Ειδησεογραφικό site

Λερναία Ύδρα η ρύπανση στο Σαρωνικό – 10 χρόνια θα χρειαστούν για να καθαρίσει η θάλασσα

165

Την ώρα που ο Σαρωνικός έχει δηλητηριαστεί στα «σωθικά» του από το μαζούτ του σαπιοκάραβου «Αγία Ζώνη II», οι ψαράδες στη Σαλαμίνα καταστρέφονται και οι παραλίες ερημώνουν, κυβέρνηση και πλοιοκτήτρια εταιρεία παριστάνουν ότι η τεράστια οικολογική καταστροφή είτε είναι… περιορισμένη, είτε βρίσκεται υπό πλήρη έλεγχο, είτε δεν… υπάρχει!

Ας πάρουμε όμως την ιστορία από την αρχή σύμφωνα με το «ρεπορτάζ» που βγαίνει μέσα από την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού:

Το μικρό δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη II» της ναυτιλιακής εταιρείας του Θ. Κουντούρη και το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά, απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της περασμένης Κυριακής από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil (πετρελαιοειδή). Στο πλοίο, το οποίο ήταν φορτωμένο, επέβαιναν μόνο δυο μέλη του πληρώματος από τα έντεκα… και βυθίστηκε νοτιοδυτικά της Αταλάντης, ενώ στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες!
Να υπογραμμίσουμε, επίσης, ότι το πλοίο ήταν κατασκευής 1972, χωρητικότητας 3.205 τόνων. Υπερήλικο 45 χρόνων, το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!

 

ΜΠΑΧΑΛΟ

 

Να σημειωθεί ότι οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με τη μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία καλεί ιδιωτική εταιρεία για τον καθαρισμό, αυτή δεν έχει αρκετά πλοιάρια και απευθύνεται σε άλλες… έξι, Υπουργείο και Λιμενικό ενημερώνονται μετά από 13 ώρες, οπότε εκδίδεται ανακοίνωση και την επομένη, δηλαδή την Τρίτη, ενημερώνουν τον δήμαρχο του Πειραιά Γιάννη Μώραλη!

Αποτέλεσμα όλο το παραλιακό κομμάτι της Αττικής, από τη Γλυφάδα μέχρι τον Αγ. Κοσμά και τον Πειραιά -όπως Πειραϊκή, Φρεαττύδα κ.λπ.- και φυσικά η Σαλαμίνα, να καλυφθούν με τόνους μαζούτ. Η… Ριβιέρα της Ανατολικής Μεσογείου ξύπνησε βουλιαγμένη στην πίσσα!

Η ανικανότητα στην αντιμετώπιση της βύθισης του πλοίου
και η ανεπάρκεια σχεδιασμού και οργάνωσης για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης όλων των εμπλεκομένων, στο αποκορύφωμά της.

 

ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ ΚΑΙ Ο ΣΙΑ…

Οι ευθύνες του Υπουργείου Ναυτιλίας, τεράστιες και εγκληματικές!

Τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και μέχρι την Τετάρτη, ο υπουργός Ε.Ν. Κουρουμπλής παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα»!

Και όταν επέστρεψε, άρχισε τα «είπα-ξείπα» περί παραίτησής του. «Θέτω εαυτόν πάντα στη διάθεση του πρωθυπουργού», είπε στην αρχή. «Ήταν ένα λογοπαίγνιο» και μετά «άστοχη η δήλωση συνεργάτη μου περί λογοπαίγνιου…» και ξανά περί παραίτησης. Η απόλυτη γελοιότητα!

Όμως, τη γελοιότητα αυτή ζήλεψαν τόσο ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (προερχόμενος από τους Οικολόγους), Γιάννης Τσιρώνης δηλώνοντας ότι «την ευθύνη την έχει μια κοινωνία ολόκληρη και μια παγκόσμια οικονομία εξαρτημένη από το πετρέλαιο και ένα σκληρό διεθνές λόμπι που δεν επιτρέπει να έχουμε επενδύσεις τέτοιες που να προστατεύουμε τις ακτές μας», όσο και ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νίκος Σαντορινιός ο οποίος δήλωσε με στόμφο ότι «πλήρως, αλλά πλήρως, καθαρότερες και από ό,τι ήτανε οι ακτές αυτές, κατά δήλωση της εταιρείας, θα είναι σε 20 ημέρες, όταν θα ολοκληρωθεί η απάντληση, όμως πιστεύω πως ήδη από το Σαββατοκύριακο θα είναι καλύτερη η εικόνα…».

ΚΟΥΝΤΟΥΡΗΣ… ΑΠΕΤΑΞΑΜΗΝ

 

Στο ίδιο… μήκος κύματος και η πλοιοκτήτρια εταιρεία της «Αγίας Ζώνης II» και ο ιδιοκτήτης της Θεόδωρος Κουντούρης, δήλωσε πως για την πετρελαιοκηλίδα φταίει το… «Blue Star Patmos», το οποίο είχε προσαράξει ανοιχτά της Ίου, και την Παρασκευή ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι του Περάματος για επισκευές και είχε διαρροή. «Δεν μπορεί τώρα το πετρέλαιο που έχει πάει Σαλαμίνα να φύγει να πάει Πειραϊκή μετά. Το πλοίο είναι στεγανοποιημένο από χθες το μεσημέρι (Τρίτη). Την Παρασκευή ήρθε άλλο πλοίο που είχε πάθει ρήγμα και ήρθε στο Πέραμα. Ήδη έγινε ρύπανση στο λιμάνι του Περάματος από το συγκεκριμένο πλοίο. Τώρα έχουν… φορτώσει όλη τη ρύπανση σε μας», τόνισε πετώντας το μπαλάκι της ευθύνης!

Η σκληρή, όμως, αλήθεια έρχεται μέσα από τα λόγια του πρώην πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστα Μουτζούρη: «Από πέντε μέχρι δέκα χρόνια θα χρειαστούν για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα ύδατα στον Σαρωνικό και να εξαφανιστούν οι καταστροφικές συνέπειες της ρύπανσης που προκλήθηκε στο οικοσύστημα από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου».

«Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν το πετρέλαιο πηγαίνει σε αμμώδεις παραλίες, οι διαδικασίες απορρύπανσης παίρνουν πάρα πολύ καιρό γιατί το μαζούτ παραμένει στο πορώδες της άμμου και αυτού του είδους η ρύπανση δεν αντιμετωπίζεται εύκολα», εξήγησε ο κύριος Μουτζούρης και τόνισε: «Από το 2002 υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει τα απαραίτητα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, υπήρξε όμως ολιγωρία και τίποτα δεν λειτούργησε…».

ΜΑΥΡΟ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ…

Αλλά και ο περιβαλλοντολόγος, καθηγητής του ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος μίλησε για «χρόνια ρύπανση σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, η οποία θα είχε αποφευχθεί αν από τις πρώτες ώρες είχαν γίνει οι σωστοί χειρισμοί. Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως».

«Η οικολογική ζημιά στη θάλασσα και το οικοσύστημα είναι πολύ σημαντική. Χρειάζονται περίπου πέντε με δέκα χρόνια για να την καταπολεμήσει η φύση και να εξαφανιστούν οι συνέπειες. Για περίπου πέντε χρόνια θα υπάρχει διαταραχή του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Αν ρίξουν χημικά στη θάλασσα για να κατακαθίσει το πετρέλαιο στο βυθό όπως συνηθιζόταν παλιότερα τουλάχιστον, τότε το πετρέλαιο δεν θα φαίνεται στην επιφάνεια, δεν θα βγαίνει στις ακτές αλλά θα κάθεται και θα καταστρέψει ολοσχερώς το οικοσύστημα. Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο και τα χαλίκια, μετά είναι πολύ δύσκολο πια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν ο κρατικός μηχανισμός αντιμετώπισης ήταν έτοιμος, τις πρώτες ώρες θα έπρεπε να εξαπολυθούν και να μαζέψουν το πετρέλαιο. Θα ήταν πολύ καλύτερη η κατάσταση. Αυτό το ναυάγιο έγινε Κυριακή. Τώρα είναι αργά…», είπε ο κ. Χατζημπίρος.

Εκτός κι αν, όπως έγραψε ο σύμβουλος στρατηγικού σχεδιασμού του πρωθυπουργού κ. Καρανίκας, πούμε όλοι μαζί «στα τσακίδια… μόλυνση»!

Τα σχόλια είναι κλειστά.