Ειδησεογραφικό site

Θεατρική παράσταση: Το «Πείραμα» πέτυχε

327

Από το πείραμα της διπλής σχισμής, στο «Τι θα πει ο κόσμος», μία παράσταση δρόμος…

Πέμπτη βράδυ, Μέγαρο Μουσικής, β΄υποσκήνιο. Η αίθουσα γεμάτη και επί σκηνής μία σφαίρα, η οποία μετατρέπεται σε ένα εντυπωσιακό θέαμα με τη βοήθεια του πολύ καλού φωτισμού κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Το «Πείραμα» έχει γραφτεί από τη Ζέτη Φίτσιου, μία νέα γυναίκα που δεν έχει ξαναγράψει θεατρική παράσταση. Αυτό και μόνο, το κάνει ακόμα πιο ιδιαίτερο, καθώς είναι ένα πολύ ολοκληρωμένο και μοντέρνο έργο, που όπως σχολίαζαν αρκετοί θεατές μετά το πέρας θύμιζε παράσταση του εξωτερικού.

Οι λόγοι που κάνουν το «Πείραμα» μία καλή παράσταση είναι πολλοί: Πρώτα και κύρια η σκηνοθεσία. Ο Ανδρέας Φλουράκης αποδεικνύει πόσο μοντέρνα και διεισδυτική ματιά έχει ως σκηνοθέτης. Στήνει πανέμορφα τους ηθοποιούς, δημιουργεί εικόνες, εκμεταλλεύεται φώτα, ήχους, σκιές για να αποδώσει αυτό που έχει στο μυαλό του (και ευτυχώς στο μυαλό του οι εικόνες είναι πολύ όμορφες). Ειδικά η σκηνή με τον καβγά της Ξυλά με τον Λαγούτη, είναι μία από τις καλύτερες της παράστασης. Πολύ υψηλού επιπέδου είναι και οι ερμηνείες. Ειδική αναφορά αξίζει η Φαίη Ξυλά, η οποία καταφέρνει πραγματικά να μεταμορφωθεί και είναι δύσκολο για τον θεατή να πάρει τα μάτια του από πάνω της.

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ - ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Η σύλληψη που έκανε η Ζέτη Φίτσιου σε ιντριγκάρει. Ως βάση της παράστασης βλέπουμε το «πείραμα της διπλής σχισμής», που πραγματοποιήθηκε στα μέσα του εικοστού αιώνα και απέδειξε για πρώτη φορά τη διπλή φύση του ηλεκτρονίου. Το ηλεκτρόνιο, αυτό το απειροελάχιστο σωματίδιο, αλλάζει τη συμπεριφορά του ανάλογα με το αν το παρατηρούν ή όχι, αντιδρά εν ολίγοις σαν να έχει συνείδηση.

Στο έργο, μια οικογένεια ζει «εγκλωβισμένη» σε μια διάφανη σφαίρα. Έξω από αυτή, ένας επιστήμονας, άλλοτε τους παρατηρεί φανερά κι άλλοτε χωρίς να τον αντιλαμβάνονται. Η συμπεριφορά των ατόμων εξαρτάται απόλυτα από το βλέμμα του. Όπως και τα ηλεκτρόνια στο «πείραμα της διπλής σχισμής», έτσι και η οικογένεια της σφαίρας, αλλάζει όταν γίνεται αντικείμενο παρατήρησης. Πόσο μεταβάλλεται η στάση τους όταν κάποιος τους κοιτάζει; Ποια πτυχή του εαυτού τους προσπαθούν να κρύψουν και ποια να προβάλουν;

Τι είναι το πείραμα της διπλής σχισμής

TO_PEIRAMA_3

Το πείραμα των δύο σχισμών (γνωστό και ως πείραμα του Γιανγκ) είναι μια επίδειξη πως τα σωματίδια, είτε ύλης (πχ. ηλεκτρόνια) είτε ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (φωτόνια), εκδηλώνουν και σωματιδιακή και κυματική συμπεριφορά. Το πείραμα αυτό πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Άγγλο φυσικό Thomas Yang στις αρχές της δεκαετίας του 1800. Το πείραμα από τον Γιανγκ έγινε με φως και έπεισε, την εποχή εκείνη, πως η πρόταση του Ισαάκ Νεύτωνα ότι το φως είναι ρεύμα σωματιδίων, ήταν λανθασμένη. Έκτοτε το πείραμα επαναλήφθηκε με όλο και μεγαλύτερη λεπτομέρεια και παραλλαγές και δείχνει πλέον πως το φως εμφανίζει δύο φύσεις, και σωματιδιακή και κυματική, καθώς και ότι τα σωματίδια της ύλης εμφανίζουν κι αυτά κυματικές ιδιότητες.

Στο πείραμα αυτό, κατά το οποίο τα σωματίδια αναγκάζονται να περάσουν μέσα από μια διάταξη με δύο λεπτές παράλληλες σχισμές που είναι πολύ κοντά η μία στην άλλη, παίζει σημαντικό ρόλο η παρατήρηση. Στην προσπάθειά του παρατηρητή να δει από ποια σχισμή περνά το κάθε σωματίδιο, αλλοιώνεται η συμπεριφορά που αυτά εμφανίζουν σε σχέση με όταν δεν τα παρατηρεί. Η προσπάθεια παρατήρησης τα κάνει να εκδηλώνουν ιδιότητες ύλης ενώ όταν δεν τα παρατηρεί εμφανίζουν κυματικές ιδιότητες.

Το πείραμα έχει διχάσει την επιστημονική κοινότητα για το τι ακριβώς συμβαίνει όταν το σωματίδιο διέρχεται από τη διάταξη των δύο σχισμών και οι εξηγήσεις που έχει επιχειρηθεί να δοθούν ξεπερνούν, όλες, τα όρια της μέσης ανθρώπινης λογικής. Για τον λόγο αυτό η «ορθόδοξη» άποψη της κβαντικής μηχανικής έχει τη θέση πως δεν υπάρχει ερμηνεία και δεν οφείλει κανείς να εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει στο επίμαχο μέρος της πειραματικής διάταξης και πως πρέπει να δεχόμαστε πως απλώς συμβαίνει σύμφωνα με τον μαθηματικό φορμαλισμό που περιγράφει με επιτυχία το σύστημα.

Το 2002, η έκδοση του πειράματος των δύο σχισμών του Jönsson, με ηλεκτρόνια, ψηφίστηκε ως το πιο όμορφο πείραμα Φυσικής όλων των εποχών από τους αναγνώστες του Physics World.

Πληροφορίες για την παράσταση

TO_PEIRAMA_6

Πρωταγωνιστούν (με αλφαβητική σειρά):
Μυρτώ Αλικάκη
Κωνσταντίνος Ελματζίογλου
Πέτρος Λαγούτης
Φαίη Ξυλά
Μενέλαος Χαζαράκης

Συντελεστές
Συγγραφέας: Ζέτη Φίτσιου
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Φλουράκης
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Σκηνικό|Video Art: Χριστόφορος Κώνστας – Χρήστος Μαγγανάς _Xsquare DesignLab
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Τέλλος _Lighting Art
Κοστούμια: Γεωργίνα Γερμανού
Επιμέλεια Κίνησης: Κατερίνα Φωτιάδη
Επιστημονικός Συνεργάτης: Μάνος Δανέζης
Βοηθός Σκηνοθέτη (φιλική συμμετοχή) : Γεωργία Αγγουριδάκη
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Λαγγούση
Παραγωγή: Κώστας Λαμπρόπουλος _View Master Films
Δημόσιες Σχέσεις – Επικοινωνία: Pure Public Relations|

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη – Αθήνα
Τηλ.: 210-7282000
Χώρος: Υποσκήνιο Β΄ Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη

Ημερομηνίες/ Ώρα έναρξης:

8,9,10,11,15,16,18,22,23,24, 25,29,30 Νοεμβρίου &

1,2,6,7,8,9 Δεκεμβρίου 2018/21:00

Τιμές:
Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ, πολύτεκνοι, 65+: € 10
Γενική είσοδος: € 15

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Εκδοτήρια:
Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα
Ομήρου 8, Αθήνα
Tηλ 210 7282333 / www.megaron.gr
http://www.megaron.gr/default.asp?pid=5&la=1&evID=4201
ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ Τηλ 210 7282367

Ζέτη Φίτσιου
Η Ζέτη Φίτσιου έχει σπουδάσει Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και έχει μεταπτυχιακό στη Διεθνή Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού. Είναι απόφοιτος του Θέατρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Το πρώτο της θεατρικό έργο («Plan B», Εκδόσεις Δωδώνη, 2015) διακρίθηκε με έπαινο στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα EURODRAM για το έτος 2018. Το έργο της «Τεχνοχρόνος» κέρδισε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό συγγραφής θεατρικού έργου που διοργάνωσε η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων (2017).

Ανδρέας Φλουράκης
Ο Ανδρέας Φλουράκης γράφει και σκηνοθετεί. Γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε κινηματογράφο και θέατρο. Έχει σκηνοθετήσει τα έργα: «Οι ήρωές μου πεθαίνουν με όλους τους τρόπους εκτός από όπλο» (2002, Θέατρο Εντροπία) του Κ. Καραφύλλη, «Μήδειας Μπούρκα» (2014, Θέατρο Επί Κολωνώ και 2016 στην 1η Πλατφόρμα Μονοδράματος, Πάφος) και «Ταπ Άουτ» (2017, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας Β’ Σκηνή) του ιδίου, καθώς και τις συγγραφικές performances «Θεϊκά Αντικείμενα» (2018, Θέατρο Μπιπ) και «Επαναστατικά Αντικείμενα» (2018, Θέατρο Τέχνης) γραμμένες από την ομάδα Scene+.

Σταύρος Γασπαράτος
Ο Σταύρος Γασπαράτος είναι συνθέτης και sound artist. Εκτός από τα προσωπικά του έργα συνθέτει μουσική για το Θέατρο, τον Κινηματογράφο και τον Χορό. Από το 2000 έχει συνθέσει μουσική για πάνω από 100 παραγωγές, συνεργαζόμενος με πολύ σημαντικούς Έλληνες και ξένους δημιουργούς – φορείς (Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Αθηνών, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Φεστιβάλ Επιδαύρου, Μέγαρο Μουσικής, Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο του Νέου Κόσμου Ryerson Theatre School – Toronto, Mime Festival – London, Dock 11, Ballhaus NS – Berlin, De Wagg – Amsterdam, Macau C.C. – China, Paris Villette, EMPAC – N.Y., Dallas Opera , BAM – New York OnassisCC NY, The Watermill Center – NY, The Glass House – NY, Documenta14 – Kassel, Remai Modern, Canada κ.α.).

Μάνος Δανέζης
Ο Δρ. Μάνος Δανέζης, είναι αστροφυσικός, μέλος του Σώματος Ομότιμων Καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πήρε πτυχίο Μαθηματικών από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και Δίπλωμα Προγραμματιστή Η/Υ. Εκπόνησε την διδακτορική του διατριβή στην Αστροφυσική στο Παρίσι. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα είναι: Φασματοσκοπική μελέτη θερμών αστέρων εκπομπής και Ενεργών Γαλαξιακών Πυρήνων καθώς και η Ιστορία και Φιλοσοφία των Θετικών Επιστημών. Διετέλεσε επίκουρος καθηγητής Αστροφυσικής στο Πανεπιστημίου Αθηνών και σήμερα είναι μέλος του Σώματος Ομότιμων Καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει δημοσιεύσει περισσότερες από 300 επιστημονικές εργασίες σε διεθνή περιοδικά με κριτές και πρακτικά διεθνών συνεδρίων. Έχει συγγράψει 21 βιβλία Φυσικής – Αστροφυσικής Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Θετικών Επιστημών και κοινωνικού ενδιαφέροντος. Έχει δώσει περισσότερες των 500 διαλέξεις. Σεναριογράφος- παρουσιαστής – επιστημονικός επιμελητής 151 επιστημονικών documenters. Του έχουν απονεμηθεί πολλές τιμητικές διακρίσεις από το Υπουργείο Παιδείας, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δήμους, Επιστημονικές Ενώσεις και το «Hellenic-American University prize».

Τα σχόλια είναι κλειστά.