Ειδησεογραφικό site

Στον δρόμο του μεταξιού η κυβέρνηση για ζεστό χρήμα – 10 δισ. ευρώ ανάσα από το Πεκίνο περιμένει ο Τσίπρας

51

Toυ Γιάννη Χρηστάκου

Την άμεση παροχή ρευστότητας και από το Πεκίνο με τη μορφή επενδυτικής συμφωνίας προετοιμάζει η κυβέρνηση επισπεύδοντας τις σχετικές διαδικασίες όπως ακριβώς έκανε και με τη Ρωσία στην συνάντηση Τσίπρα-Πούτιν στο Κρεμλίνο. Στο Μαξίμου σχεδιάζουν να φτάσουν σε πρόσβαση κεφαλαίων που αγγίζουν τα 10 δις ευρώ, σε πρώτη φάση, αξιοποιώντας την εμβάθυνση των σχέσεων με τις δύο αυτές χώρες και επιχειρώντας να γεφυρώσει τα ανταλλάγματα που ζητούν Μόσχα και Πεκίνο. Πως θα γίνει αυτό; Mέσα από τριπλές συνεργασίες σε τομείς όπου υπάρχει και ανταγωνισμός, όπως για παράδειγμα στα κρίσιμα επενδυτικά σχέδια του λιμανιού και των σιδηροδρόμων.

Στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχε ο Αλέξης Τσίπρας με τον Κινέζο ομόλογό του Λι Κετσιάνγκ μπήκε ευθέως το θέμα της προόδου των συνομιλιών για τα επενδυτικά πλάνα και συμφωνήθηκε, μετά την απαραίτητη προετοιμασία εκ μέρους των αρμόδιων υπουργείων, να επισκεφτεί ο Α. Τσίπρας το Πεκίνο για την υπογραφή διμερών συμφωνιών. Στα χνάρια του στρατηγικού σχεδιασμού που έγινε και με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, ο πρωθυπουργός σκοπεύει να αξιοποιήσει μια πρόταση για την οποία έχει βολιδοσκοπηθεί η κινεζική κυβέρνηση και υπάρχει θετική απάντηση ως προς την αξιοποίησή της, παρά το γεγονός ότι έχει αρκετά αγκάθια και για τι δύο πλευρές.

ΠΟΝΤΑΡΟΥΝ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

Πως θα αποκτήσει λοιπόν πρόσβαση η Αθήνα σε κινεζικά κεφάλαια; Από τη συμφωνία για το λιμάνι του Πειραιά και τη συνεκμετάλευσή του, με προκαταβολή κερδών. Αυτό σημαίνει με βάση τους υπολογισμούς ότι μπορεί σε συγκεκριμένο διάστημα να υπάρξουν οφέλη ύψους 5 δις ευρώ, τα οποία μπορεί να κεφαλαιοποιήσει η Αθήνα με σύνθετη οικονομοτεχνική μορφή που θα συνδυάζει τον υπολογισμό προκαταβολής κερδών, τη χρηματοδότηση έργων υποδομής και τον δανεισμό μαζί με ποσά που θα δοθούν για τη λειτουργία κοινής εταιρίας , της Land Sea Express Line, που θα προικοδοτηθεί για να λειτουργήσει στον ανταγωνισμό των μεταφορών προς την Ευρώπη.

Τα σχέδια αυτά, ασφαλώς και χρειάζονται αρκετό χρόνο για να υλοποιηθούν, ωστόσο η κυβέρνηση θα μπορεί εφόσον υπάρξει κατ’ αρχήν συμφωνία να έχει υπό ορισμένες προυποθέσεις πρόσβαση και σε έκτακτο δανεισμό. Όπως εξηγεί κυβερνητικός αξιωματούχος στο «Καρφί», «οι συζητήσεις που γίνονται έχουν στο βάθος ένα στόχο για άμεση πρόσβαση της χώρας σε κεφάλαια, αφού όπως πάει το πράγμα, οι Ευρωπαίοι θα κρατούν κλειστή τη στρόφιγγα για να μας προκαλέσουν ασφυξία πιστεύοντας ότι θα πάμε γονατιστοί να υπογράψουμε τα μνημόνιά τους. Αυτά συζητήθηκαν στο παρασκήνιο στην Μόσχα και υπήρξε συναντίληψη για τη βοήθεια που μπορεί να υπάρξει χωρίς να θέλω να μπω τώρα σε λεπτομέρειες. Το ίδιο εξετάζουμε και για την Κίνα. Οι απαραίτητες συζητήσεις έχουν γίνει και υπάρχει κι εκεί θετικό έδαφος».

ΕΜΠΟΔΙΟ ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ

Ανασταλτικός παράγοντας για όλα αυτά τα σχέδια είναι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις επενδύσεις και κυρίως ο χρόνος ο οποίος δεν φτάνει για να καταλήξουν σε υλοποίηση τόσο δύσκολα και φιλόδοξα σχέδια. Για τη συμφωνία αυτή, όμως, «καίγονται» και οι Κινέζοι. Τι ακριβώς θέλουν; Θέλουν το λιμάνι του Πειραιά, μαζί όμως με τη διαχείριση του κομματιού και της ακτοπλοίας για να μπορούν να κάνουν διαχείριση εμπορικού και ακτοπλοϊκού λιμένα όπως επιθυμούν. Επίσης, δεν θέλουν να αφήσουν τις εργασιακές σχέσεις υπό κρατικό έλεγχο (λόγω της συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου με πλειοψηφικό ποσοστό στη μετοχική σύνθεση του ΟΛΠ). Αυτά όμως είναι τα σημεία που καίνε για το Μαξίμου. Η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει τη διακράτηση από το ελληνικό Δημόσιο του ποσοστού 51% του ΟΛΠ και την εκχώρηση του 49% μαζί με το management στους Κινέζους. Ανώτερος κυβερνητικός παράγοντας που γνωρίζει τις διαβουλεύσεις επισημαίνει ότι «σε κάθε άλλη περίπτωση αξιοποίησης του λιμανιού θα έχουμε σοβαρότατο ενδοκυβερνητικό πρόβλημα. Το ίδιο συμβαίνει και με την όποια αλλαγή στη διαχείριση της ακτοπλοΐας για την οποία θα υπάρχει γερή σύγκρουση με ισχυρούς πυλώνες του ΣΥΡΙΖΑ ακόμη και αρκετούς υπουργούς».

Αποφασισμένοι να μην κάνουν ούτε βήμα πίσω από τις κόκκινες γραμμές

Η πορεία των εσόδων δίνει στην κυβέρνηση τη δυνατότητα ενός ακόμη μήνα, αφού όμως εντός του μήνα αυτού στραγγίξει ότι υπάρχει σε ρευστό και αποθεματικό, μαζί με τις δημοπρασίες εντόκων που έγιναν καθώς δεν θα μπορούν πια να αγοράζουν οι ελληνικές τράπεζες.
Μέσα σε αυτόν τον μήνα η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει βάλει τις βάσεις και να έχει προετοιμάσει τις απαραίτητες συμφωνίες, στις μυστικές διαβουλεύσεις που διεξάγονται , για να μπορεί να χρηματοδοτήσει τις άμεσες ανάγκες της. Αυτό είναι και το plan B αυτή τη στιγμή, όμως στο επιτελείο του Αλέξη Τσίπρα είναι αισιόδοξοι ότι στο τέλος οι δανειστές, Ευρωπαίοι και ΔΝΤ θα κάνουν πίσω από ένα κομμάτι των απαιτήσεών τους (περικοπές συντάξεων, ασφαλιστικό, ιδιωτικοποιήσεις) που προκαλεί και την ύφεση. Η απόφαση της κυβέρνησης είναι να μην κάνει πίσω στις κόκκινες γραμμές της και ευελπιστεί ότι ένα κόστος για την ευρωζώνη που υπολογίζεται σε πάνω από 1 τρις ευρώ δεν θα το διακινδυνεύσουν για μερικά δις ευρώ που είναι οι δόσεις. Ωστόσο, στο Μαξίμου δεν κρύβουν ότι η κατάσταση κινείται επί ξηρού ακμής γι αυτό και αναζητούν στήριξη σε Μόσχα και Πεκίνο για να μπορούν τους «μήνες φωτιά» να έχουν τουλάχιστον τη ρευστότητα για τις εσωτερικές υποχρεώσεις της χώρας.

Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση είναι το σαμποτάζ που δέχεται από υπηρεσιακούς παράγοντες που παραμένουν από την προηγούμενη διοίκηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Σε αυτή την φάση δεν μπορούν να τους αλλάξουν, έχουν καταγράψει όμως, ακόμη και διαρροές προς τα τεχνικά κλιμάκια, δυσχεραίνοντας έτσι το διαπραγματευτικό έργο που γίνεται. Πάντως προ ημερών ελήφθη η απόφαση για άμεση αντικατάσταση ορισμένων εξ αυτών σε κρίσιμες θέσεις, ακόμη και εντός του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Τα σχόλια είναι κλειστά.