Ειδησεογραφικό site

Μενδώνη: Η ανασκαφή θα δείξει αν ο τάφος είναι συλημένος-Νέες φωτογραφίες από Αμφίπολη: Ετοιμοι να μπουν στον τρίτο θάλαμο

60

Στην αρχαιολογική ανασκαφή της Αμφίπολης και τις διεργασίες που γίνονται, αναφέρθηκε η γγ του υπουργείου Λίνα Μενδώνη, σε συνάντηση που είχε με τους δημοσιογράφους στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αμφίπολης.

«Η αρχαιολογία πάντα μας εκπλήσσει» τόνισε η κ. Μενδώνη αναφερόμενη στα έως τώρα, αρχαιολογικά ευρήματα στο Λόφο Καστά, της Αρχαίας Αμφίπολης, ενώ έκανε αναφορά και σε όσα δημοσιεύτηκαν στα ΜΜΕ.

«Οι ενδείξεις λένε ότι κάποια στιγμή στα αρχαία χρόνια, πρέπει να έγιναν κάποιες παραβιάσεις, κάποιες απόπειρες. Μέχρι ποιο σημείο φτάσανε δεν μπορούμε να το πούμε αυτό» δήλωσε η κ. Μενδώνη απαντώντας στο ερώτημα της πιθανής σύλησης του ταφικού μνημείου και διευκρίνισε ότι «η ανασκαφή είναι αυτή που θα μας απαντήσει στο ερώτημα εάν ο τάφος είναι συλημένος, ή όχι».

Κατά την ολιγόλεπτη συνάντησή της με τους δημοσιογράφους, η γγ του υπουργείου Πολιτισμού αναφέρθηκε και στον πολύπλευρο ρόλο και στη συνεχή παρουσία της στον αρχαιολογικό χώρο του λόφου Καστά, εξηγώντας ότι πρόκειται για ένα μεγάλο εργοτάξιο με πολλαπλές ανάγκες, ώστε να επιτευχθεί η προστασία, η συντήρηση και η ανάδειξή του.

«Η συγκεκριμένη ανασκαφή έχει το στοιχείο του ξαφνικού και του απρόσμενου. Είμαι εδώ για να διευκολύνουμε, μέσω του υπουργείου Πολιτισμού, την κ. Περιστέρη και την επιστημονική ομάδα που την πλαισιώνει. Σε πολύ σύντομο διάστημα δημιουργήθηκε ένα εργοτάξιο που υποστηρίζει όλες τις διαδικασίες της ανασκαφής. Η παρουσία μας εδώ δείχνει ότι το κύριο μέλημά μας είναι να μην υπάρξει και να μην επηρεαστεί από τίποτα η ανασκαφική έρευνα και να ακολουθηθούν όλες οι αρχές της επιστημονικής δεοντολογίας» τόνισε η κ. Μενδώνη.

Η κ. Μενδώνη σχολίασε θετικά τη δημοσιότητα που έχει πάρει παγκοσμίως η αρχαιολογική ανασκαφή του λόφου Καστά.

«Η Ελλάδα έχει τεράστια δύναμη δια του πολιτιστικού της αποθέματος, ότι ασχολείται ο διεθνής Τύπος και έχει την αγωνία που έχουμε όλοι μας. Αυτό μόνο όφελος είναι, αυτό που κάνει κακό είναι ότι ο καθένας βγαίνει και λέει όχι απόψεις, αλλά φήμες, που μόνο προβλήματα δημιουργούν» σημείωσε.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ως τώρα, η απομάκρυνση των αμμωδών χωμάτων στον χώρο, πίσω από τον διαφραγματικό τοίχο με τις Καρυάτιδες, έφτασε τα τρία μέτρα από το δάπεδο. Μετά την αφαίρεση του αμμώδους χώματος εμφανίστηκε το ανώτερο τμήμα του τρίτου διαφραγματικού τοίχου. Στο τμήμα αυτό, διαπιστώθηκε η ύπαρξη επιμελημένου μαρμάρινου περιθυρώματος, ιωνικού ρυθμού, όπως και τα υπόλοιπα αρχιτεκτονικά μέλη του χώρου.

Στο μαρμάρινο τμήμα του υπέρθυρου, απαντάται συμφυές γείσο το οποίο καλύπτει και το άνοιγμα της εισόδου, όπως φαίνεται και στις δύο νέες φωτογραφίες που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.Μέσα στην ημέρα θα επιχειρηθεί η είσοδος στο χώρο, από το υπάρχον άνοιγμα, στο άνω δυτικό μέρος του τρίτου διαφραγματικού τοίχου. Έτσι, θα διαπιστωθούν οι συνθήκες προσπέλασης μελών της διεπιστημονικής ομάδας και τεχνικής υποδομής. Στόχος είναι να σχεδιαστούν και να αποφασιστούν τα αναγκαία μέτρα προστασίας των εργαζομένων και του τρίτου χώρου.Οπως αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, «θα γίνει σχολαστική τεκμηρίωση της υφιστάμενης κατάστασης στον χώρο. Συνεχίζεται, επίσης, η τοπογραφική αποτύπωση, προκειμένου να προκύψει η ακριβής γεωμετρία του μνημείου. Βάσει της τελικής γεωμετρίας θα συνταχθεί η συνολική μελέτη αντιστήριξης και υποστήλωσης του μνημείου. Έτσι, εξασφαλίζονται τα αναγκαία τεχνικά δεδομένα για την σύνταξη των μελετών ολοκληρωμένης προστασίας και της μελλοντικής ανάδειξης του μνημειακού συνόλου».

 

Ποιος είναι ο γρίφος που κρύβουν οι Καρυάτιδες

Συγκίνηση και θαυμασμό προκαλούν τα νέα ευρήματα από τις ανασκαφικές εργασίες στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης, καθώς, οι Καρυάτιδες που ανακαλύφθηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο, πλέον εμφανίζονται ολόσωμες σε όλη τους τη μεγαλοπρέπεια.

Οι γυναικείες αυτές φιγούρες που βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τις τελευταίες ημέρες είχαν τελικά και άλλα «μυστικά» να αποκαλύψουν, καθώς, δεν πρόκειται για προτομές, αλλά για ολόσωμα γλυπτά ιδιαίτερης λεπτότητας που στέκουν χιλιάδες χρόνια στο σημείο «φρουρώντας» ταυτόχρονα τον μυστηριώδη ένοικο.

Σήμερα, αφαιρέθηκε ο πρώτος δόμος του τοίχου σφράγισης μπροστά από τις Καρυάτιδες και αποκαλύφθηκε η συνέχεια των χειριδωτών χιτώνων των δύο γλυπτών. Οι Καρυάτιδες, από την εξωτερική πλευρά, φαίνεται ότι ανασηκώνουν ελαφρά τον χιτώνα τους, με το αντίστοιχο χέρι τους. Τμήματα του προσώπου και της πόλου της ανατολικής Καρυάτιδας, εντοπίστηκαν κατά την ανασκαφή και αποδόθηκαν στο γλυπτό. Τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας διαπίστωσαν ότι οι εσωτερικοί βραχίονες των Καρυάτιδων δεν στήριζαν το επιστύλιο, καθώς δεν παρατηρούνται σύνδεσμοι μολυβδοχόησης, ούτε επεξεργασία της κάτω επιφάνειας του επιστυλίου, ώστε να δικαιολογείται η άποψη της στήριξης.

Γυναίκα πλούσια με εξουσία από το περιβάλλον του Αλέξανδρου -Τι μαρτυρούν οι Καρυάτιδες

Παράλληλα με τις ανασκαφικές εργασίες συνεχίζεται και η έντονη φημολογία για το ποιο πρόσωπο βρίσκεται θαμμένο στον γιγαντιαίο αυτόν τάφο, τον μεγαλύτερο που έχει βρεθεί ποτέ στην Ελλάδα.

Ηδη τα ευρήματα των αρχαιολόγων, από την ανακάλυψη των σφιγγών και τον στολισμό του τύμβου μαρτυρούν ένα πρόσωπο που είχε βαρύνουσα σημασία, αλλά και επιρροή στην περιοχή, ωστόσο, οι γυναικείες μορφές ενισχύουν την πεποίθηση ότι ο τάφος έχει μεγαλύτερη σημασία.

Μάλιστα, όπως αναφέρει ο Andrew Chugg στο Discovery News το γεγονός ότι στον τάφο υπάρχουν γυναίκες φύλακες καταδεικνύει πως ο τάφος ανήκει σε μια σημαντική βασίλισσα.

Πιο ισχυρή «υποψηφιότητα» αυτή τη στιγμή θέτει η Ολυμπιάδα, η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η οποία είναι και ένα πρόσωπο που σχεδόν από την αρχή έχει βρεθεί στο επίκεντρο της φημολογίας. Από την άλλη πλευρά, δεν αποκλείεται στον τύμβο να βρίσκεται η Ρωξάνη, η σύζυγος του Αλέξανδρου, το όνομα της οποίας έχει ακουστεί αρκετές φορές και στο παρελθόν, ενώ υπαρκτό είναι και το σενάριο να είναι θαμμένες στο σημείο και οι δύο.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι αρχαιολόγοι που εκτιμούν πως το μέγεθος του τάφου είναι τέτοιο που η πιθανότητα να υπάρχουν περισσότερα από ένα πρόσωπα είναι αρκετά μεγάλη. Μπορεί το μέγεθος του μνημείου να σχετίζεται συχνά με τη «βαρύτητα» του προσώπου που είναι θαμμένο, αλλά το ενδεχόμενο να υπάρχουν και άλλοι «ένοικοι» παραμένει ορατό.

Η ανατρεπτική θεωρία για τον Ηφαιστίωνα

Τις τελευταίες ώρες, πάντως, κυκλοφορεί και μια ανατρεπτική θεωρία που θέλει τον τύμβο στην Αμφίπολη να ανήκει στον πιστό φίλο και συνοδοιπόρο του Αλέξανδρου, Ηφαιστίωνα, με τον ίδιο τον Μακεδόνα βασιλιά να έχει παραγγείλει το μνημείο.

Σε διάλεξη που έδωσε την Τετάρτη ο καθηγητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, Θεόδωρος Μαυρογιάννης, με θέμα τον τύμβο της Αμφίπολης με τον τίτλο «Ο τύμβος της Αμφιπόλεως: Ελεγχος των γεγονότων και των πηγών της περιόδου 324-294 π. Χ.» υποστήριξε πως ο τάφος ανήκει στον παιδικό φίλο και συνοδοιπόρο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Ηφαιστίωνα.

Στόχος της διάλεξης ήταν να φωτίσει πτυχές των ανασκαφών, πάντα με σεβασμό στις εργασίες και τη δουλειά που πραγματοποιεί η ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη.

Απαντώντας σε ερώτημα ο κ. Μαυρογιάννης υποστήριξε πως, μέσα από την οπτική γωνία της ιστορίας των ελληνιστικών χρόνων, ο Τύμβος Καστά, είναι μακεδονικός τάφος και οικοδομήθηκε περίπου το 325 π.Χ..Την παραγγελία για τον τάφο έδωσε ο ίδιος ο Αλέξανδρος για τον Ηφαιστίωνα.

Ο κ. Μαυρογιάννης, πάντως, σημείωσε ότι η διαφορετικότητα ιστορίας και αρχαιολογίας είναι αυτή που καθιστά δύσκολη την απάντηση στα κρίσιμα ερωτήματα που τίθενται για τον Τύμβο.

Η παρουσίαση επικεντρώθηκε καταρχήν στα γεγονότα των ετών 325-320 π.Χ., με αφετηρία την αίσια επάνοδο από την Ινδία του στόλου του Αλεξάνδρου υπό τον «Αμφιπολίτη» Νέαρχο στις εκβολές του ποταμού Τίγρη (αρχές του 324 π.Χ.) και την απόφαση της Ώπιδος για την αποστρατεία. Συνεχίστηκε με τον αιφνίδιο θάνατο του «φιλαλέξανδρου» Ηφαιστίωνα τον Οκτώβριο του 324 π.Χ. στα Εκβάτανα και κορυφώθηκε με τον θάνατο του ιδίου του Αλεξάνδρου στις 13 Ιουνίου 323 π.Χ. στη Βαβυλώνα και με τα της ταφής του στην Αίγυπτο, αρχικά στην Μέμφιδα και κατόπιν στην Αλεξάνδρεια, οριστικά στο μαυσωλείο των ανακτόρων που ονομάστηκε Σήμα.

Πηγή: iefimerida.gr, protothema.gr

Τα σχόλια είναι κλειστά.