Ειδησεογραφικό site

Προς ξεχαρβάλωμα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης…

49

Του Κώστα Μήλα 

Η συζήτηση στη Βουλή για την παιδεία ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Ο κ. Τσίπρας μας είπε ότι η παιδεία είναι δημοκρατία και ότι επαναφέρει το άσυλο για… την ελεύθερη παρουσία (δημοκρατικών) ιδεών. Ας μην λησμονούμε ότι αυτά που δήλωσε ο κ. Τσίπρας είναι σε συνέχεια των ιδεών του κ. Γαβρόγλου ότι, εντός τριετίας, θα καταργηθούν οι Πανελλαδικές εξετάσεις και η (ελεύθερη) είσοδος στο Πανεπιστήμιο θα γίνεται μέσω αναμόρφωσης της διδακτέας ύλης στο Λύκειο.

Οφείλω να ομολογήσω ότι οι σκέψεις του κ. Τσίπρα είναι πρωτοφανείς.

Αισθάνεται ο πρωθυπουργός ότι υπάρχει έλλειμμα Δημοκρατίας στην Ελλάδα; Και στο βαθμό που αυτό συμβαίνει, είναι, βασικός ρόλος του Πανεπιστημίου, η διδασκαλία…περισσότερης Δημοκρατίας στους φοιτητές; Περισσότερη δημοκρατία σε σχέση με κάτι άλλο που θα μπορούσε να ορισθεί ως…λιγότερη Δημοκρατία;

Και πως, η «επαναφορά» του Πανεπιστημιακού ασύλου, θα ενδυναμώσει την Δημοκρατία; Ενισχύοντας το δημοκρατικό δικαίωμα φοιτητών (και μη φοιτητών) να καταστρέφουν, ελέω ασύλου, την Πανεπιστημιακή περιουσία, ή χρησιμοποιώντας τον Πανεπιστημιακό χώρο ως αφετηρία επιθέσεων (με την χρήση μολότοφ) στους Αστυνομικούς οι οποίοι, στο όνομα της Δημοκρατίας, δεν (θα) έχουν την δυνατότητα να εισέλθουν στον πανεπιστημιακό χώρο για να συλλάβουν όσους ασύστολα παρανομούν;

Και, στο βαθμό, που ο κ. Τσίπρας, θέλει να προασπίσει τα δημοκρατικά ιδεώδη των φοιτητών (και μη), γιατί δεν καταργεί εξ ολοκλήρου το Αστυνομικό Σώμα, έτσι ώστε οι δημοκράτες φοιτητές (και μη φοιτητές) να πάψουν να «προκαλούνται» από την παρουσία της Αστυνομίας στον Πανεπιστημιακό περίγυρο;

Ή, μήπως, στο βαθμό που η κατάργηση της Αστυνομίας φαίνεται (που είναι βεβαίως) αστεία ιδέα, γιατί ο κ. Τσίπρας δεν προβαίνει σε κάτι αυτονόητο το οποίο ισχύει σε όλες τις σοβαρές χώρες του κόσμου; Ήτοι, την εγκατάσταση μεταλλικής μπάρας στην είσοδο κάθε Πανεπιστημιακού κτιρίου που να επιτρέπει πρόσβαση μόνο σε όσους/όσες έχουν την κατάλληλη (για το συγκεκριμένο χώρο) φοιτητική (ή επαγγελματική, στο βαθμό που πρόκειται για Πανεπιστημιακούς ή Διοικητικό Προσωπικό) κάρτα;

Σε κάθε περίπτωση, βασικός ρόλος του Πανεπιστημίου δεν αποτελεί η διδασκαλία… Δημοκρατίας.

Λογικά, πρωταρχικός ρόλος του Πανεπιστημίου θα έπρεπε να αποτελέσει η ανανέωση της διδακτέας ύλης έτσι ώστε το «χαρτί» με το οποίο οι απόφοιτοι θα εφοδιασθούν, να είναι συμβατό με τις ολοένα και περισσότερο μεταβαλλόμενες ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Για να συμβεί αυτό όμως, θα πρέπει οι φοιτητές να εξακολουθούν να εισέρχονται στο Πανεπιστήμιο μέσω αδιάβλητων εξετάσεων. Θεωρεί, άραγε, ο υπουργός Παιδείας (και κατά προέκταση ο πολιτικός του προϊστάμενος), ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις επιβουλεύονται το δημοκρατικό δικαίωμα των μαθητών να έχουν, ανεξαρτήτως προσόντων, ανεξέλεγκτη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;

Ο κ. Γαβρόγλου το βλέπει αλλιώς. Θα βελτιώσει το επίπεδο της εκπαίδευσης στο Λύκειο έτσι ώστε τα παιδιά να μην ταλαιπωρούνται (ή να ζορίζονται αδίκως) με αχρείαστες εξετάσεις. Πως όμως θα αντιμετωπίσει το κάτωθι σενάριο: σε κάθε Λύκειο, οι καθηγητές/καθηγήτριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να αρχίσουν να δίνουν εξαιρετικά γενναιόδωρες βαθμολογίες, μέσω, για παράδειγμα, εξευτελιστικά εύκολων θεμάτων (tests) έτσι ώστε τα παιδιά των δικών τους (τοπικών) κοινωνιών να εξασφαλίσουν την εύκολη είσοδο στο Πανεπιστήμιο της επιλογής τους;

Εκτός βέβαια, και εάν ο κ. Γαβρόγλου έχει, κατά νου, την κατάργηση κάθε μορφής εξετάσεων (assessment) στο Λύκειο. Σε αυτήν την περίπτωση, γιατί δεν καταργεί και τις εξετάσεις της διδακτέας ύλης σε όλα τα Πανεπιστημιακά έτη και σε κάθε Πανεπιστημιακό μάθημα οι οποίες, εξ’ ορισμού, είναι ακόμα πιο αγχωτικές (και μη…δημοκρατικές) για τους ίδιους τους πανεπιστημιακούς φοιτητές;

* Ο κ. Κώστας Μήλας είναι Καθηγητής και Πρόεδρος του Ερευνητικού Τομέα στο Τμήμα Οικονομικών, Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής, University of Liverpool

 

ΠΗΓΗ: capital.gr

Τα σχόλια είναι κλειστά.