550 εκατ. ευρώ το χρόνο στοιχίζει στους γονείς η παραπαιδεία-2,5 δισ. το μαύρο χρήμα που διακινήθηκε την τετραετία 2010-2013
Tης Δέσποινας Καραγιαννοπούλου
Πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ –550 εκατ. ευρώ– αναμένεται να κοστίσουν φέτος στους γονείς τα παράνομα ιδιαίτερα μαθήματα των παιδιών τους. Την ίδια στιγμή, η φοροδιαφυγή των εκπαιδευτικών που παραδίδουν μαθήματα χωρίς αποδείξεις εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 150 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με αποκλειστικά στοιχεία της εφημερίδας από την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, το μαύρο χρήμα που διακινήθηκε στην παιδεία την τελευταία τετραετία (2010-2013) έφθασε στο ασύλληπτο ποσό των 2,5 δισ. ευρώ.
Απίστευτα και όμως αληθινά, όπως επιβεβαιώνει ο Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της ΟΕΦΕ, τονίζοντας ότι πλέον το φαινόμενο της παραπαιδείας έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις με ασύλληπτες συνέπειες, ενώ θέτει υπό αμφισβήτηση το μέλλον των 2.500 νόμιμων φροντιστηρίων που λειτουργούν στη χώρα. Θέμα για το οποίο η ΟΕΦΕ έχει ζητήσει άμεσα συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Ανδρέα Λοβέρδο, χωρίς όμως να υπάρχει ακόμη κάποια εξέλιξη.
ΚΙ ΟΜΩΣ Η ΚΡΙΣΗ ΑΥΞΗΣΕ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Ο ίδιος εκτιμά ότι σήμερα πάνω από 5.000 καθηγητές δημόσιων σχολείων –συμπεριλαμβάνονται και καθηγητές πανεπιστημίων– και 10.000 αδιόριστοι εκπαιδευτικοί παραδίδουν παράνομα ιδιαίτερα μαθήματα, παραβιάζοντας το Νόμο 1566/85. Ο οποίος ορίζει ότι «απαγορεύεται η παράδοση ιδιαίτερων μαθημάτων από δασκάλους του Δημοσίου και οι παραβάσεις επισύρουν φυλάκιση μέχρι τριών ετών, ενώ συνιστούν πειθαρχικό αδίκημα, για το οποίο μπορεί να επιβληθεί και η ποινή της οριστικής παύσης από την εργασία».
Μολονότι θα περίμενε κανείς ότι το φαινόμενο των παράνομων ιδιαίτερων μαθημάτων θα είχε μειωθεί σημαντικά, λόγω του υψηλού κόστους, η κρίση το έχει εκτινάξει στα ύψη, σημειώνει ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ. Κανείς, κατά τον ίδιο, δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί συμβαίνει αυτό, ιδίως όταν έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα ποσοστά αποτυχίας των μαθητών που επιλέγουν τα ιδιαίτερα μαθήματα και όχι τα φροντιστήρια είναι μεγάλα.
ΤΟ 40% ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ
Όπως υποστηρίζει, ο ένας στους τέσσερις μαθητές που έκαναν ιδιαίτερα πέρυσι για να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις έγραψε στα μαθήματα επιλογής κάτω από 7. Από την άλλη, το 80% των μαθητών στα φροντιστήρια δηλώνουν ευχαριστημένοι με τις επιτυχίες που είχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον κ. Βαφειαδάκη, μόνο το 30% των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επιλέγουν τα φροντιστήρια και το υπόλοιπο ποσοστό τα ιδιαίτερα μαθήματα. Έρευνα που διενήργησε η ΟΕΦΕ πριν από ένα χρόνο, σε τρία λύκεια της περιφέρειας, έδειξε πως το 40% των μαθητών της Γ’ Λυκείου επιλέγουν ιδιαίτερα, ενώ πολλοί από αυτούς παρακολουθούν ιδιαίτερα από τους καθηγητές του σχολείου τους έχοντας ως κριτήριο την ευνοϊκή βαθμολογική μεταχείριση. Και βέβαια, όλα αυτά με το αζημίωτο! Η έρευνα δε επισήμανε ότι μόνο οι θεολόγοι και οι γυμναστές δεν κάνουν ιδιαίτερα…
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Το αξιοπερίεργο, κατά τον ίδιο, είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα ιδιαίτερα είναι πολύ πιο ακριβά από τα φροντιστήρια. Ο τιμοκατάλογος για τα ιδιαίτερα ξεκινά από τα 15 ευρώ και μπορεί να φθάσει και τα 80 ευρώ την ώρα, αν μιλάμε για τη Γ’ Λυκείου. Στα φροντιστήρια, από την άλλη, το κόστος της διδακτικής ώρας (45 λεπτά) ξεκινά από τα 10 ευρώ –το μεικτό ημερομίσθιο των καθηγητών είναι στα 10 ευρώ– και φθάνει ανάλογα με την τάξη στα 60-70 ευρώ.
Το φαινόμενο, σύμφωνα με την ΟΕΦΕ, μπορεί να περιοριστεί αν η Πολιτεία θεσπίσει και ενεργοποιήσει άμεσα:
-
Κίνητρα φοροαπαλλαγής για τους γονείς των μαθητών που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα με την κατάθεση νόμιμων παραστατικών.
-
Ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου που απαγορεύει ρητά τη «μαύρη παιδεία» εκείνων που παρανομούν και στρατολογούν την πελατεία τους με το δέλεαρ της προφορικής και γραπτής βαθμολογίας.
ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΝΤΡΟΠΗΣ
Εκατοντάδες είναι οι περιπτώσεις όπου μπορεί κανείς να διακρίνει την παρανομία που λυμαίνεται την παιδεία και τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Σύμφωνα με τις καταγγελίες που έχει δεχτεί η ΟΕΦΕ:
-
Το πιο χαρακτηριστικό γεγονός συνέβη στο Βόλο, όπου ένας 62χρονος καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συνελήφθη επ’ αυτοφώρω, με την κατηγορία της παράδοσης ιδιαίτερων μαθημάτων στο σπίτι του. Κατά την επιχείρηση της αστυνομίας, ο καθηγητής αρνήθηκε να ανοίξει την πόρτα του σπιτιού του, ενώ έκρυψε τους δύο μαθητές, στους οποίους εκείνη την ώρα παρέδιδε μαθήματα, στην ντουλάπα! Κατά τη σύλληψή του, αλλά και την προανακριτική κατάθεση που έδωσε στους αστυνομικούς, ο καθηγητής ανέφερε ότι βοηθούσε τους μαθητές αφιλοκερδώς και ότι τον είχαν επισκεφθεί για να του δώσουν γλυκά.
-
Γέλια και κλάματα προκαλεί ένα άλλο περιστατικό στην Κέρκυρα, όπου οι μαθητές προσερχόμενοι στα ιδιαίτερα μαθήματά τους ήταν υποχρεωμένοι να φέρουν μαζί τους και μουσικά όργανα, έτσι ώστε σε περίπτωση εισβολής του ΣΔΟΕ να δηλώσουν ότι συμμετέχουν σε πολιτιστική εκδήλωση.
-
Καθηγητής λυκείου στη Σάμο απολαμβάνει χρόνια ασυλίας στον ιδιαίτερο χώρο του δίπλα στην Εφορία.
-
Φιλόλογος στη Λακωνία ζήτησε απόσπαση από εσπερινό λύκειο σε πιο μακρινό από τον τόπο διαμονής του γυμνάσιο για να εξυπηρετεί τους 30 μαθητές του.
-
Η πλέον νοσηρή φαντασία δεν μπορεί να ξεπεράσει την πραγματικότητα, έτσι όπως περιγράφεται από την ΟΕΦΕ: Μητέρα μαθητή της Β’ Λυκείου από νησί του Αιγαίου, όταν απευθύνθηκε σε καθηγητή του σχολείου για να του ζητήσει να παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα στο παιδί της, έλαβε την ακόλουθη απάντηση: «Λυπάμαι πολύ, αλλά αργήσατε να μου το πείτε. Ήδη έχω κλείσει γι’ αυτή τη χρονιά, με 30 ώρες την εβδομάδα».
Η ΟΕΦΕ αναφέρει επίσης ότι παρατηρείται και το εξής φαινόμενο: Ένας καθηγητής να μπαίνει στην τάξη και τις πρώτες εβδομάδες να δίνει τον καλύτερό του εαυτό, μέχρις ότου «κλείσουν» τα ιδιαίτερα, οπότε το «φανταστικό» μάθημα σταματά και το διαδέχεται μια τυπική διαδικασία, ώσπου να ολοκληρωθεί η σχολική χρονιά. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι σε ορισμένα γυμνάσια έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της «κλίκας» καθηγητών διαφορετικών ειδικοτήτων, που συνεργάζονται στέλνοντας ο ένας στον άλλο ιδιαίτερα.
Οι παρανομούντες, για να έχουν εξασφαλισμένη πελατεία, τονίζει ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ, δεν διστάζουν να βάλουν ακόμη και αγγελίες σε εφημερίδες.
ΑΝΑΣΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ- ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ KAI ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
Σημαντική ανακούφιση στις οικογένειες που έχουν παιδιά αλλά δεν μπορούν να τα στηρίξουν σε θέματα εξωσχολικής εκπαίδευσης, λόγω οικονομικής αδυναμίας, προσφέρουν τα Κοινωνικά Φροντιστήρια που λειτουργούν Δήμοι και Εκκλησία ανά τη χώρα, διοργανώνοντας φροντιστηριακά μαθήματα, είτε με ενισχυτική διδασκαλία για το σχολικό πρόγραμμα, είτε με διδασκαλία ξένων γλωσσών.
Κριτήριο ένταξης των ενδιαφερομένων στο Κοινωνικό Φροντιστήριο είναι το συνολικό εισόδημα, ενώ λαμβάνονται υπόψη παράγοντες όπως η οικογενειακή κατάσταση, η ανεργία, τα προβλήματα υγείας και οι αναπηρίες.
Χωρίς σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των Κοινωνικών Φροντιστηρίων, τα δικαιολογητικά που οφείλουν να καταθέσουν οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών είναι τα παρακάτω:
1. Αίτηση συμμετοχής στο Κοινωνικό Φροντιστήριο
2. Φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου (όταν προσκομίζεται διαβατήριο, είναι απαραίτητη και η άδεια παραμονής για τους αλλοδαπούς κατοίκους)
3. Βεβαίωση φοίτησης από το σχολείο του μαθητή ή βεβαίωση του ίδιου του μαθητή, αν είναι ενήλικος
4. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης
5. Φωτοτυπία εκκαθαριστικού σημειώματος και Ε9. Σε περίπτωση που ο δικαιούχος δεν υποχρεούται σε υποβολή φορολογικής δήλωσης, απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86, θεωρημένη από την αρμόδια ΔΟΥ
6. Σε περίπτωση αναπηρίας, αντίγραφο της βεβαίωσης της επιτροπής που αναγράφει το ποσοστό, από κρατικούς φορείς υγείας (νοσοκομεία και ασφαλιστικά ταμεία)
7. Φωτοτυπία της πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου απορίας (εφόσον υπάρχει)
8. Φωτοτυπία κάρτας ανεργίας (εφόσον υπάρχει).
O ΧΑΡΤΗΣ ΜΕ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Αττική
Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών
Αγίας Ελεούσης 4
Τηλ. 210-3245098
Ιερός Ναός Αγίων Ασωμάτων Θησείου
Θερμοπυλών 11-13
Τηλ. 210-5239829
Ιερός Ναός Προφήτη Ηλία Παγκρατίου
Αρύββου 1
Τηλ. 210-7514411
Ιερός Ναός Αγίου Θωμά Άνω Κυψέλης
Καρτερίας 11
Τηλ. 210-8655230
Ιερός Ναός Αγίου Σπυρίδωνος Σταδίου
Ερατοσθένους 13
Τηλ. 210-7511620
Ιερός Ναός Αγίου Στυλιανού Γκύζη
Παπαστράτου 16
Τηλ. 210-6464274
Ιερός Ναός Εισοδίων Θεοτόκου Γουδή
Γ. Παπανδρέου 95
Τηλ. 210-7716543
Δήμος Ζωγράφου
Μούσχου 18, Ιλίσια
Τηλ. 210-7486267
Δήμος Γλυφάδας
Μυστρά 1 & Επιδαύρου 2
Τηλ. 213-2025236
Δήμος Δάφνης-Υμηττού
Έλλης 16 & Κανάρη
Τηλ. 213-2085512, 210-9709797
Δήμος Παλλήνης
Γραφείο Διαμεσολάβησης
Ιθάκης 12
Τηλ. 210-6032012, 210-6604718
Δήμος Αμαρουσίου
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται, Δευτέρα με Παρασκευή και από τις 09.00 έως τις 13.00, στα τηλέφωνα 213-2031920-921.
Δήμος Λυκόβρυσης-Πεύκης
Αγίας Βαρβάρας 25
Τηλ. 210-6145100, 213-2051700
Δήμος Διονύσου
Λ. Μαραθώνος 29 & Αθ. Διάκου, Άγιος Στέφανος
Τηλ. 213-2030600
Δήμος Μεγάρων
Πλούτωνος 3, Πλακάκια
Τηλ. 2296026719, 2296029018
Δήμος Κορυδαλλού
Γρ. Λαμπράκη 240 & Νικηφορίδη
Τηλ. 210-4990400
Θεσσαλονίκη
Δήμος Νεάπολης-Συκεών
Ελ. Βενιζέλου 125
Τηλ. 2310671100 (εσ. 158, 159, 177)
Δήμος Καλαμαριάς
Κομνηνών 58
Πλατεία Προσφυγικού Ελληνισμού
Άγιος Δημήτριος Θεσσαλονίκης
Τηλ. 2310261363, μετά τις 17.00
Οικόπολις
Πτολεμαίων 29Α
Τηλ. 2310222503
Υπόλοιπη Ελλάδα
Δήμος Ναυπλίου
Τηλ. 6973573426
Δήμος Ναυπάκτου
Πληροφορίες για γονείς και εκπαιδευτικούς, στο τηλέφωνο 2634029614
Πάτρα
Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας
Τηλ. 2610455415
Αγρίνιο
Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου
Τηλ. 2641022824
Πύργος
2ο Γυμνάσιο και Λύκειο
Τηλ. 2621362415
UNESCO Πειραιώς και Νήσων
Κοτυώρων 35
Τηλ. 213-0298396
Κοινωνική Δομή Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας Κερατσινίου-Δραπετσώνας-Περάματος
Ελ. Βενιζέλου 123 & Μοναστηρίου
Τηλ. 216-8003078-79
Στο μεταξύ, Κοινωνικά Φροντιστήρια έχουν ξεκινήσει στα Χανιά και στο Ηράκλειο της Κρήτης, στην Κόρινθο, την Ευρυτανία, το Αίγιο, την Ξάνθη, την Πρέβεζα. Όμως και άλλοι φορείς έχουν δείξει το κοινωνικό τους πρόσωπο, όπως το Δίκτυο Αλληλεγγύης Εκπαιδευτικών Λάρισας, η Ένωση Πολυτέκνων Γυναικών Ελλάδος Ξυλόκαστρου «Η Ροδιά» (τηλ. 6932234450), ο Σύλλογος Ανέργων και Επισφαλώς Εργαζομένων Καβάλας (τηλ. 2511103168) και ο σύλλογος «Αλλήλων Ένεκα» (τηλ. 2271022510) στη Χίο.
Τα σχόλια είναι κλειστά.