Ειδησεογραφικό site

Οδηγώντας στο… παρελθόν

111

Tης Πέννυς Κροντηρά

xaragionisΓια τους λάτρεις της οδήγησης αξίζει μία επίσκεψη στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτων, που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και φιλοξενεί παγκόσμια αριστουργήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε ένα κτίριο μοναδικής σχεδίασης. Τρεις ολόκληροι όροφοι, αφιερωμένοι στην εξέλιξη των τεσσάρων τροχών, με μοναδικά εκθέματα που χρονολογούνται από τα τέλη του 1800 και τα οποία μπορεί να θαυμάσει κάθε επισκέπτης σε μια αναδρομική ξενάγηση, που ξεκίνησε με αφορμή την αγάπη του Θεόδωρου Χαραγκιώνη για την οδήγηση. Ο ιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτων μιλάει στο «Καρφί» για τα εκθέματα του μουσείου, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των προτιμήσεων των επισκεπτών μουσειακών χώρων στην Ελλάδα.

Ο Θεόδωρος Ν. Χαραγκιώνης είναι διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Αθηνών και έχει τη θέση του Εκτελεστικού Προέδρου του Ομίλου Χαραγκιώνη, μιας οικογενειακής επιχείρησης που ιδρύθηκε το 1932. Οι βασικές δραστηριότητες του Ομίλου είναι η ανάπτυξη και η διοίκηση εμπορικών και ψυχαγωγικών κέντρων, η πλήρης και ενιαία ανάπτυξη όλων των τομέων αξιοποίησης εμπορικών ακινήτων, οι αναπλάσεις παραδοσιακών και διατηρητέων κτιρίων, η μακροχρόνια εκμετάλλευση και διαχείριση ακινήτων, η ανάπτυξη και διαχείριση έργων συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η ανάπτυξη και λειτουργία σταθμών αυτοκινήτων, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η εμπορική ναυτιλία, η υψηλή τεχνολογία σε ηλεκτρονικά ζυγιστικά συστήματα και συστήματα ελέγχου χρόνου, καθώς και το λιανικό εμπόριο διεθνών ειδών πολυτελείας και παιχνιδιού.

mouseio2«ΧΡΗΜΑ, ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΚΟΠΟ»

Πώς προέκυψε το όραμα της δημιουργίας του μουσείου;

Τα αυτοκίνητα πάντα αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου. Τη δεκαετία του 1970 είχα λάβει μέρος σε αρκετούς αγώνες αυτοκινήτου, αλλά το 1977 με τον ερχομό του πρώτου μου παιδιού αποφάσισα να σταματήσω και να επικεντρωθώ μόνο στα κλασικά. Με στόχο να αποκτήσω εκείνα που μου άρεσαν από παιδί, ξεκίνησε η συλλογή. Τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν μια Maserati Mistral, μια Rolls Royce Wraith, δύο Jaguar E-Type, δύο Lancia Appia Zagato, δύο Austin Healey 3.000 και τρία Dino – ένα από αυτά ήταν Ferrari.

Το 1990 είχε φθάσει η συλλογή τα 25 κομμάτια και θεωρούσα ότι ήδη είχα κάνει υπερβολή και έπρεπε να σταματήσω. Έχοντας ήδη αγοράσει δύο ιστορικά αυτοκίνητα από την Auto Memos στην Καλλιθέα, που ανήκε σε έναν από τους μεγαλύτερους τότε συλλέκτες, μου έγινε η πρόταση να αγοράσω ολόκληρη την υπόλοιπη συλλογή. Οι διαπραγματεύσεις διήρκεσαν δύο ολόκληρα χρόνια και με την ολοκλήρωσή της ο αριθμός των αυτοκινήτων διπλασιάστηκε. Έτσι μπήκε η ιδέα του μουσείου, αφού η συλλογή έπαψε να είναι για προσωπική ικανοποίηση και αποτελούσε πια μεγάλο στόχο. Το μουσείο θα απευθυνόταν, εκτός από τους ‘Έλληνες, και σε ξένους επισκέπτες και θα αποτελούσε ένα ακόμα ενδιαφέρον αξιοθέατο για όλους όσοι επισκέπτονται την πόλη μας, κάτι το οποίο είναι πια εμφανές στα σχόλια των ξένων στο βιβλίο επισκεπτών και στην ταξιδιωτική εφαρμογή Trip Advisor.

Το κόστος δημιουργίας της συλλογής είναι αδύνατο να υπολογιστεί, είναι καθαρά ιδιωτική επένδυση, η οποία ξεκίνησε πριν από σχεδόν σαράντα χρόνια και αφορά οικονομική εισφορά και πολύ προσωπικό χρόνο, αργότερα και από τους εθελοντές, χωρίς καμιά απολύτως βοήθεια, άμεση ή έμμεση, από την πολιτεία ή την Ευρωπαϊκή Ένωση.

«ΟΛΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ»

Πόσα εκθέματα υπάρχουν στο μουσείο;

Εκατόν είκοσι αυτοκίνητα εναλλασσόμενα. Ένα συνεργείο του ’30 με περισσότερα από 3.000 αντικείμενα, 72 ιστορικοί τροχοί στη σπείρα της πρόσοψης του κτιρίου μαζί με σύντομη ιστορία του αυτοκινήτου στο οποίο ανήκαν, 32 ιστορικά τιμόνια και το ιστορικό αρχείο της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ), αποτελούμενο από 90 κομμάτια.

Ποιες μάρκες φιλοξενούνται;

Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, BMW, Bugatti, Citroen, Chrysler, Daimler, Ferrari, Ford, Jaguar, Korres, Lamborghini, Lancia, Lincoln, Maserati, Mercedes, Mini, Morgan, Nissan, Porsche, Rolls Royce.

Ποιες από αυτές δεν υπάρχουν πια;

Allard, Alvis, Austin, Auto Union, Avion Voisin, Borgward, Bristol, Diatto, Enfield, Facel Vega, Farma, Fraser Nash, Healey, Hudson, Humber, Hunnia, Iso, Jowett, Lagonda, Morris, Packard, Pony, Simca, Simplex, Talbot, Triumph, Theologou, Vanden Plus, Volanis, Willys, Wolsley.

 

Τα εκθέματα μπορούν να κινηθούν, δηλαδή λειτουργούν μηχανικά;

Ναι, εκτός από εκείνα (κυρίως κάποια ελληνικά π.χ. Ήλιος, Απόλλων, Θεολόγου) που είναι χωρίς μηχανή, γιατί είναι είτε απλώς μακέτες, είτε πολύ παλαιά και η μηχανή τους δεν υπάρχει πια.

ΤΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

Πώς αισθάνεται ο συντηρητής αυτών και πόσο δύσκολη είναι η εύρεση ανταλλακτικών και η φροντίδα;

Ο συντηρητής ανήκει σε εκείνη την κατηγορία ανθρώπων που κάνει αυτό που αγαπά. Για τη φροντίδα πρωταρχικής σημασίας είναι να βρεθούν τα εγχειρίδια συνεργείου, εγχειρίδια ανταλλακτικών και εγχειρίδιο οδηγού. Η αναζήτηση ανταλλακτικών ποικίλλει σε δυσκολία. Από πληθώρα για τα δημοφιλή μοντέλα που βγήκαν σε μεγάλο αριθμό παραγωγής μέχρι εξαιρετικά σπάνια που ουδείς ενδιαφέρεται να ανακατασκευάσει.

Λύση σε αυτό, όπως και στην εξεύρεση εγχειριδίων, μπορούν να δώσουν οι αντίστοιχες ειδικές λέσχες του εξωτερικού, κατά πλειοψηφία στη Μεγάλη Βρετανία (one make clubs) με την έκδοση καταλόγων «interchange ability of parts», δηλαδή καταλόγους ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται αυτούσια σε κάποια άλλα μοντέλα, ευρείας συνήθως παραγωγής.

Έτσι βλέπουμε ένα ταπεινό ανταλλακτικό για Fiat να είναι το ίδιο για κάποια Ferrari. Βεβαίως υπάρχουν κάποιες εταιρείες που δείχνουν ιδιαίτερο σεβασμό στην παράδοση, όπως η Porsche, που ειδικό τμήμα τους αναπαράγει πρακτικά τα πάντα για τα κλασικά μοντέλα της. Τέλος, η λύση του τόρνου, σε ό,τι φτιάχνεται με περιστροφή, ή η χύτευση επιλύουν συχνά προβλήματα έλλειψης ανταλλακτικών με τη διαφορά ότι η χύτευση είτε είναι πολύ απλή, με καλούπι από άμμο, οπότε το προϊόν είναι σχετικά μικρής αντοχής και κάπως περιορισμένης ακρίβειας, είτε σε ξύλινο καλούπι με χύτευση υπό πίεση, λύση που είναι όμως πολύ ακριβή, ειδικά όταν πρόκειται να κατασκευαστούν λίγα κομμάτια.

 Περιγράψτε μας τη λειτουργία του προσομοιωτή.

Ο προσομοιωτής είναι ένα αντίγραφο σύγχρονου αγωνιστικού μονοθέσιου, της Formula 1, κατασκευασμένος από το γερμανικό εργοστάσιο που παράγει τους προσομοιωτές για την προπόνηση των πιλότων της Formula 1. Οι επισκέπτες του μουσείου έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν τις οδηγικές τους ικανότητες σε αυτό, αφού είναι προσαρμοσμένο για να οδηγείται από όλες τις ηλικίες.

Επίσης, στο μουσείο υπάρχει ένας ακόμη προσομοιωτής αυτοκινήτου δρόμου, αυτός της FIAT, που χρονολογείται από το 1982, με προσομοίωση στις λειτουργίες πριν από την πραγματική οδήγηση αυτοκινήτου. Είναι σχεδιασμένος για την ενεργοποίηση των αντανακλαστικών των νέων οδηγών και την εξοικείωση με κλασικούς χειρισμούς των οργάνων οδήγησης.

ΜΙΑ ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πείτε μας την ιστορία κάποιου οχήματος ή κάποιου επισκέπτη που διέθετε ένα από αυτά τα αυτοκίνητα που υπάρχουν στη συλλογή.

Υπάρχει πράγματι μια συγκινητική ιστορία ενός νεαρού Βρετανού που ζει με την οικογένειά του και εργάζεται στην Αυστραλία, ο οποίος εντόπισε στη συλλογή το παλαιό αυτοκίνητο του πατέρα του, μια Bristol 406, που αποκτήθηκε από το μουσείο από δημοπρασία στη Μεγάλη Βρετανία. Το αυτοκίνητο ήταν σε εξαιρετική κατάσταση και ενδιαφέρθηκε να το αγοράσει και να το προσφέρει στους γονείς του ως δώρο επετείου γάμων. Το μουσείο, έχοντας ακόμη μία Bristol 406 στη συλλογή του, συμφώνησε και ο νεαρός έφερε στην Ελλάδα ολόκληρη την οικογένειά του, επισκέφθηκαν το μουσείο και το παρέλαβαν οι ίδιοι. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στο επίσημο περιοδικό της λέσχης ιδιοκτητών Bristol (BOC) έχουν αφιερωθεί ήδη δύο άρθρα για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.

 Έχετε κάποιο μοναδικό κομμάτι στην Ευρώπη ή στον κόσμο;

Στη συλλογή υπάρχουν περισσότερα του ενός μοναδικά στον κόσμο αυτοκίνητα. Τα πιο χαρακτηριστικά είναι το BMW 319 / 328 Motto Streamliner του ’50 με αλουμινένιο άβαφο αμάξωμα, το Jovett Jupitter ABBOT Coupe, το μπροστοκίνητο αλουμινένιο σπορ βρετανικό αυτοκίνητο, με σωληνωτό σασί και επίπεδο κινητήρα, που κατασκευάστηκε από την καροσερί ABBOTT σε δύο μόνο αντίγραφα, που το ένα έχει καταστραφεί, και το PIPER GTR, το πρωτότυπο της PIPER για συμμετοχή στο Le Mans του 1969. Σε αυτά βεβαίως πρέπει να προσθέσουμε και κάποια αυτοκίνητα από το «made by Hellas» και συγκεκριμένα τα δύο πρωτότυπα που σχεδίασε ο Αντώνης Βολάνης, ό,τι έχει απομείνει από το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο του Θεολόγου, τα τρία πρωτότυπα Korres I, II και III, του ταλαντούχου αρχιτέκτονα Δημήτρη Κορρέ και το Bristol 406 LHB, με ειδικό αμάξωμα, σχεδιασμένο από τον κ. Χαραγκιώνη και υλοποιημένο από ελληνικά χέρια.

 Ποιο είναι το πιο ακριβό αυτοκίνητο της συλλογής;

Υπάρχουν κάποια μοναδικά κομμάτια, κυρίως αγωνιστικά, που η τιμή τους μπορεί να προσδιοριστεί μόνο μετά από μια δημοπρασία, σε περίπτωση που έβγαιναν για πώληση. Αυτό όμως δεν είναι στις προθέσεις του μουσείου.

 Τι σημαίνει «οδήγηση» και τι δείχνει το «αυτοκίνητο» για εσάς;

Οδήγηση σημαίνει αγάπη για την κίνηση, για την ανεξαρτησία, για τον ίλιγγο που προσφέρει η ταχύτητα. Ξεκίνησα τους αγώνες αυτοκινήτου το 1970, πάντα με ψευδώνυμο, μόλις ενηλικιώθηκα, αφού πριν οι γονείς μου δεν υπέγραφαν για την έκδοση αγωνιστικής άδειας, και σταμάτησα μόλις γεννήθηκε το πρώτο μου παιδί το 1977. Τότε ξεκίνησε η ενασχόληση με τα ιστορικά αυτοκίνητα. Ξαναμπήκα στους αγώνες, αφού ενηλικιώθηκαν τα παιδιά μου, το 2000, τόσο στον ελληνικό όσο στο διεθνή χώρο, με σημαντικές διακρίσεις, κυρίως στο ιστορικό Le Mans.

Το αυτοκίνητο, εκτός από μέσο για τη χαρά της οδήγησης, είναι και διέξοδος δημιουργίας, ειδικά το ιστορικό, που απαιτεί συνήθως αποκατάσταση.

Έτσι, η χαρά της δημιουργίας, που είναι από τους πρωταρχικούς στόχους μου και υλοποιείται κατεξοχήν από το επάγγελμά μου στα κτιριακά συγκροτήματα, μεταφέρεται για το λιγοστό ελεύθερο χρόνο μου και στα ιστορικά αυτοκίνητα, δίνοντάς μου την ευκαιρία, μετά από μια δημιουργική εργασία, να απολαμβάνω ένα δημιουργικό hobby, το οποίο με τη σύλληψη της ιδέας του μουσείου έχει γίνει σχεδόν δεύτερη εργασία.

Πόσοι επισκέπτες περνούν κάθε χρόνο και ποιες ηλικίες;

Το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου ξεκίνησε τη λειτουργία του το Μάρτιο του 2011 και από τότε παρουσιάζει σταθερά ανοδική πορεία στην επισκεψιμότητά του. Το 2014 μας επισκέφθηκαν 15.000 άτομα, Έλληνες και ξένοι, καθώς επίσης πάνω από 5.000 μαθητές εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων, αφού το μουσείο σε συνεργασία με πιστοποιημένους φορείς πραγματοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα. Δεν είναι τυχαίο ότι το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου βρίσκεται στην πρώτη 5άδα των προτιμήσεων των επισκεπτών στην Ελλάδα, στο σύνολο των μουσείων, σύμφωνα με το Trip Advisor. Το μουσείο φημίζεται για την ευρεία γκάμα των εκθεμάτων του, τη σπανιότητά τους, την καλή τους κατάσταση αλλά και για την πολυδιάστατη συλλογή του.

Το παιγνίδι της προσομοίωσης, η μεμονωμένη ή ομαδική ξενάγηση από εξειδικευμένους ξεναγούς, οι θεματικές εκθέσεις που πραγματοποιούνται κατά τακτά χρονικά διαστήματα, αλλά και η ιστορία του τροχού που παρουσιάζεται στη σπείρα που ενώνει όλους τους ορόφους του κτιρίου με τα πεζοδρόμια, είναι ακόμη μερικές δραστηριότητες που ολοκληρώνουν την εμπειρία του επισκέπτη στο χώρο.

Έγκυρο αγγλικό περιοδικό του ειδικού τύπου έχει σχολιάσει ότι το ΕΜΑ είναι ένα από τα καλύτερα μουσεία με ιδιωτική συλλογή στην Ευρώπη, ενώ χαρακτηρίζει την ύπαρξή του μια καλή αιτία για να επισκεφθεί κάποιος την Αθήνα. Επίσης, τα αμέτρητα εξαιρετικά σχόλια που έχουν καταγραφεί στο βιβλίο εντυπώσεων των επισκεπτών επιβεβαιώνουν την επαγγελματική προσέγγιση της σκληρής προσπάθειας του ιδρυτή, που ο Έλληνας έχει πια μάθει να εκτιμά.

Τα σχόλια είναι κλειστά.