Κύμα αντιδράσεων για τον αιγιαλό-Το νομοσχέδιο δεν περνάει, λέει το ΠΑΣΟΚ
Αντιδράσεις προκαλούν οι ρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών για τις αυθαιρεσίες στον αιγιαλό όχι μόνο από περιβαλλοντικές οργανώσεις που απειλούν με προσφυγές στα δικαστήρια αλλά και από στελέχη της συμπολίτευσης.
«Μου έπεσαν τα μαλλιά με το νομοσχέδιο για τους αιγιαλούς» είναι η χαρακτηριστική δήλωση της Φωτεινής Πιπιλή, η οποία χαρακτήρισε «τέρας» το νομοσχέδιο. Η βουλευτής της ΝΔ δήλωσε στη Real News:«Για κάποιον που δεν μπορεί να διαβάσει νομοσχέδια, είναι δύσκολο να αντιληφθεί πόσο επικίνδυνο θα είναι για τον τόπο ένα νομοσχέδιο το οποίο στην ουσία όχι μόνο δεν θεραπεύει τα εκτρώματα του παρελθόντος στις παραλίες, στον αιγιαλό, στις λίμνες και στα ποτάμια, όχι μόνο δεν τιμωρεί τους καταπατητές, αλλά κάνει τον φυσικό μας πλούτο ακόμα πιο ξέφραγο αμπέλι έναντι οικονομικού-τρομάρα μας-οφέλους. Εγώ θα πω το απλό: Μπάτε σκύλοι, δήμαρχοι και αλέστε. Βάλτε όπου γουστάρετε ομπρέλες, ξαπλώστρες, σουβλάκια, μπύρες, καντίνες στις παραλίες, βάλτε και στη διαπασών μπουζουξίδικα άσματα και άμα είσαι και καταπατητής ξενοδόχος ή ιδιώτης, δώσε κάτι να τελειώνουμε με την περίπτωσή σου. Κανείς νοήμων δεν έχει αντίρρηση να αξιοποιηθεί ο φυσικός πλούτος, όχι όμως με αναγνώριση αυθαιρεσιών, αλλά με αυστηρή χωροταξική πολιτική, για την οποία αρμόδιο είναι το ΥΠΕΚΑ ή διάφορα εξειδικευμένα ινστιτούτα και υπηρεσίες».
Με το νομοσχέδιο διαφωνεί και ο εκπρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος. Στην ίδια εφημερίδα δήλωσε πως το νομοσχέδιο, ως έχει στη διαβούλευση, δεν περνάει από τη Βουλή και ζητά να υιοθετηθούν οι προτάσεις που έχει καταθέσει το κόμμα του για να συναινέσει.
Λέει χαρακτηριστικά: «Η ανεξέλεγκτη και χωρίς περιορισμούς ιδιωτική εκμετάλλευση δεν είναι αποδεκτή. Πρέπει να διασφαλίζονται με σαφέστατο τρόπο η ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες, η ισορροπημένη περιβαλλοντικά και οπωσδήποτε η καλαίσθητη τουριστική ανάπτυξη. Το νομοσχέδιο οφείλει να συνάδει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ο αιγιαλός δεν μας ανήκει, είναι αγαθό που πρέπει να το διατηρήσουμε στην ίδια ή και σε καλύτερη κατάσταση για τις επόμενες γενιές. Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις που διασφαλίζουν τα παραπάνω και περιμένει αυτές οι προτάσεις να ενσωματωθούν».
Κύμα αντιδράσεων από περιβαλλοντικούς φορείς
Σοβαρές αντιρρήσεις έχουν διατυπώσει πολλοί περιβαλλοντικοί οργανισμοί ανάμεσά τους και το WWF Ελλάς που έστειλε προ ημερών ανοικτή επιστολή σε όλους τους Έλληνες βουλευτές. Η περιβαλλοντική οργάνωση, μέσα από αυτήν την επιστολή, καλεί τους βουλευτές να ασκήσουν κάθε πιθανή πίεση «ώστε αυτή η οικολογικά εγκληματική πρόταση να μην κατατεθεί στη Βουλή».
Την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου για τους αιγιαλούς ζητά και η Greenpeace. H Greenpeace εστιάζει στην ευθύνη της ελληνικής κοινωνίας για την υποβάθμιση των αιγιαλών της χώρας και τονίζει ότι η προστασία των ελληνικών ακτών είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της πιο βαριάς βιομηχανίας που διαθέτει η Ελλάδα: του τουρισμού. Όπως αναφέρει η περιβαλλοντική ΜΚΟ «μέχρι σήμερα δεν έχουμε φερθεί στον αιγιαλό πάντα με την αγάπη και το σεβασμό που του αρμόζει. Έχουμε χτίσει, έχουμε καταπατήσει, έχουμε φτιάξει μικρούς και μεγαλύτερους λιμενοβραχίονες. Και όχι μόνο τα απρόσωπα, μεγάλα συμφέροντα, αλλά και εμείς οι πολίτες».
Και το Δίκτυο Μεσόγειος SOS αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «χωρίς να έχει τη βαθιά επιστημονική και τεχνική γνώση, χωρίς την ελάχιστη περιβαλλοντική ευαισθησία που απαιτείται σε αυτές τις περιπτώσεις το ΥΠΟΙΟ κατασκεύασε ένα νομοσχέδιο που προκλητικά ονομάζει «Οριοθέτηση, διαχείριση και προστασία αιγιαλού και παραλίας». Πρόκειται για ένα ξεκάθαρα και επί της ουσίας αντισυνταγματικό, αντιπεριβαλλοντικό, αντιαναπτυξιακό και αντιδημοκρατικό νομοσχέδιο, που η άμεση απόσυρσή του είναι η μόνη λογική ενέργεια και αναγκαία προϋπόθεση, στη μη ολοκληρωτική πλέον καταστροφή του παράκτιου περιβάλλοντος» τονίζει η ΜΚΟ.
Τι απαντά το υπουργείο Οικονομικών
Απαντήσεις στο ζήτημα που προέκυψε από τις αντιδράσεις στις ρυθμίσεις για τον αιγιαλό επιχειρεί να δώσει το υπουργείο Οικονομικών.
Όπως υπογραμμίζει, οι προτάσεις του Υπουργείου Οικονομικών για την αναμόρφωση του ισχύοντος νόμου 2971/2001 για τον αιγιαλό τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση στις 14 Απριλίου 2014 και έλαβαν χρόνο παράτασης έως τις 13 Μαΐου 2014, με σκοπό να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο να υποβάλει προτάσεις και παρατηρήσεις.
Η μέχρι τώρα διαδικασία διαβούλευσης κατέδειξε ισχυρό ενδιαφέρον εκ μέρους πολιτών και αρμόδιων φορέων και η σχετική έκθεση διαβούλευσης με όλες τις υποβληθείσες προτάσεις θα ληφθούν σοβαρά υπόψη στην τελική διαμόρφωση των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Ωστόσο, λέει το υπουργείο Οικονομικών, θα πρέπει να επισημανθεί ότι επιμέρους ενστάσεις και αιτιάσεις, οι οποίες αποδίδουν στο Υπουργείο Οικονομικών πρόθεση καταστρατήγησης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τον αιγιαλό, ουδεμία σχέση έχουν με το πνεύμα αλλά και το γράμμα του νομοσχεδίου. Το νομοσχέδιο δεν θίγει υφιστάμενες ρυθμίσεις για την περιβαλλοντική προστασία του αιγιαλού και της παραλίας, οι οποίες είναι αρμοδιότητας του ΥΠΕΚΑ.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο για τον αιγιαλό θέτει ως πρώτη προτεραιότητα την περιβαλλοντική προστασία των ελληνικών ακτών, μέσω της δραστικής αντιμετώπισης κατασκευαστικών αυθαιρεσιών, που συχνά παρατηρούνται κατά μήκος της παράκτιας ζώνης, εξαιτίας της ελλιπούς χάραξης. Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής κανενός, ότι σήμερα η χάραξη αιγιαλού καλύπτει μόλις το 10% της ακτογραμμής της χώρας. Όσοι αντιτίθενται στην απόφαση για χάραξη αιγιαλού σε όλη την επικράτεια, συμβάλλουν στη διαιώνιση του σημερινού αδιαφανούς καθεστώτος και υποσκάπτουν την προσπάθεια της χώρας για απαλλαγή από πρακτικές του παρελθόντος που υποβάθμισαν την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών και το φυσικό περιβάλλον.
Επίσης, καμία αυθαίρετη κατασκευή που δεν θα επιτρεπόταν να κατασκευαστεί βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας δε νομιμοποιείται. Αυτό σημαίνει ότι δεν νομιμοποιούνται σε καμία περίπτωση κατοικίες ή άλλα κτίσματα για τα οποία δεν θα μπορούσε να έχει δοθεί άδεια υπό το ισχύον καθεστώς του ν.2971/2001 ή του νέου νόμου.
Οπως υποστηρίζει το υπουργείο Οικονομικών, βασικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η καθιέρωση ενός νέου σύγχρονου τρόπος χάραξης του αιγιαλού στο σύνολο της επικράτειας εντός έξι μηνών, με αντικειμενικά κριτήρια που προκύπτουν από την τεχνολογία που χρησιμοποιεί η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.. Η χάραξη αιγιαλού στο σύνολο της χώρας προφανώς θα συμβάλει, πέρα από τον περιορισμό των κάθε είδους παραβιάσεων κατά μήκος της ακτογραμμής της χώρας, και στην ενίσχυση, εντός αυστηρού πλαισίου, αναπτυξιακών δραστηριοτήτων.
Με τις προτεινόμενες αλλαγές εξορθολογίζεται επίσης το σύστημα πολλαπλών αδειοδοτήσεων της ισχύουσας νομοθεσίας, που ενθάρρυνε τη γραφειοκρατία, την αυθαίρετη δόμηση καθώς και φαινόμενα διαφθοράς. Ο απλούστερος τρόπος αδειοδότησης σε καμία περίπτωση δεν τίθεται εις βάρος των περιβαλλοντικών όρων. Απαραίτητη προϋπόθεση που διέπει το σύνολο των άρθρων του νομοσχεδίου, είναι η υποβολή περιβαλλοντολογικής μελέτης, πριν οποιαδήποτε μορφή παραχώρησης, έργου ή χρήσης, του χώρου του αιγιαλού, του παλαιού αιγιαλού και της παραλίας. Η δε πρόσβαση του κοινού στην παραλία αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα και καμία διάταξη του νομοσχεδίου δεν θίγει την άσκησή του.
Το σύνολο του νομοσχεδίου εκπονήθηκε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο παραμένει καθ’όλα αρμόδιο για την περιβαλλοντική προστασία του αιγιαλού και της παραλίας. Και φυσικά, τα δύο υπουργεία Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ θα συνδιαμορφώσουν και τις τελικές διατάξεις που θα κατατεθούν στη Βουλή.
Επίσης, το υπουργείο Οικονομικών παραθέτει 8 απαντήσεις σε ισάριθμα ερωτήματα που προκύπτουν:
1. ΑΝΑΤΡΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ, ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΕΣ;
Το νομοσχέδιο δεν θίγει υφιστάμενες ρυθμίσεις για την περιβαλλοντική προστασία του αιγιαλού και της παραλίας, οι οποίες είναι αρμοδιότητας του ΥΠΕΚΑ.
Αυτό σημαίνει ότι οι αρμόδιοι φορείς του ΥΠΕΚΑ ελέγχουν την τήρηση των όρων περιβαλλοντικής προστασίας και
εγκρίνουν ή όχι την κατασκευή του έργου. Χωρίς την έγκρισή τους, το έργο δεν πραγματοποιείται.
Αντιθέτως, με το νομοσχέδιο διατηρείται ο πρωταρχικός ρόλος της προστασίας του περιβάλλοντος καθώς η ύπαρξη περιβαλλοντολογικής μελέτης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε εκτέλεση έργου εντός του αιγιαλού και της παραλίας με το νομοσχέδιο αυτό.
Το μόνο που αλλάζει είναι ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, η περιβαλλοντική αδειοδότηση θα πρέπει να προηγείται της παραχώρησης του αιγιαλού/παραλίας και όχι να έπεται, όπως συνέβαινε με τον ν.2971/2001, με αποτέλεσμα να επισπεύδεται σημαντικά η διαδικασία (π.χ. με τον ισχύοντα νόμο, αίτημα παραχώρησης θαλάσσιου χώρου, πυθμένα και αιγιαλού για διέλευση υποδομών δικτύων ολοκληρωνόταν μετά από 4 χρόνια).
2. ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΙΓΙΑΛΟΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ;
Μέχρι σήμερα έχει χαραχθεί αιγιαλός μόνο στο 10% της ακτογραμμής της χώρας. Αυτή η πραγματικότητα δεν τιμά κανέναν μας και δεν είναι πλέον αποδεκτή.
Το νομοσχέδιο καινοτομεί καθώς προβλέπει νέο τρόπο χάραξης για τον αιγιαλό στο υπόλοιπο της επικράτειας με χρήση των ορθοφωτοχαρτών που έχει εκπονήσει η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.. Επομένως, η χάραξη θα γίνει με χρήση των κτηματολογικών δεδομένων που αποτελούν το υπόβαθρο επί του οποίου πρόκειται να αποτυπωθεί το σύνολο των γεωπληροφορικών στοιχείων όλης της χώρας (αιγιαλοί, αρχαιολογικοί χώροι, δασικοί χάρτες, όρια οικισμών, χρήσεις γης κλπ.) και με διαδικασίες που διασφαλίζουν την τεχνική αρτιότητα, την απάλειψη της γραφειοκρατίας, την άμεση χάραξη του συνόλου του αιγιαλού στη χώρα μας. Επομένως, όχι μόνο δεν καταργείται ο αιγιαλός εκεί που έχει ήδη χαραχθεί αλλά, επιτέλους, θα χαραχθεί αιγιαλός και στην υπόλοιπη ακτογραμμή, εντός έξι μηνών και με αντικειμενικά κριτήρια που προκύπτουν από τεχνολογία που χρησιμοποιεί η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε..
3. ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΑΙΓΙΑΛΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΙΑΣ- ΑΙΡΕΤΑΙ Η ΚΟΙΝΗ ΧΡΗΣΗ;
Προς άρση κάθε παρανόησης επί του θέματος, η κοινή χρήση του αιγιαλού και της παραλίας δεν αίρεται με τις επίμαχες ρυθμίσεις.
Σε κανένα σημείο του νομοσχεδίου δεν ορίζεται ότι είναι επιτρεπτή η αποκλειστική χρήση του αιγιαλού και της παραλίας.
Σε κανένα σημείο του νομοσχεδίου δεν περιορίζεται με κανένα τρόπο η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών. Αντιθέτως, η διασφάλιση της πρόσβασης του κοινού καθιερώνεται ρητά από τις γενικής εφαρμογής διατάξεις των παρ. 1 και 3 του άρθρου 2 καθώς και με την παράγραφο 3 του άρθρου 10 του νομοσχεδίου, ενώ και στην παράγραφο 2 του άρθρου 11 προβλέπεται ότι με την πράξη παραχώρησης τίθενται οι αναγκαίοι όροι για τη διασφάλιση της απόλαυσης των κοινόχρηστων πραγμάτων εκ μέρους του κοινού (άρθρο 23 παρ. 2 στ).
Το νομοσχέδιο διατηρεί την ισχύουσα εξαίρεση του νόμου 2971/2001.από την κοινοχρησία σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις που συντρέχουν λόγοι δημόσιας ασφάλειας, δημόσιας υγείας ή αν αυτό επιβάλλεται για την προστασία πρωτίστως των ίδιων των πολιτών (π.χ μη διέλευση από αιγιαλό όπου εκτελείται βιομηχανική δραστηριότητα {φορτοεκφορτώσεις κλπ}).
Επί των ειδικότερων θεμάτων που έχουν τεθεί, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
Δεν επιχειρείται άρση των περιορισμών στα όρια έκτασης για τις παραχωρήσεις αιγιαλού. Αυτό προκύπτει ρητά από τη διάταξη του άρθρου 23 παρ.2 περ. στ, η οποία εξουσιοδοτεί τον Υπουργό Οικονομικών να θεσπίζει τα σχετικά όρια. Η αναφορά σε υπουργική απόφαση γίνεται λόγω της ιδιαιτερότητας και της ποικιλίας της μορφολογίας και των διαστάσεων των ελληνικών ακτών και προκύπτει από την ανάγκη προσαρμογής των ορίων στην εκάστοτε μορφολογία. Δέσμευση του Υπουργείου Οικονομικών είναι η διατήρηση του ανώτατου εμβαδού ανά παραχώρηση των 500 τ.μ., η μείωση της ελεύθερης ζώνης των 100 μέτρων σε 70 και η πρόβλεψη συντελεστή για το ανώτατο συνολικό εμβαδό κάθε παραλίας που θα επιτρέπεται να παραχωρηθεί, ο οποίος θα ανέρχεται σε 50% της συνολικής της έκτασης.
Όχι μόνο δεν διευκολύνεται η δημιουργία μόνιμων κατασκευών στον αιγιαλό, αλλά αυστηροποιείται το σχετικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, ο ισχύον ν. 2971/2001 επιτρέπει την παραχώρηση αιγιαλού για την εκτέλεση έργων που εξυπηρετούν εμπορικούς, βιομηχανικούς, συγκοινωνιακούς, λιμενικούς ή άλλου είδους σκοπούς, για σκοπούς κοινωφελείς ή αναβάθμισης του περιβάλλοντος εφόσον τα έργα εκτελούνται από το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, για ναυταθλητικά έργα βάσει μελετών, που έχουν εγκριθεί από τη Γ.Γ.Α., για έργα εξυπηρετήσεως υδατοκαλλιεργειών, για ερευνητικούς σκοπούς, για προσαμμωτικά έργα ή έργα ανάπλασης από το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. ή από ξενοδοχειακές τουριστικές μονάδες στο χώρο που βρίσκεται μπροστά από αυτές και για τοποθέτηση υποθαλάσσιων αγωγών και καλωδίων εν γένει, ναυδέτων, πλωτών προβλητών και εξεδρών και η πόντιση τεχνητών υφάλων. Αυτή η διάταξη είχε ως αποτέλεσμα να μπορούν να αδειοδοτηθούν ποικίλης μορφής έργα, ανάλογα με την κρίση της Διοίκησης, χωρίς να εξετάζεται η αναγκαιότητά τους για την εξυπηρέτηση της σχετικής δραστηριότητας. Η νέα ρύθμιση απαλείφει την ενδεικτική απαρίθμηση του παλιού νόμου. Με την αναφορά του νόμου σε παραχώρηση της χρήσης όταν είναι απολύτως απαραίτητη και μετά από περιβαλλοντική μελέτη διασφαλίζεται η αυστηρή και αιτιολογημένη παραχώρηση και προστασία της κοινοχρησίας του αιγιαλού, όταν μπορεί ο σκοπός που επιδιώκεται με την παραχώρηση να επιτευχθεί με άλλα ηπιότερα μέσα (π.χ. έργο κατασκευής εστιατορίου ξενοδοχείου εντός του αιγιαλού δεν θα επιτρέπεται αφού η ανάγκη αυτή για το ξενοδοχείο μπορεί να καλυφθεί με τη δημιουργία εστιατορίου εντός των εγκαταστάσεών του).
Συνεπώς, η προτεινόμενη ρύθμιση εισάγει πιο σαφείς και περιοριστικές προϋποθέσεις για την κατασκευή έργων στον αιγιαλό.
Η διαδικασία παραχώρησης σε όμορες προς τον αιγιαλό επιχειρήσεις δεν τροποποιείται. Η ρύθμιση σχετικά με την ομορότητα επιλύει το πρόβλημα ότι δεν λαμβανόταν υπόψη η ύπαρξη μέχρι σήμερα δημοσίων κτημάτων μεταξύ ιδιοκτησιών και αιγιαλού με αποτέλεσμα να θεωρούνται οι ιδιοκτήτες όμοροι. Αυτό είχε ως συνέπεια να υπάρχει απώλεια δημοσίων εσόδων καθώς δεν καταβαλλόταν αντάλλαγμα για το ενδιάμεσο δημόσιο κτήμα.
4. ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ;
Καμία επέκταση εγκατάστασης δεν θα γίνει μέσω των επιχωματώσεων, ούτε θα δημιουργηθούν μόνιμες κατασκευές. Επιχωματώσεις επιτρέπονται μόνο σε τουριστικές μονάδες που έχουν ενταχθεί στις Στρατηγικές επενδύσεις ή σε ΕΣΧΑΣΕ – ΕΣΧΑΔΑ, δηλαδή αφορούν σε μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως τέτοια από την Ελληνική Πολιτεία με βάση προβλεπόμενες σε νόμο διαδικασίες και προϋποθέσεις. Η δημιουργία ξηράς θα αποτελεί υποχρεωτικά αιγιαλό, δηλαδή κοινόχρηστη περιουσία του Δημοσίου θα μισθώνεται σύμφωνα με το άρθρο 16 του σχεδίου νόμου
Σημειώνεται ότι προσχώσεις επιτρέπονται και σήμερα για συγκεκριμένες κατηγορίες έργων πχ λιμενικά, βιομηχανικά, φαληρικό μέτωπο, Ρεβυθούσα, ανάπλαση Ελληνικού κλπ.
5. ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΧΑΡΑΞΗ ΠΑΡΑΛΙΑΣ;
Υπενθυμίζεται ότι ο προαιρετικός χαρακτήρας της παραλίας ισχύει από το έτος 1940 (πρώτος νόμος για αιγιαλό 2344/1940), διότι η παραλία είναι ζώνη ξηράς που προστίθεται στον αιγιαλό, όταν κρίνεται απαραίτητο για την επικοινωνία της ξηράς με τη θάλασσα.
Η χάραξη ζώνης παραλίας πάντα όφειλε να είναι αιτιολογημένη, δηλαδή η παραλία δεν δημιουργούνταν αυτόματα και σε κάθε ακτή.
6. ΔΙΚΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΝΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΕΣ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ;
Σε καμία περίπτωση δεν δικαιώνονται αναδρομικά οι παρανομούντες και οι αυθαιρετούντες. Παρέχεται προθεσμία ενός έτους για τη νομιμοποίηση έργων που κατασκευάστηκαν πριν την ισχύ του υπό ψήφιση νόμου και εντάσσονται αποκλειστικά στα επιτρεπόμενα για κατασκευή στον αιγιαλό έργα, υπό τις ίδιες προϋποθέσεις που απαιτούνται για την κατασκευή τους ως νέων (συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης).
Καμία αυθαίρετη κατασκευή που δεν θα επιτρεπόταν να κατασκευαστεί βάση της ισχύουσας νομοθεσίας δε νομιμοποιείται. Αυτό σημαίνει ότι δεν νομιμοποιούνται σε καμία περίπτωση κατοικίες ή άλλα κτίσματα για τα οποία δεν θα μπορούσε να έχει δοθεί άδεια υπό το ισχύον καθεστώς του ν.2971/2001 ή του νέου νόμου.
Σε κάθε περίπτωση, για τη νομιμοποίηση απαιτείται έγκριση περιβαλλοντικών όρων του έργου (όπου απαιτούνται περιβαλλοντικοί όροι από τη νομοθεσία του ΥΠΕΚΑ) ή γνωμοδότηση της αρμόδιας για την περιβαλλοντική προστασία υπηρεσίας της Περιφέρειας.
Με την πρόβλεψη του νομοσχεδίου ρυθμίζονται διαδικαστικά προβλήματα που περιλαμβάνονται στα άρθρα 2 και 16 του πρόσφατου νόμου για τα αυθαίρετα του ΥΠΕΚΑ.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη διάταξη ίσχυε και με τον ν.2971/2001 με χρόνο εφαρμογής ο οποίος παρετείνετο συνεχώς μέχρι πρότινος, δηλαδή στις 31/12/2013.
7. ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΧΕΙ ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ;
Το νομοσχέδιο δεν κινείται σε εισπρακτική λογική. Αντιθέτως, θεσπίζει, με το άρθρο 16, αντικειμενικό και δίκαιο σύστημα καθορισμού του ανταλλάγματος που οφείλεται στην Πολιτεία, τόσο για την απλή χρήση του αιγιαλού για την εξυπηρέτηση λουομένων, όσο και για την παραχώρηση του αιγιαλού για κατασκευή έργων.
Σημειώνεται ότι με τον υφιστάμενο ν.2971/2001 τα κριτήρια καθορισμού ανταλλάγματος για την παραχώρηση αιγιαλού-παραλίας ήταν ασαφή, δεν λάμβαναν υπόψη τη δραστηριότητα για την εξυπηρέτηση της οποίας παραχωρούνταν η χρήση αιγιαλού και κατέληγαν εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου.
8. ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΚΤΕΣ ΟΠΩΣ Η ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΗ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ;
Αυτό που χαρακτηρίζει τις ακτογραμμές της Ισπανίας είναι κυρίως η άναρχη δόμηση, με υψηλότατους συντελεστές και σε μικρή απόσταση από τον αιγιαλό.
Όλα όμως τα παραπάνω θέματα είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του ΥΠΕΚΑ, σε σχέση και με την επιθυμητή ζώνη προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, και κανένα από αυτά δεν θίγεται με το παρόν νομοσχέδιο. Το Υπουργείο Οικονομικών έχει απλώς την ευθύνη χάραξης της γραμμής αιγιαλού και παραλίας.
Τα σχόλια είναι κλειστά.