Ειδησεογραφικό site

Κριτική Κινηματογράφου: Δεσμοί αίματος

88

Του Νέστορα Πουλάκου*

Οι «Δεσμοί αίματος» του Γκρίμουρ Χακόναρσον προβάλλεται για 6η εβδομάδα, πλέον στο ιστορικό «Πτι Παλαί» στο Παγκράτι.

Η ταινία του Ισλανδού auteur, που ακολουθεί πιστά την σκανδιναβική παράδοση στο καλό arthouse σινεμά ξεπερνώντας την αστυνομική «στάμπα» των τελευταίων ετών, κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του περυσινού Φεστιβάλ Καννών.

Ο Χακόναρσον, μέσα από την «ψυχρή» σκηνοθεσία του, με τα απέραντα σκανδιναβικά λιβάδια που εκτείνονται στην εικόνα να μοιάζουν με τις «αβύσσους» που χωρίζουν τις ψυχές των δύο αδερφών, καταλήγει σε μια από τις πιο «θερμές» σεκάνς στην κινηματογραφική ιστορία.

Κυριολεκτικά, η τελευταία σκηνή στην ταινία του, που συνοψίζει τόσο εύστοχα όχι μόνο την ιστορία αυτή αλλά κι εν γένει την ανθρώπινη ιδιοσυγκρασία ανά τους αιώνες, συγκινεί, συγκλονίζει και ταυτόχρονα εξιλεώνει τον απορημένο -κατ’ εξακολούθηση- θεατή.

Στους «Δεσμούς αίματος» παρακολουθούμε τον διχασμό δύο αδερφών που ζουν στην επαρχία της Ισλανδίας και είναι κτηνοτρόφοι. Η αγάπη για τα κοπάδια τους, η διαφορετική φροντίδα όμως που επιδεικνύουν, και ο ετερόκλητος τρόπος ζωής και αντιμετώπισης των πραγμάτων γύρω τους, τους οδήγησαν να μην μιλάνε μεταξύ τους για δεκαετίες παρόλο που μένουν, κυριολεκτικά, μια ανάσα ο ένας από τον άλλον.

Ο ιός που ανιχνεύθηκε στο κοπάδι του ενός αδερφού, οδηγεί στη θανάτωση όλων των κοπαδιών της κοιλάδας. Αυτή η τροπή αλλάζει τις ζωές όλων, φυσικά και των δύο αδερφών, ανοίγοντας τον «ασκό του Αιόλου» για τις μεταξύ τους σχέσεις.

Ο Χακόναρσον φτιάχνει μια εθνική ταινία, με μπόλικα ντόπια στοιχεία που αποτυπώνουν την «ισλανδικότητα» του έργου του, παρολαυτά μέσα από τη σχέση των δύο αδερφών η ταινία γίνεται παγκόσμια και μιλάει στις καρδιές όλων των θεατών.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι όπου έχει προβληθεί έχει αγαπηθεί, ενώ στη χώρα μας κέρδισε τόσο το Μεγάλο Βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όσο κι εξακολουθεί να συγκινεί το κοινό στις αίθουσες.

*Ο Νέστορας Πουλάκος είναι κριτικός κινηματογράφου, Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI). Έχει συμμετάσχει σε κριτικές επιτροπές διεθνών κινηματογραφικών φεστιβάλ, και έχει διατελέσει μέλος των επιτροπών καταλληλόλητας ταινιών του ΥΠ.ΠΟ. Από το 2013 είναι αρχισυντάκτης της ετήσιας έκδοσης (αλμανάκ) «Κινηματογράφος». Στο παρελθόν έχει εργαστεί ως κινηματογραφικός ρεπόρτερ και κριτικός στις εφημερίδες «Απογευματινή», «Ελευθεροτυπία», «Παρασκήνιο», «Χωνί», στα περιοδικά «Γαλέρα», «Σχεδία», «Athens Magazine» και στο ραδιόφωνο «Στο Κόκκινο-105,5 fm».

Τα σχόλια είναι κλειστά.