητα» των τεχνικών συζητήσεων, έδωσε στη διαπραγμάτευση την ώθηση που χρειαζόταν έχοντας όμως, δυστυχώς, ένα μαύρο τελεσίγραφο, που αφορά την έξοδο της χώρας από την ομπρέλα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πέραν της ζώνης του ευρώ.
Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις δραματικές αυτές στιγμές με την πλάτη στον τοίχο, καθώς η πρόταση που πέρασε χθες τη βάσανο του ελληνικού κοινοβουλίου με όλες τις αναταράξεις κινδύνου απώλειας της σταθερότητας στην κυβέρνηση και το πολιτικό σύστημα εν γένει βρίσκεται τώρα στο εξεταστήριο των Βρυξελλών. Τα πράγματα εκεί δεν είναι καλά, αφού αρκετά από τα μέτρα που περιέχονται στην ελληνική πρόταση θεωρούνται μη αποτελεσματικά και ζητείται από τις περισσότερες χώρες αυστηροποίηση των μέτρων αυτών. Έτσι, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να αυξηθεί το ποσό της προσαρμογής σε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ για την επόμενη διετία αλλά και να αλλάξουν επί τα χείρω προτάσεις όπως, για παράδειγμα, στα εργασιακά για την ανταπεργία και τον συνδικαλιστικό νόμο. Επίσης σοβαρές αντιδράσεις παρουσιάζονται και για τις συλλογικές συμβάσεις για τις οποίες εκτιμάται ότι ίσως υποκρύπτουν καλύτερη μεταχείριση για τους δημοσίους υπαλλήλους. Επίσης στο κεφάλαιο «δημόσιος τομέας» αναμένονται προσθήκες για το ισοζύγιο των προσλήψεων και του αριθμού των απαραίτητων υπαλλήλων στο ελληνικό κράτος.

Η ΖΗΜΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑΝΗ
Ο Αλέξης Τσίπρας κατάλαβε τα τελευταία 24ωρα την τεράστια ζημιά που έκανε ο Γιάνης Βαρουφάκης, τον οποίο, ενώ δεν εμπιστευόταν τους τελευταίους τρεις μήνες (περίπου από το Πάσχα και μετά), εντούτοις για άγνωστους ακόμη λόγους ακολουθούσε τη δική του γραμμή και, παρόλο που ο ίδιος προσωπικά ανέλαβε τον τόνο των διαπραγματεύσεων, δεν κατέστη δυνατό να υπάρξει κάποια πρόοδος. Η ζημιά που είχε γίνει από την τακτική που ακολούθησε ο τέως υπουργός Οικονομικών με την ασάφεια και τα κείμενα που οι τεχνοκράτες χαρακτήριζαν εκθέσεις «παιδικής χαράς», προκάλεσαν ανεπανόρθωτα ρήγματα στις προσπάθειες συναίνεσης που επέδειξαν οι Θεσμοί από την πρώτη στιγμή, όταν, αντί για νούμερα, πίνακες και αριθμούς, ο κ. Βαρουφάκης ζητούσε να αλλάξει το όνομα της τρόικας σε «θεσμοί» και να συζητούν τα τεχνικά κλιμάκια στα ξενοδοχεία όταν έρχονται στην Αθήνα, με τους μισούς υπουργούς της κυβέρνησης να μη δίνουν καν στοιχεία για την απαραίτητη επεξεργασία.
Η κυβέρνηση ανεβαίνει πια έναν πολιτικό γολγοθά, έχοντας στις πλάτες της ένα πολύ βαρύ πακέτο διάσωσης της ελληνικής οικονομίας και έχοντας επίσης να διαχειριστεί και τα capital control των τραπεζών, τα οποία μετά τις διαδικασίες ψήφισης και το πέρασμα μερικών ημερών θα παραμείνουν για να ταλαιπωρούν τους πολίτες και να τους θυμίζουν ότι, ενώ θα μπορούσε αυτή η συμφωνία να έχει γίνει νωρίτερα, τελικά έκλεισαν οι τράπεζες χωρίς λόγο.

ΕΜΠΡΟΣΘΟΒΑΡΕΣ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Ο Αλέξης Τσίπρας δηλώνει στους συνεργάτες του αποφασισμένος να προχωρήσει στην άμεση υλοποίηση της συμφωνίας, η οποία απέναντι στα σοβαρά προβλήματα που παρουσιάζει και τους κινδύνους που περικλείει για εκτροχιασμό από τους δύσκολους στόχους, εντούτοις έχει ένα πλεονέκτημα που ενδεχομένως να μπορεί να κεφαλαιοποιηθεί στο μέλλον: είναι αυστηρά εμπροσθοβαρές, με όλα τα κορυφαία και σημαντικά προαπαιτούμενα να ψηφίζονται εντός του 2015 για να προληφθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα το συμμάζεμα όσων χάθηκαν τους τελευταίους πέντε μήνες. Η τριετής του διάρκεια δεν δίνει στον πρωθυπουργό καμία άλλη δυνατότητα παρά μόνο την εφαρμογή του, ώστε, εάν βρίσκεται στις ράγες κατά τη διάρκεια ων επόμενων ετών, να μπορέσει ενδεχομένως να κεφαλαιοποιήσει, όταν θα πλησιάζει η ώρα των εκλογών και άρα της κρίσης των πεπραγμένων της κυβέρνησής του. Φιλόδοξο το σχέδιο και μακρύς ο δρόμος, αλλά φαίνεται ότι οι δανειστές επέλεξαν περίτεχνα το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τη διάρκεια του προγράμματος.

ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΝΤΑΙ
Η κυβέρνηση ήθελε να έχει διετή διάρκεια έχοντας σκοπό να ξεφύγει νωρίτερα από την μέγγενη του προγράμματος που υπογράφει και να μπορέσει σε περίπου ενάμιση χρόνο καθαρής θητείας να μαζέψει ό,τι αυτό θα έχει αφήσει πίσω του.
Κυρίως όμως πίστευε ότι έτσι θα μπορούσε να έχει χρόνο ώστε να βγει στις αγορές, κάτι που θα τόνωνε την εμπιστοσύνη των πολιτών μετά από μία διετία φόρων και μεταρρυθμίσεων. Σε αυτό το αποκούμπι ήλπιζαν στο Μαξίμου, όταν συνειδητοποίησαν ότι δεν γινόταν αλλιώς από την υπογραφή νέου προγράμματος υπό την απειλή της εξόδου της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και με κλειστές τράπεζες, εξέλιξη που δεν είχαν υπολογίσει στους σχεδιασμούς της τακτικής απέναντι σε Βρυξέλλες και Βερολίνο. Όμως, οι δανειστές δεν είχαν καμία αμφιβολία περί των σχεδιασμών μιας κυβέρνησης, την οποία δεν εμπιστεύονται. Γι’ αυτό προτίμησαν την τριετή διάρκεια, αφενός για να υπάρχει μεγαλύτερος χρόνος προσαρμογής και άρα υπαγωγής της Ελλάδας στην προστασία του ESM προς αποφυγή κινδύνων, και αφετέρου για να υπάρχει η δέσμευση της χώρας, εάν υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις λόγω μη αντοχής του κυβερνητικού συνασπισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Θα καταφέρει να αντέξει ο ΣΥΡΙΖΑ;
Αυτό είναι και το κρίσιμο θέμα που μπαίνει πια στο πολιτικό προσκήνιο μετά τα όσα έγιναν χθες ως αποτέλεσμα της κοινής συνεδρίασης της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ με την πολιτική επιτροπή αλλά και της συνεδρίασης που ακολούθησε στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου. Οι δανειστές φρόντισαν να έχουν δεσμεύσει αυτή την κυβέρνηση, αλλά και πιθανώς μια επόμενη που θα μπορούσε να προκύψει εάν μια αριστερή κυβέρνηση παρουσιάσει αδυναμία εφαρμογής των δυσβάσταχτων μέτρων που περιλαμβάνει το νέο μνημόνιο. Το ερώτημα είναι εάν πραγματικά θα μπορέσει να αντέξει η συγκυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου την πιστή εφαρμογή ενός μνημονίου με σκληρά μέτρα. Επιπρόσθετα, σημαντικό είναι να μπορούν οι υπουργοί αυτής της κυβέρνησης να συντονίσουν τις δυνάμεις τους και να συνεργαστούν με τους θεσμούς ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες διαδικασίες των αξιολογήσεων που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα γίνονται με την τακτική που ακολουθούσε η τρόικα όταν προχωρούσε στις διαπραγματεύσεις με την προηγούμενη κυβέρνηση. Σε πρώτη φάση, ο ανασχηματισμός είναι προ των πυλών εφόσον θα πρέπει εκ των πραγμάτων να υπάρξει μια ομάδα που θα έχει τη δυνατότητα άμεσου συντονισμού με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο οποίος θα είναι στο εξής ο μαέστρος της εφαρμογής των σχετικών νόμων και των μεταρρυθμίσεων. Όμως, το κυριότερο απ’ όλα είναι το αν θα αντέξει η κοινοβουλευτική ομάδα των δύο κομμάτων να ψηφίζει με άνεση μέτρα τα οποία ξόρκιζε μέχρι χθες και μάλιστα κατηγορούσε τα δύο προηγούμενα χρόνια τους βουλευτές της σημερινής αντιπολίτευσης ότι κατέστρεφαν ό,τι είχε μείνει όρθιο. Το πρώτο διάστημα, μετά τις απώλειες της ψηφοφορίας για τα προαπαιτούμενα, οι βουλευτές θα επιχειρήσουν να πιαστούν από τις όποιες διευθετήσεις για το χρέος και την αναπτυξιακή προοπτική που άπτεται στο μεταρρυθμιστικό κομμάτι της συμφωνίας. Θα το κάνουν όλοι; Και για όλα; Για παράδειγμα, το κεφάλαιο που αφορά τις μειώσεις των συντάξεων μέσω της αύξησης της εισφοράς υπέρ υγείας αλλά και ο περιορισμός των δαπανών του δημόσιου τομέα (που θα απαιτήσει απολύσεις) δεν είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσουν ελκυστικό κοινοβουλευτικό έργο για μεγάλες ομάδες βουλευτών εκ των συνιστωσών του κυβερνώντος κόμματος.

Πόλεμο ξεκινά από Δευτέρα η αντιπολίτευση
Σημαντικό ρόλο στην πορεία των πολιτικών εξελίξεων στον τόπο θα παίξει η στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης με τον κυρίαρχο ρόλο αυτή τη στιγμή στη Νέα Δημοκρατία της μετά Σαμαρά εποχής. Η κριτική θα κορυφωθεί το βράδυ της Κυριακής με την ψήφιση του τελικού εγκεκριμένου πακέτου συμφωνίας με τους εταίρους. Από τη Δευτέρα όμως τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα ξεκινήσουν πόλεμο κατά του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάσταση την οποία έφερε στον τόπο, με μια συμφωνία-πέλεκυ αλλά και κλειστές τράπεζες για πολύ καιρό ακόμα. Η Νέα Δημοκρατία σκοπεύει να κινηθεί τάχιστα προς την κατεύθυνση αφενός της συμβολής στη νομοθετική διαδικασία για την καλύτερη δυνατή απόδοση στους εφαρμοστικούς νόμους, αλλά θα ρίχνει δυναμίτες ως προς την πολιτική και ιδεολογική διαδρομή ενός κόμματος της Αριστεράς, που αντί για τις αναρίθμητες υποσχέσεις της Θεσσαλονίκης έφερε ένα βαρύ μνημόνιο. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι ο Β. Μεϊμαράκης σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί την πτώση της κυβέρνησης και την προσφυγή στην κάλπη, γι’ αυτό και θα κινείται μέχρι αυτό το όριο, εφόσον βεβαίως το αντέχει ο ΣΥΡΙΖΑ. Στο βάθος, βλέπουν ίσως και πρόθεση του πρωθυπουργού να προσφύγει ο ίδιος το φθινόπωρο ή λίγο αργότερα, που θα ομαλοποιηθούν κάπως οι τράπεζες σε εκλογές, καθώς γνωρίζει ότι έχει ακόμη την αποδοχή της πλειοψηφίας των πολιτών, και θα ανανεώσει τη λαϊκή εντολή.
Το ΠΑΣΟΚ θα κινηθεί πιο δυναμικά απέναντι στην κυβέρνηση, αφού, όπως πιστεύουν, έχει περισσότερες δυνατότητες να προσελκύσει ψηφοφόρους που ούτως ή άλλως κάποτε στο παρελθόν ανήκαν στις τάξεις του. Άρα θα κινηθεί πιο επιθετικά απέναντι στο μνημονιακό πλέον ΣΥΡΙΖΑ, αφήνοντας το χρόνο να κυλήσει, όπως πιστεύουν, υπέρ τους τουλάχιστον για τον επαναπατρισμό των ψηφοφόρων που χάθηκαν στις τελευταίες εκλογές, όπου ηγήθηκε ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Το Ποτάμι θα κινηθεί αναλόγως των εξελίξεων και ή θα μπει στην κυβέρνηση σε αντικατάσταση των Ανεξάρτητων Ελλήνων, σε περίπτωση που αποσύρουν τη στήριξή τους, ή θα συνταχθεί στην αντίπερα όχθη υπό την ομπρέλα των φιλοευρωπαϊκών κομμάτων, όταν και εάν αυτά αρχίσουν να κεφαλαιοποιούν δημοσκοπικά. Μάλλον όμως προς τη δεύτερη κατεύθυνση θα κινηθούν.

Επίθεση σε όλα τα μέτωπα που θεωρεί ότι τον πολέμησαν θα ανοίξει ο ΣΥΡΙΖΑ από τη Δευτέρα σε μια προσπάθεια να αλλάξει την ατζέντα από τις επιπτώσεις του μνημονίου που έφερε στη χώρα. Ο πρώτος νόμος που θα έρθει θα είναι για τις τηλεοπτικές άδειες, με την άμεση δημοπράτησή τους με υψηλό τίμημα. Σειρά έχουν οι δημοσιογράφοι που βρέθηκαν σε λίστες ντροπής από φορείς του Δημοσίου και στη συνέχεια μεγάλα ονόματα της επιχειρηματικής ζωής που είτε παρανόμησαν σε συμβάσεις με το Δημόσιο είτε φοροδιαφεύγουν.

Στα κοινοβούλια των χωρών της ευρωζώνης υπάρχουν διαφορετικές διαδικασίες έγκρισης της συμφωνίας:
• Γερμανία: Χρειάζεται απλή πλειοψηφία
• Γαλλία: Απλή αναφορά στο κοινοβούλιο
• Ιταλία: Κυβερνητικό διάταγμα που πρέπει να εγκριθεί μέσα σε 60 ημέρες
• Ισπανία: Δεν χρειάζεται ψηφοφορία
• Ολλανδία: Απλή αναφορά στο κοινοβούλιο
• Βέλγιο: Απλή αναφορά στο κοινοβούλιο
• Ελλάδα: Χρειάζεται απλή πλειοψηφία
• Πορτογαλία: Χρειάζεται απλή πλειοψηφία
• Φινλανδία: Χρειάζεται απόλυτη πλειοψηφία
• Ιρλανδία: Απλή αναφορά στο κοινοβούλιο
• Σλοβακία: Απλή αναφορά στο κοινοβούλιο
• Σλοβενία: Απλή πλειοψηφία στο κοινοβούλιο
• Λουξεμβούργο: Αναφορά στην Επιτροπή Προϋπολογισμού
• Κύπρος: Δεν χρειάζεται ψηφοφορία
• Εσθονία: Απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο
• Μάλτα: Κρίνει κατά περίσταση

Ποιοι θα πληρώσουν το λογαριασμό του τρίτου μνημονίου
Επιμέλεια: Νίκος Σαμοΐλης
Ιδιαίτερα σκληρό είναι το τελικό πακέτο μέτρων που εγκρίθηκε προχθές από το κυβερνητικό συμβούλιο, καθώς περιλαμβάνει επιβαρύνσεις αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ και είναι ξεκάθαρο και σαφές ότι ο λογαριασμός θα πληρωθεί από όλους. Κυριολεκτικά δεν γλιτώνει κανείς, αφού οι αλλαγές στους συντελεστές ΦΠΑ, η διατήρηση του ΕΝΦΙΑ, η αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης , η κατάργηση του ΕΚΑΣ, η ενεργοποίηση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, η επιβολή ΦΠΑ στις ασφάλειες, η αύξηση του φόρου στα εισοδήματα από ενοίκια και η αύξηση στο 100% της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις μεταφέρουν το κόστος όχι μόνο σε έχοντες και κατέχοντες, αλλά δυστυχώς ακόμα και σε αυτούς που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΧΤΥΠΑ Η ΚΑΜΠΑΝΑ
Αλήθεια, όμως, ποιος θα πληρώσει τι;
– Φορολογούμενοι με απολαβές άνω των 20-30 χιλιάδων ευρώ: Θα πληγούν από την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Το πρόσθετο βάρος , κατ’ ελάχιστον 220 εκατ. ευρώ, θα το σηκώσουν όλα τα φυσικά πρόσωπα πλην αυτών που δεν θα έχουν εισοδήματα έως 30.000 ευρώ.
– Οφειλέτες Δημοσίου: Αποβολή από τη ρύθμιση όσων δεν πληρώνουν τρέχουσες υποχρεώσεις. Μείωση δόσεων για όσους έχουν δυνατότητα πληρωμής. Εφαρμογή επιτοκίων αγοράς.
– Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων: Αποφασισμένη θεωρείται η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα ΙΧ άνω των 2.000 κυβικών.
– Κάτοχοι σκαφών αναψυχής: Έχει εξαγγελθεί η επέκταση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και στους ιδιοκτήτες των σκαφών αναψυχής. Ο φόρος θα επιβληθεί σε σκάφη άνω των πέντε μέτρων και θα υπολογίζεται επί των τεκμηρίων με συντελεστές που θα φτάνουν έως και το 13%.
– Επιχειρήσεις: Αποφασίστηκε η αύξηση του συντελεστή φορολόγησης από το 26% σήμερα στο 28%, αλλά και η αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100%.
– Καταναλωτές: Το νέο καθεστώς ΦΠΑ θα φέρει επιβαρύνσεις τουλάχιστον 1,2-1,4 δισ. ευρώ και το βάρος θα μοιραστεί στο σύνολο των καταναλωτών. Μεγάλο βάρος θα σηκώσουν όσοι διανυκτερεύουν στα ξενοδοχεία, ενώ ακριβότερος θα γίνει και ο λογαριασμός των σούπερ μάρκετ. Και αυτό διότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των πρόσθετων εσόδων θα προέλθει από κατηγορίες τροφίμων που θα «μετακομίσουν» από το 13%, που είναι σήμερα, στο 23%. Η επιβάρυνση, αν προχωρήσει η αύξηση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, θα είναι μεγαλύτερη των 150 εκατ. ευρώ για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
– Νησιώτες: Διατηρείται η έκπτωση του ΦΠΑ στα νησιά μέχρι το τέλος του 2016, εκτός από τα πλουσιότερα και πιο τουριστικά. Η κατάργηση της έκπτωσης στα απομακρυσμένα νησιά θα γίνει στο τέλος του 2016 και όταν θα έχει δημιουργηθεί μηχανισμός αποζημίωσης των μόνιμων κατοίκων. Οι συντελεστές ΦΠΑ θα επανεξεταστούν στο τέλος του 2016.
– Αγρότες: Αυστηρότερος ορισμός για αγρότες και σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης ως το 2017. Κατάργηση επιδότησης στο αγροτικό πετρέλαιο και μείωση κατά 50% της επιδότησης για το πετρέλαιο θέρμανσης. Κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης για αγροτικές επιδοτήσεις και αποζημιώσεις, που μόλις ψηφίστηκε.

– Εφοπλιστές: Αύξηση φόρου στο τονάζ και σταδιακή κατάργηση των φορολογικών προνομίων των εφοπλιστών.

– Ιδιοκτήτες ακινήτων: Αναπροσαρμογή συντελεστών ΕΝΦΙΑ μαζί με την αναπροσαρμογή των τιμών ζώνης έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ο ετήσιος στόχος των 2,650 δισ. ευρώ. Αναπροσαρμογή και του τεκμηρίου διαβίωσης.

– Τηλεοπτικοί σταθμοί και διαφημιζόμενοι: Φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις και προκήρυξη τηλεοπτικών αδειών.

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Μαχαίρι στις πρόωρες συντάξεις
Τα νέο πακέτο μέτρων αναφορικά με το ασφαλιστικό κόβει μαχαίρι και τις πρόωρες συντάξεις, που μπορεί να φτάσουν έως και το 80%, κάνει περικοπές στη χορήγηση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, περιλαμβάνει δραματικές μειώσεις σε συνταξιούχους κάτω των 67 ετών και τριπλασιασμό της εισφοράς των ασφαλισμένων-αγροτών, καθώς και αναδρομική αύξηση εισφοράς για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε συνταξιούχους.
– Πλήρης εφαρμογή του νόμου του 2010 για τις κύριες συντάξεις κι αυτό σημαίνει πολύ απλά «ψαλίδισμα» για όσους συνταξιοδοτούνται από φέτος.

– Πλήρης εφαρμογή ή αντικατάσταση/προσαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στα επικουρικά και στα εφάπαξ με τη μεταρρύθμιση του Οκτωβρίου (αναλογιστικές μελέτες). Στην πραγματικότητα οι επικουρικές θα μειωθούν ούτως ή άλλως, αφού αναλαμβάνεται ρητή δέσμευση για χρηματοδότηση των επικουρικών ταμείων μόνο από τις εισφορές από 1/1/2015.

– Σύνταξη όλοι στα 67 ως το 2022 ή στα 62 με 40 έτη εργασίας. Προστασία στην κατάργηση των πρόωρων συντάξεων θα παρασχεθεί μόνο σε βαρέα και μητέρες ανάπηρων ανηλίκων, ενώ γρίφος είναι η παράλειψη της αναφοράς στα θεμελιωμένα δικαιώματα.

– Ποινή 16% για τις πρόωρες αποχωρήσεις.

– Ενσωμάτωση στο ΕΤΕΑ όλων των επικουρικών ταμείων.
– Αύξηση ελάχιστης σύνταξης ΟΓΑ για ανασφάλιστους.
– Σταδιακή κατάργηση ΕΚΑΣ ως το τέλος του 2019, με άμεση νομοθέτηση και έναρξη στο 20% των «υψηλών» συνταξιούχων από το Μάρτιο του 2016 και συμφωνία του ρυθμού κατάργησης με τους δανειστές. Πρόκειται αναμφίβολα για μια από τις μεγαλύτερες ήττες της κυβέρνησης που ζητούσε την αντικατάσταση και όχι την κατάργηση του ΕΚΑΣ.
– Μόνο βασική σύνταξη για όσους αποχωρούν μετά από τις 30/6 και υπόλοιπο σύνταξης στα 67 έτη.
– Αύξηση εισφορών υγείας στο 6%. Επέκταση και στις επικουρικές που σήμερα δεν επιβαρύνονται.
– Σταδιακή κατάργηση εξαιρέσεων και εναρμόνιση εισφορών με τα ισχύοντα στο ΙΚΑ.

Οι αλλαγές θα συνεχιστούν και το 2016

– Στενότερη σύνδεση εισφορών-παροχών.
– Εισφορές με βάση το πραγματικό εισόδημα για τους αυταπασχολουμένους με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον ΟΑΕΕ.
– Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων και αναπλήρωση του «κενού» με μείωση παροχών ή αύξηση εισφορών.
– Αύξηση εισφορών ΟΓΑ ή συγχώνευση με άλλο ταμείο.
– Λειτουργική ενοποίηση όλων των ταμείων ως το τέλος 2016. Πλήρης ενοποίηση το 2017.
– «Τράμπες» μεταξύ φτωχών και πλούσιων ταμείων.
– Νομοθεσία για δημοσιονομική αντιμετώπιση των αποφάσεων του ΣτΕ, με τις οποίες χαρακτηρίστηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές του 2012.
– Αναθεώρηση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.

Τα σχόλια είναι κλειστά.