Ειδησεογραφικό site

Τα ένοχα μυστικά της «Παναγίας Τήνου»

137

Το πλοίο της Ventouris Sea Lines, που εκτελούσε δρομολόγια για Κύθηρα – Αντικύθηρα – Κίσσαμο και κατασχέθηκε λόγω οικονομικών προβλημάτων από το ΝΑΤ, είναι άγνωστο πότε και αν θα μετακινηθεί, παρά τα προβλήματα – και ασφάλειας- που δημιουργεί…

 

Της Πέννυς Κουλιζάκου

 

Συμπληρώνεται ένας μήνας παραμονής του υπό κλίση πλοίου «Παναγία Τήνου» στο λιμάνι του Πειραιά. Μετά τους χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες που έφθαναν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με τρόμο για το αύριό τους, το ημιβυθισμένο επιβατηγό-οχηματαγωγό «Παναγία Τήνου» γίνεται, πλέον, το σημείο αναφοράς του λιμανιού και «κοσμεί» την προβλήτα της πύλης Ε4 με την κλίση 40 μοιρών να λειτουργεί από μακριά σαν φάρος θυμίζοντας εγκαταλελειμμένη και τριτοκοσμική χώρα.

Μπορεί το σκαρί του –παρά τα χρόνια που κουβαλά στην πλάτη του– να παραμένει γερό, όμως δεν ήταν οι 25.000 τόνοι νερού που φιλοξενεί στο εσωτερικό του που έβαλαν τέλος στα ταξίδια του. Στο ευρύ κοινό το «Παναγία Τήνου» έγινε γνωστό στις 26 του περασμένου μήνα, όμως και πάλι φαίνεται πως με το πλοίο και κατά συνέπεια με την εικόνα που συνθέτει για το λιμάνι και την πόλη του Πειραιά -με εξαίρεση τα ρυμουλκά του λιμενικού που έσπευσαν από την πρώτη στιγμή– ασχοληθήκαν ελάχιστοι.

Πάντως ανάμεσα σε αυτούς που το έκαναν σίγουρα δεν ανήκει και το αρμόδιο υπουργείο, αφού πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτηματικά που γεννά η στάση του μετά από τόσους μήνες απραξίας που το πλοίο βρισκόταν παροπλισμένο στο λιμάνι του Πειραιά. Μάλιστα ακόμη πιο δύσκολη είναι η θέση μετά τη γνωστοποίηση πως από τις 18 Απριλίου το ΝΑΤ σε σχετική επιστολή του προς την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων είχε αναφέρει ότι από ενημέρωση του φύλακα του πλοίου το «Παναγία Τήνου» παρουσίαζε επικίνδυνη κλίση προς τα δεξιά λόγω εισροής υδάτων.

 

ΤΑ ΧΡΕΗ «ΤΡΥΠΗΣΑΝ» ΤΟ ΣΚΑΡΙ…

 

Το πλοίο, κατασκευής του 1972, που ανήκε στη Ventouris Sea Lines και είχε κατασχεθεί λόγω οικονομικών προβλημάτων από το ΝΑΤ, εκτελούσε τελευταία τα δρομολόγια για Κύθηρα – Αντικύθηρα – Κίσσαμο. Το ΝΑΤ, όμως 15 μέρες νωρίτερα, είχε ζητήσει να δοθεί άδεια για να μετακινηθεί στη θαλάσσια περιοχή της Ελευσίνας σε «νεκροταφείο πλοίων» ωστόσο για να γίνει αυτή η διαδικασία χρειαζόταν δικαστική απόφαση. Έτσι και σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη απεργία των δικηγόρων δεν εκδόθηκε η σχετική απόφαση με το πλοίο να παραμένει δεμένο στο λιμάνι του Πειραιά.

Το «Παναγία Τήνου» ανήκε στον εφοπλιστή Βαγγέλη Βεντούρη και ονομαζόταν «Άγιος Γεώργιος». Το 1995 η εταιρεία Ventouris Sea Lines άρχισε να αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, με αποτέλεσμα να χάσει τα πλοία της λόγω χρεών, όμως ξαναμπήκε στην ακτοπλοΐα το καλοκαίρι του 2004 με το «Άγιος Γεώργιος», αρχικά από Ραφήνα και στη συνέχεια από Πειραιά. Από το 2005 μέχρι το τέλος του 2014 το πλοίο έκανε τη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων. Το 2010 άρχισαν να σημειώνονται οι πρώτες καθυστερήσεις στην καταβολή της μισθοδοσίας του πληρώματος. Οι εργαζόμενοι προχώρησαν στην πρώτη επίσχεση εργασίας το 2012 και αυτή η κατάσταση συνεχίστηκε έως το τελευταίο δρομολόγιο που πραγματοποίησε το πλοίο, με αποτέλεσμα να το κατάσχει το ΝΑΤ λόγω οφειλών, αποζημιώνοντας τους ναυτικούς. Το πλοίο χτίστηκε με το όνομα «Hengist» το 1972 και ήταν από τα πιο γερά σκαριά στην ελληνική ναυσιπλοΐα.

 

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ… «ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΠΛΟΙΩΝ» 

 

Το «Παναγία Τήνου» βρίσκεται δεμένο στην καρδιά του λιμανιού του Πειραιά, δίπλα στα κρητικά καράβια, κρατώντας αποκλεισμένο ένα μεγάλο κομμάτι του. Φυσικά τα υπόλοιπα καράβια έχουν απομακρυνθεί από την περιοχή λόγω την μεγάλης επικινδυνότητας. Μάλιστα στελέχη του ΟΛΠ μιλώντας στο ΚΑΡΦΙ κάνουν λόγω για μια ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία κάτι που καθιστά και άγνωστο το χρόνο απομάκρυνσής του από το λιμάνι, ενώ πέρα από την ασφάλεια, προκαλεί και προβλήματα στο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της χώρας.

Φυσικά, και το ΝΑΤ από τη δική του πλευρά όχι μόνο είχε προειδοποιήσει το υπουργείο Ναυτιλίας πως βρίσκονταν μπροστά σε ένα πρωτόγνωρο γεγονός για τα ελληνικά δεδομένα, αφού ο κίνδυνος της συγκεκριμένης κατάληξης ήταν ορατός.

 

ΕΠΕΙΓΕΙ Η ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΗ

 

Στην αντίθετη πλευρά όμως το Λιμενικό του Πειραιά, με τους ανθρώπους του να δίνουν καθημερινό αγώνα για να αντεπεξέλθουν στα ζητήματα. Σε επικοινωνία της εφημερίδας ΚΑΡΦΙ με τον υποπλοίαρχο του Λιμενικού Σώματος, Άρη Γιαννιώτη, διαπιστώθηκε ότι το συγκεκριμένο θέμα παραμένει η βασική προτεραιότητα του Σώματος και οι συσκέψεις και οι ενέργειές του καθημερινές. Όμως τα στάδια που πρέπει να ολοκληρωθούν ώσπου να απομακρυνθεί το πλοίο αρκετά. «Το συντομότερο δυνατό προσπαθούμε ώσπου να γίνει η ρυμούλκηση του πλοίου ώσπου να περάσουμε στο επόμενο στάδιο, να κλείσουμε τις τρύπες ή τις ρωγμές που το προκάλεσαν» και συμπληρώνει πως «νυχθημερόν οι εμπλεκόμενες αρχές προσπαθούμε για την επίτευξη αυτού του στόχου».

Φυσικά πέρα από τη γραφειοκρατία, μεγάλο αγκάθι παραμένει και το υψηλό κόστος για την απομάκρυνση του «Παναγία Τήνου», το οποίο –σε καιρούς κρίσης– αποτελεί δυσβάσταχτο ακόμη και για κάποιον ιδιώτη.

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.