Ειδησεογραφικό site

Μιχάλης Κατρίνης: 16 Αλήθειες, 6 Προτάσεις και1 Επιλογή για πλειστηριασμούς, ‘’κόκκινα δάνεια’’ και Ιδιωτικό χρέος

42

 

Τι έκανε το ΠΑΣΟΚ
Τι δεν έκαναν ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ

1) Τι είναι το ιδιωτικό χρέος;
Το σύνολο των οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων σε τράπεζες,
funds, εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers), εφορία, ΕΦΚΑ,
εταιρείες παροχής ρεύματος, δήμους, ακάλυπτες επιταγές. Το σύνολο
των οφειλών σε τράπεζες,funds, εφορία, ΕΦΚΑ ξεπερνά τα 256 δις
ευρώ, ενώ το σύνολο του ιδιωτικού χρέους υπερβαίνει (με
συντηρητικές εκτιμήσεις) τα 270 δις ευρώ, αφού κανείς δεν μπορεί να
προσδιορίσει το ύψος των οφειλών σε εταιρείες ενέργειας, δήμους και
ακάλυπτες επιταγές.

2) Πόσοι χρωστούν σήμερα στην Ελλάδα;
* Πάνω από 4 εκατομμύρια ΑΦΜ χρωστούν στην εφορία
*  είναι οι οφειλέτες στον ΕΦΚΑ
* Περισσότερα από 1 εκατομμύριο (σε απόλυτο αριθμό) είναι τα
‘’κόκκινα δάνεια’’
* Απροσδιόριστος αριθμός οφειλετών σε εταιρείες ενέργειας, οι
οποίοι ‘’ρυθμίζουν’’ το χρέος ώστε να μην κοπεί το ρεύμα, αλλά
χρωστούν όλο το υπόλοιπο…μαζί με τα τρέχοντα
*  Άγνωστος αριθμός οφειλετών σε δήμους για τους οποίους
ετοιμάζεται νομοθετική παραγραφή μετά την παρέλευση 5ετίας.

3) Πόσοι έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους μέσω του εξωδικαστικού
μηχανισμού που ψήφισε η ΝΔ;
Με βάση τα τελευταία στοιχεία (8/2/2022) 3.320 οφειλέτες έχουν
ρυθμίσει τις οφειλές τους μέσω του εξωδικαστικού, συνολικού ύψους
1,08 δις ευρώ (το σύνολο του χρέους υπερβαίνει τα 270 δις ευρώ). Ο
εξωδικαστικός της ΝΔ λειτουργεί από τον Ιούνιο του 2021, περίπου 20
μήνες δηλαδή.

4) Πόσοι είχαν ρυθμίσει τις οφειλές τους με τον εξωδικαστικό
μηχανισμό του ΣΥΡΙΖΑ;
Περίπου 2350 είχαν ρυθμίσει τις οφειλές τους με τον εξωδικαστικό
μηχανισμό του ΣΥΡΙΖΑ, βάσει του Ν.4605/19 και ο οποίος είχε
διάρκεια 18 μήνες περίπου.

5) Γιατί απέτυχαν ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ με τον εξωδικαστικό μηχανισμό;
Γιατί και οι δύο ήταν κομμένοι και ραμμένοι στα μέτρα των
τραπεζών και όχι των δανειοληπτών, μέσω μιας πλατφόρμας που
δεν επιτρέπει αξιολόγηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων από
κάποιον τρίτο (τραπεζικός διαμεσολαβητής, επιτροπή υπό την
εποπτεία της ειδικής διαχείρισης ιδιωτικού χρέους κ.α.). Ουσιαστικά,
ο δανειολήπτης-οφειλέτης δεν μπορεί να αντιπροτείνει άλλη
ρύθμιση την οποία θεωρεί αυτός βιώσιμη (να μπορεί να την
εξυπηρετεί) και αν αρνηθεί την προτεινόμενη από την πλατφόρμα
του εξωδικαστικού ρύθμιση, απειλείται με μέτρα αναγκαστικής
εκτέλεσης (κατάσχεση-πλειστηριασμός)

6) Τι γίνεται με την προστασία της πρώτης κατοικίας;
* Η προστασία τη κύριας κατοικίας νομοθετήθηκε για πρώτη
φορά το 2008
* Η κύρια και αποτελεσματική προστασία της 1 ης κατοικίας
θεσμοθετήθηκε το 2010 με τον Ν.3869 (Νόμος Κατσέλη) των
κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ με πρωθυπουργό τον Γιώργο
Παπανδρέου, μέσα στη δίνη της οικονομικής κρίσης και με
την πιο σκληρή τρόϊκα να διαφωνεί. Αρχιτέκτων του
Ν.3869/10 είναι ο σημερινός γραμματέας του τομέα ιδιωτικού
χρέους του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής κ. Δημήτρης Σπυράκος,
τότε Γενικός Γραμματέας προστασίας καταναλωτή.
* Τον ‘’νόμο Κατσέλη’’ του ΠΑΣΟΚ ΔΕΝ τον ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το
2010
* Ο ‘’νόμος Κατσέλη’’ του ΠΑΣΟΚ καταργήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ
με τον Ν.4605/19

* Η προστασία της κύριας κατοικίας καταργήθηκε με τον
πτωχευτικό νόμο της ΝΔ (Ν.4738/2020)
* Σήμερα, στην Ελλάδα η κύρια κατοικία μπορεί να
προστατευτεί μόνο για περίπου 3500 (το πολύ) ευάλωτους
δανειολήπτες, οι οποίοι εντάσσονται στην περίμετρο
υπαγωγής στο φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης
ακινήτων του πτωχευτικού νόμου της ΝΔ.
* Μέχρι τις 31/12/2022, έχουν ενταχθεί μόλις 20(!) ευάλωτοι
δανειολήπτες στο σχετικό ενδιάμεσο πρόγραμμα του
υπουργείου Οικονομικών, αφού 2,5 χρόνια μετά, ο φορέας
που ψήφισε η ΝΔ… δεν έχει συσταθεί!

7) Η ΝΔ υποστηρίζει ότι ο ‘’νόμος Κατσέλη’’ του ΠΑΣΟΚ είναι για τους
‘’μπαταχτσήδες’’-Ένας μύθος που διαψεύδεται από την
πραγματικότητα.

* Η ΝΔ ψήφισε τον ‘’νόμο Κατσέλη’’ το 2010
* Ο ‘’νόμος Κατσέλη’’ έδινε προστασία της κύριας κατοικίας
ΜΟΝΟ μετά από απόφαση δικαστηρίου, το οποίο έκρινε
την πραγματική οικονομική κατάσταση του οφειλέτη
* Ο σημερινός αντιπρόεδρος της ΝΔ κ. Χατζηδάκης ήταν
αυτός που εισηγήθηκε (με τον Ν.4161/2013) να μπορεί
κάποιος να παίρνει προστασία της κύριας κατοικίας μόνο
με μία απλή αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο και όχι με
δικαστική απόφαση, όπως προέβλεπε ο νόμος του ΠΑΣΟΚ.
* Με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ το 2017, περίπου το 17% των
οφειλετών στην Ελλάδα θεωρείται στρατηγικός κακοπληρωτής.

Με βάση την τοποθέτηση του υπουργού
Οικονομικών κ. Σταϊκούρα στη Βουλή (8/2/2022), ο ίδιος
θεωρεί ότι 1 στους 4 οφειλέτες του ‘’νόμου Κατσέλη’’ ήταν
στρατηγικός κακοπληρωτής.
* Σε κάθε περίπτωση, το 75% των οφειλετών που
προσέφυγαν στον ‘’νόμο Κατσέλη’’ ήταν αντικειμενικά
αδύναμοι δανειολήπτες, ποσοστό καθόλου
ευκαταφρόνητο, αν αναλογιστεί κανείς το μέγεθος και το
χρονικό διάστημα της (πρωτόγνωρης) οικονομικής κρίσης
που κληροδότησε στη χώρα η διακυβέρνηση ΝΔ 2004-2009
* Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι το σύνολο, σχεδόν, των
προσώπων που είχαν προσφύγει στον ‘’νόμο Κατσέλη’’
επανυπέβαλε αίτηση υπαγωγής, με βάση τη σχετική
υποχρέωση από νόμο της ΝΔ, συναινώντας σε άρση
φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου (ως ένα πρώτο,
βασικό κριτήριο για το αν μπορεί ή όχι να χαρακτηριστεί
αδύναμος δανειολήπτης)

8) Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει τον ‘’νόμο Κατσέλη’’;
* Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ψήφισε τον ‘’νόμο Κατσέλη’’
* Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε τον ‘’νόμο Κατσέλη’’ το 2019, με τον Ν.4605
* Ο ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε (μέχρι σήμερα, τουλάχιστον) έχει ζητήσει
την επαναφορά του ‘’νόμου Κατσέλη’’, αφού σε όλες τις
νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχει πάρει στη Βουληή, ζητά την
επαναφορά του δικού του, αποτυχημένου νόμου 4605/19
* Ο ΣΥΡΙΖΑ απλά οικειοποιείται το γεγονός ότι η κ. Κατσέλη
μεταπήδησε στις τάξεις του και κάνει τους ανάλογους συνειρμούς
για λόγους πολιτικής εκμετάλλευσης

9) Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι τα κόκκινα δάνεια ρυθμίζονται.
Ακριβώς το ίδιο υποστηρίζουν και οι εταιρείες διαχείρισης
απαιτήσεων (servicers)
Πράγματι έχουν συμφωνηθεί χιλιάδες ρυθμίσεις (οι servicers
προσδιορίζουν τον αριθμό σε 590.000), οι οποίες όμως δεν
τηρούνται στην πορεία του χρόνου. Με βάση τα πιο πρόσφατα
στοιχεία, 1 στα 3 δάνεια ‘’ξανακοκκινίζει’’ εντός 12 μηνών, ενώ η
κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί λόγω του υψηλού
πληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων. Σύμφωνα, δε με
έκθεση της ΤτΕ τον Δεκέμβριο του 2020, 2 στις 3 ρυθμίσεις δανείων
ξανακοκκίνιζαν εντός 6μήνου.
Το ποσοστό των δανείων που ρυθμίστηκαν και έγιναν πάλι ‘’κόκκινα’’ το
2 ο τρίμηνο του 2022 να είναι μεγαλύτερο σε σχέση με αυτό του 1 ου
τριμήνου του 2022 και του 4 ου τριμήνου του 2021
Με βάση τα στοιχεία των ίδιων των servicers τα δάνεια που συνολικά
ρυθμίστηκαν από το 2020 ως σήμερα αφορούν σε 8,5-9 δις από τα
συνολικά πάνω από 85 δις ‘’κόκκινα δάνεια’’ που διαχειρίζονται

10) Πως πουλήθηκαν τα ‘’κόκκινα’’ δάνεια από τις τράπεζες στα funds;

 Τα περισσότερα δάνεια πωλήθηκαν σε ποσοστό που δεν
ξεπερνούσε , μεσοσταθμικά, το 15-20% της αξίας τους
(ενυπόθηκα δάνεια)
 Τα funds (μέσω των εταιρειών διαχείρισης), τα οποία αγόρασαν
τα δάνεια στο 15-20% της αξίας τους, ζητούν από τους
δανειολήπτες το 80-90% της αξίας, απειλώντας με κατασχέσεις
και πλειστηριασμούς
 Στρατηγική των funds (όχι των servicers που απλά διαχειρίζονται
τα δάνεια) είναι η γρήγορη ανάκτηση κερδών, ενώ εκτιμάται ότι
για την επίτευξη του σκοπού αυτού το 1/3 των ακινήτων θα
ρευστοποιηθούν (θα οδηγηθούν σε πλειστηριασμό(
 Τώρα που έχει δημιουργηθεί δευτερογενής αγορά δανείων,
πολλά από αυτά που ρυθμίζονται αγοράζονται από τραπεζικά
ιδρύματα και funds πάλι σε ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο από
την αξία του δανείου.
 Σε πολλές περιπτώσεις αγροτών-κτηνοτρόφων των οποίων
κατάσχεται η αγροτική γη λόγω δανείου, δεν απομένει άλλο
περιουσιακό στοιχείο για να μπορέσουν να συνεχίσουν να
καλλιεργούν.

11) Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι τα ‘’κόκκινα δάνεια’’ μειώθηκαν
Αυτό ισχύει μόνο για τους ισολογισμούς των τραπεζών και όχι για το
πραγματικό χρέος πολιτών και επιχειρήσεων το οποίο διαρκώς
αυξάνεται. Το πρόγραμμα τιτλοποιήσεων ‘’Ηρακλής’’ βοήθησε τις
τράπεζες να ξεφορτωθούν μεγάλο όγκο ‘’κόκκινων δανείων’’ αλλά δεν
άλλαξε την κατάσταση για τους οφειλέτες. Μάλιστα, όλο αυτό το

πρόγραμμα δεν έγινε χωρίς κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο-
όπως υποστήριζε ο αρμόδιος τότε υφυπουργός κ. Ζαββός- αφού η
EUROSTAT ζητά να εγγραφεί στο δημόσιο χρέος το σύνολο των
κρατικών εγγυήσεων του ‘’Ηρακλή’’ ύψους 17,9 δις ευρώ. Άλλη μια
‘’επιτυχία’’ της κυβέρνησης.

12) Τι αλλάζει με την απόφαση του Αρείου Πάγου; Γίνονται
πλειστηριασμοί; Μήπως αυτοί που γίνονται αφορούν εξοχικά και
οικίες πλούσιων και κακοπηρωτών;
 Το 2022 αναρτήθηκαν 39.000 πλειστηριασμοί στη σχετική
πλατφόρμα (e-auction), ενώ για το 2023 υπολογίζεται ότι θα
αναρτηθούν περίπου 50.000, σύμφωνα με έγκυρες πηγές από τον
συμβολαιογραφικό κλάδο.
 Με βάση δηλώσεις εκπροσώπων των εταιρειών διαχείρισης των
δανείων, μέχρι το 2025 θα έχουν διενεργηθεί 250.000
πλειστηριασμοί ακινήτων (περίπου το 1/3 των ακινήτων που
συνδέονται με ‘’κόκκινα’’ δάνεια)
 Παρά την προσπάθεια επικοινωνιακής εκμετάλλευσης της
κατάστασης από την κυβέρνηση (με δηλώσεις όπως ‘’η
κυβέρνηση δεν θα νομοθετήσει υπέρ των funds’’), ο ρυθμός
προσδιορισμού των πλειστηριασμών όχι μόνο δεν μειώθηκε από
τον Νοέμβριο (οπότε και ανέκυψε η διχογνωμία στις τάξεις του
Αρείου Πάγου) μέχρι και σήμερα, αλλά αυξήθηκε.
 Με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, από
τους 3060 πλειστηριασμούς κατοικιών που είχαν προσδιοριστεί
ως τα τέλη Ιουλίου του 2022, το 70% αφορούσε κατοικίες με αξία
ως 100.000 ευρώ. Άρα, ούτε πολυτελείς κατοικίες, ούτε κατοικίες
πλούσιων κακοπληρωτών

13) Τι κάνει η κυβέρνηση για την αύξηση των επιτοκίων η οποία
επιβαρύνει τις δόσεις των δανείων 25-30%;
 Ήδη οι δόσεις των δανείων (για ένα δάνειο 100.000 ευρώ) έχουν
αυξηθεί 160-240 ευρώ, ενώ αναμένεται αύξηση που θα αγγίξει
τις 350 μονάδες βάσης, εντός του 2023.
 Οι αυξήσεις αυτές θα οδηγήσουν, με βεβαιότητα, σε νέα
‘’κόκκινα’’ δάνεια, αφού οι επιβαρύνσεις είναι υπέρμετρες,
ειδικά στα δάνεια που έχουν συναφθεί με κυμαινόμενο επιτόκιο.
 Η κυβέρνηση αρνείται να επιδοτήσει τις δόσεις δανείων (δήλωση
υπουργού Οικονομικών στη Βουλή στις 8/2/2022) των συνεπών
δανειοληπτών, για τους οποίους δήθεν κόπτεται. Στην πανδημία,
η ίδια κυβέρνηση είχε επιδοτήσει δανειολήπτες μέσω του
προγράμματος ‘’ΓΕΦΥΡΑ’’
 Η κυβέρνηση ‘’κρύβεται’’ πίσω από την επιδότηση του 50% της
δόσης του δανείου από τις τράπεζες, μέτρο που καλύπτει
περίπου 30.000 από τους +400.000 συνεπείς δανειολήπτες. Το
‘’μέτρο’’ αυτό κοστίζει στο τραπεζικό σύστημα 20 εκατ. ευρώ, τη
στιγμή που από το άνοιγμα της ‘’ψαλίδας’’ μεταξύ επιτοκίου
χορηγήσεων (100 δις) και καταθέσεων (192 δις), υπολογίζεται ότι
έχουν εισρεύσει στις ελληνικές τράπεζες επιπλέον κέρδη που
αγγίζουν το 1 δις ευρώ!

 

14) Τι συμβαίνει με του δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο και πως
αυτοί επηρεάζονται από την αλλαγή ισοτιμίας και τις αυξήσεις
επιτοκίων;
 Πάνω από 80.000 δανειολήπτες υφίστανται τις δραματικές
συνέπειες της αλλαγής της ισοτιμίας ευρώ-ελβετικού φράγκου,
με αποτέλεσμα οι δανειολήπτες αυτοί να καλούνται να
πληρώσουν υψηλότερους τόκους και να επιστρέψουν ένα πολύ
μεγαλύτερο κεφάλαιο από αυτό που έλαβαν.
 Οι δανειολήπτες αυτοί δεν διέθεταν εμπειρία για να εκτιμήσουν
τον πιθανό κίνδυνο, δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως και με
πληρότητα από τις τράπεζες, οι οποίες δεν προχώρησαν και σε
αντασφάλιση κινδύνου, ως όφειλαν.
 Οι δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο υφίστανται και τις
συνέπειες της αύξησης των επιτοκίων, με αποτέλεσμα (λόγω της
διπλής επιβάρυνσης) να κινδυνεύουν να μετατραπούν τα δάνειά
τους σε μη εξυπηρετούμενα.

15) Τι γίνεται με τους εγγυητές δανείων;
Οι εγγυητές δανείων είναι εγκλωβισμένοι, αφού ακόμα και αν οι
οφειλέτες ρυθμίσουν τα χρέη τους (νόμος Κατσέλη ή εξωδικαστικός) ή
απαλλαγούν από το χρέος τους (πτωχευτικός), οι εγγυητές παραμένουν
υπόχρεοι για το υπόλοιπο ή και το σύνολο του δανείου. Βέβαια, το
πρόβλημα είναι κοινοτικής φύσεως, ενώ δεν είχε λυθεί ούτε με τον
‘’νόμο Κατσέλη’’

 

16) Τα έχει καταφέρει η κυβέρνηση για τα χρέη σε εφορία και ΕΦΚΑ;
 Η απόλυτη αποτυχία. Στη ρύθμιση των 36-72 δόσεων για τα χρέη
της πανδημίας (περίπου 8 δις από τα 143 συνολικά) μπήκε το 6%
των οφειλετών.
 Σήμερα σε ρύθμιση βρίσκεται συνολικά περίπου το 5% των
οφειλετών
 Τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία αγγίζουν τα 7,2 δις ευρώ
για το 11μηνο του 2022

17) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τα χρέη σε εφορία-ΕΦΚΑ; Είναι
ρεαλιστική η πρότασή του;
 Το ΠΑΣΟΚ προτείνει ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και
ΕΦΚΑ, με κούρεμα 30%, εφ’όσον τηρείται η ρύθμιση
 Με αυτό τον τρόπο, το κράτος θα εισπράξει περισσότερα (αφού
πιο πολλοί θα μπουν σε ρύθμιση) και οι οφειλέτες θα έχουν
κίνητρο να ρυθμίσουν για να απαλλαγούν από τα χρέη και να
έχουν πιστοληπτική ικανότητα, τουλάχιστον με το δημόσιο
 Τη ρύθμιση 120 δόσεων την προτείνει το σύνολο της αγοράς
(εμπορικοί σύλλογοι, επιμελητήρια)
 Κούρεμα μέρους του χρέους προβλέπει και ο υφιστάμενος
πτωχευτικός νόμος της ΝΔ, μέσω της πλατφόρμας του
εξωδικαστικού
 Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία του εξωδικαστικού, για το
σύνολο των χρεών στο δημόσιο που έχει ρυθμιστεί, έχει
επιτευχθεί κούρεμα 22%, με μέση διάρκεια αποπληρωμής τα 18
χρόνια (216 μήνες). Άρα, η πραγματικότητα (στοιχεία
εξωδικαστικού) δικαιώνει τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ

18) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για την προστασία της κύριας κατοικίας;
 Την επαναφορά του Ν.3869/2010, με νέα επικαιροποιημένα
κριτήρια (εισοδηματικά και αξίας περιουσίας), για τους
πραγματικά ευάλωτους, οι οποίοι έχουν αυξηθεί δραματικά λόγω
της ακρίβειας και του πληθωρισμού, αλλά και της αύξησης των
αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Για όσους ενταχθούν στο
πλαίσιο προστασίας, προβλέπεται επιδότηση της δόσης
δανείου/ενοικίου.
 Πλαίσιο προσωρινής προστασίας για όσους αποδεδειγμένα είναι
ευάλωτοι ή έχει μεταβληθεί ραγδαία η οικονομική τους
κατάσταση λόγω των συνεχιζόμενων κρίσεων

19) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τις ρυθμίσεις δανείων;
 Βιώσιμες ρυθμίσεις, με πραγματική δυνατότητα εξάντλησης του
μέγιστου επιτρεπτού αριθμού δόσεων (240) και αξιολόγηση της
προτεινόμενης από τις τράπεζες, τους servicers ή την πλατφόρμα
ρύθμισης από έναν τραπεζικό διαμεσολαβητή ή επιτροπή της
ειδικής γραμματείας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους.
 Ο δανειολήπτης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να αντιπροτείνει
ρύθμιση και αυτή να αξιολογηθεί , χωρίς να φοβάται την
απευθείας απόρριψη από την πλατφόρμα ή τον διαχειριστή
δανείων που οδηγεί σε κατάσχεση και πλειστηριασμό

 

20) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τους αγρότες και κτηνοτρόφους που
κινδυνεύουν να χάσουν την περιουσία τους;
Προστασία του 30-50% της αγροτικής γης που απειλείται με κατάσχεση,
ως μοναδικό μέσο επιβίωσης για αγρότες και κτηνοτρόφους, οι οποίοι
θα δυσκολευθούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, σε περίπτωση
που αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τη γη τους.
Δεν είναι τυχαίο που για όλες τις αποζημιώσεις-ενισχύσεις που
δόθηκαν μέσα στην πανδημία σε αγρότες-κτηνοτρόφους, ψηφίστηκε
από τη Βουλή το ακατάσχετο, αφού διαπιστώθηκε ότι πάνω από 8
στους 10 αγρότες χρωστούν σε τράπεζες-εφορία- ΕΦΚΑ

21) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τον τρόπο πώλησης δανείων από τις
τράπεζες στα funds;
 Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2019-επί Φώφης Γεννηματά- είχε
καταθέσει τροπολογία για το δικαίωμα αγοράς του δανείου από
τον δανειολήπτη, πριν καταλήξει στο fund.
 Για να αποφευχθεί κάθε υπόνοια για ‘’λαϊκιστικό’’ μέτρο, η
τροπολογία προέβλεπε συγκεκριμένο αλγόριθμο, βάσει του
οποίου ο δανειολήπτης-τελικά- θα αγόραζε το δάνειο από την
τράπεζα σε ποσό μεγαλύτερο από αυτό που το αγόραζε το fund
από την τράπεζα
 Το μέτρο αυτό έχει εφαρμοστεί στην Κύπρο, στα επιχειρηματικά
δάνεια άνω του 1 εκατ. ευρώ
 Σήμερα, πολλά δάνεια πωλούνται σε δευτερογενή αγορά, δηλαδή
από fund σε fund ή από fund σε τράπεζα, αποτελώντας στοιχείο
κερδοσκοπίας, όταν πίσω από αυτό το δάνειο κρύβονται οι κόποι
μιας ζωής και η κύρια κατοικία χιλιάδων συμπολιτών μας. Άρα, η
τροπολογία έχει πεδίο εφαρμογής και σήμερα, πριν
ξαναπωληθούν τα δάνεια

22) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τη λειτουργία των εταιρειών
διαχείρισης;
 Επιβολή κανόνων, ώστε να σταματήσει η όποια ασύδοτη
λειτουργία, πάντα υπό την απειλή κατάσχεσης ή πλειστηριασμού
της κύριας κατοικίας
 Ενσωμάτωση της σχετικής κοινοτικής οδηγίας, η οποία πρέπει να
ψηφιστεί μέσα στο 2023, με εφαρμογή της με βάση τα δραματικά
δεδομένα της χώρας, σε σχέση με την κατάσταση του ιδιωτικού
χρέους

23) Τι προτείνει το ΠΑΣΟΚ για τους δανειολήπτες σε ελεβετικό
φράγκο;
 Βιώσιμη λύση που θα απεγκλωβίσει 80.000 συνεπείς – ως επί το
πλείστον- δανειολήπτες, οι οποίοι, ξαφνικά, απειλούνται με
απώλεια της 1 ης κατοικίας τους
 Η λύση προβλέπει κατανομή του συναλλαγματικού κινδύνου
μεταξύ δανειολήπτη (1/3) και πιστωτικού ιδρύματος (2/3) από
την αλλαγή της ισοτιμίας ευρώ-ελβετικού φράγκου. Αναδρομική
εφαρμογή της κατανομής αυτής από τη στιγμή της υπέρβασης
της ισοτιμίας στο 1,4.

 Με βάση την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, οι δανειολήπτες σε ελβετικό
φράγκο θα πληρώσουν τελικά 15% περισσότερα από ότι αν
ελάμβαναν το ίδιο ποσό δανείου σε ευρώ

24) Πως θα διεκδικήσει το ΠΑΣΟΚ τις λύσεις για τη ρύθμιση του
ιδιωτικού χρέους, την προστασία της κύριας κατοικίας και την
αναστολή πλειστηριασμών;
 Μέσα από συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες έχουν
ήδη κατατεθεί και επικαιροποιούνται, με βάση τα νέα δεδομένα
 Όλες οι τροπολογίες του ΠΑΣΟΚ έχουν κατατεθεί στη Βουλή και
έχουν απορριφθεί από την κυβέρνηση
 Μέσα από διαρκή διάλογο με τους φορείς των καταναλωτών,
δανειοληπτών και επαγγελματιών, οι οποίοι βιώνουν τη δύσκολη
πραγματικότητα και τις αλλεπάλληλες κρίσεις
 Η βιώσιμη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, η προστασία της
κύριας κατοικίας, η πραγματική δεύτερη ευκαιρία και μια λύση
αξιοπρέπειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, η αποφυγή
αφελληνισμού της επιχειρηματικότητας αποτελούν βασική
πολιτική προτεραιότητα του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου
Ανδρουλάκη και κυρίαρχες προγραμματικές θέσεις ενόψει των
εκλογών

Τα σχόλια είναι κλειστά.