Ειδησεογραφικό site

Game of trolls: Ο μυστικός διαδικτυακός στρατός του ΣΥΡΙΖΑ και οι «σκοτεινές» αποκαλύψεις Βερναδάκη

185

Πώς δουλεύουν με ψευδώνυμα τα… υπόγεια του Μαξίμου, της Κουμουνδούρου και της Ν.Δ. – Η μεγάλη βεντέτα του «the camel and the queue» του Αλέξη με τον «εξωγήινο» του Κυριάκου

Οι διαδικτυακές απειλές, τα χολερικά σχόλια και οι συντονισμένες βιτριολικές επιθέσεις έχουν καταντήσει συνηθισμένες πρακτικές των «κομάντο του Διαδικτύου». Εκτός, όμως, από το game of trolls μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης, στον ανορθόδοξο διαδικτυακό πόλεμο έρχεται να προστεθεί και το ηλεκτρονικό φακέλωμα. 

Η ακούσια παραδοχή του υπουργού Χριστόφορου Βερναρδάκη περί «μηνιαίων reports με τα οποία παρακολουθούμε τα ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα στα social media» επανέφερε στην επικαιρότητα τις ευφάνταστες και αμφιλεγόμενες μεθόδους που η κυβέρνηση κατηγορείται ότι χρησιμοποιεί. Οτι, με άλλα λόγια, αξιοποιώντας τις «ζωές των άλλων», προωθεί τη δική της ατζέντα. Εξάλλου πίσω από την τεχνοκρατική και ολίγον τι αποπροσανατολιστική διατύπωση περί δεδομένων, τσαρτ και διαγραμμάτων, κρύβεται μια πολύ παλιά και γνώριμη φράση: η πολιτική προπαγάνδα.

Είναι κοινός τόπος ότι οι κρισιμότερες πολιτικές μάχες δεν δίνονται πια στο Κοινοβούλιο, αλλά στην άγρια διαδικτυακή αρένα. Τα δύο τελευταία χρόνια, όμως, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ., τα social media έχουν αναχθεί σε άγιο δισκοπότηρο της σύγχρονης πολιτικής προπαγάνδας και, κυρίως, πολεμικής, στην οποία η τεχνολογία έχει δώσει φτερά και νέες προοπτικές.

Η δημιουργία ψεύτικων λογαριασμών και οι κακόβουλες ενέργειες δεν είναι το μόνο εργαλείο που διαθέτει η ηλεκτρονική πολιτική προπαγάνδα. Ατυποι σύμβουλοι σε θέματα social media και marketing μπαινοβγαίνουν συχνά πλέον στο Μαξίμου για να προσφέρουν τη γνώση και την τεχνογνωσία τους. Το επικοινωνιακό επιτελείο του Μαξίμου συνειδητοποίησε, εξάλλου, ότι είναι πολύ πιο σημαντικό να χρησιμοποιήσει τα social media όχι μόνο για να μιλήσει και να περάσει το μήνυμά του, αλλά και για να ακούσει, να αντλήσει δηλαδή πολύτιμες πληροφορίες από τις ανοικτές πηγές.

Πλατφόρμες όπως το Facebook παρέχουν πρόσβαση σε έναν ωκεανό πληροφοριών, οι οποίες, αν συνδυαστούν και αναλυθούν σωστά, σκιαγραφούν τον τρόπο που σκέφτονται κατηγορίες χρηστών, τι τους απασχολεί και πώς αντιδρούν στο ένα ή στο άλλο ζήτημα. Με άλλα λόγια, είναι πολύ πιο χρήσιμες από οποιεσδήποτε ακριβοπληρωμένες δημοσκοπήσεις.

Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την πιο εξειδικευμένη χρήση του Διαδικτύου παίζει ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης, ο οποίος είναι καθηγητής πανεπιστημίου, αλλά έχει διατελέσει επί πολλά χρόνια δημοσκόπος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εμφάνιση της περίφημης πια εταιρείας Common View, ενός «εργαστηρίου κοινωνικών ερευνών», όπως το χαρακτήρισε ο ίδιος. Επικεφαλής του είναι ο στενός συνεργάτης του υπουργού Στέργιος Τσιαφούλης ο οποίος, μεταξύ άλλων, επιβλέπει μια ομάδα φοιτητών. Αυτή είναι που πειραματίζεται με διαφορετικές μεθόδους συλλογής και ανάλυσης δεδομένων στα υπόγεια του Μαξίμου. Ο Τσιαφούλης είναι αποσπασμένος στο γραφείο του Βερναρδάκη. Ηταν μαζί στο υπουργείο Εσωτερικών και όταν έφυγε για το Μαξίμου ως υπουργός Επικρατείας τον απέσπασε μαζί του, όπως είχε κάνει και στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Το βιογραφικό σημείωμα του Στέργιου Τσιαφούλη στην ιστοσελίδα του υπουργείου αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως «είναι πληροφορικός με μεταπτυχιακές σπουδές στην επιστήμη της Γεωπληροφορικής».

Αυτού του είδους η επαγγελματική κατάρτιση είναι από τις πιο χρήσιμες για το Μέγαρο Μαξίμου, που πλέον χρησιμοποιεί διάφορα εργαλεία για να χτενίσει τα κοινωνικά δίκτυα. Αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούν με τη σειρά τους το API των διαφόρων κοινωνικών δικτύων και δίνουν πληροφόρηση ανά δευτερόλεπτο για το τι δημοσιεύεται, ας πούμε, στο Twitter, με βάση κάποιες παραμέτρους που δίνει ο χρήστης. Με τον τρόπο αυτό η ομάδα του Μαξίμου συλλέγει πληροφορίες για τις προτιμήσεις, τα links και τα likes των χρηστών. Παρακολουθώντας τους λογαριασμούς και τη δραστηριότητα των χρηστών, μπορεί κανείς να τους αναδείξει ή να τους «πνίξει». Πιο συγκεκριμένα, σε μια δεδομένη στιγμή μπορεί να στρέψει χιλιάδες συντονισμένους και αυτοματοποιημένους λογαριασμούς για να κάνουν like και share με σκοπό την κατασκευή ομοφωνίας ή για να δημιουργήσουν την εντύπωση της αποδοκιμασίας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι κάποιες από τις εμφανίσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη που τρολάρονται συντονισμένα από εκατοντάδες λογαριασμούς. Το ίδιο συνέβη και όταν ψηφιζόταν στη Βουλή το νομοσχέδιο ταυτότητας φύλου. Στην τοποθέτησή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε, μεταξύ άλλων, από το βήμα της Βουλής ότι ένας ειδικός ψυχικής υγείας τού ανέφερε πως ένας νέος ήθελε να κάνει αλλαγή φύλου επειδή του το είπε ένας εξωγήινος στον Υμηττό.

Οι αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί έπιασαν αμέσως δουλειά, αναδεικνύοντας την ατάκα σε trend, με το hashtag #ενας_εξωγηινος_μου_ειπε. Είναι προφανές λοιπόν ότι με τα γνωστά ως bots στο Twitter -λογαριασμούς δηλαδή που ελέγχονται κεντρικά και απομακρυσμένα από χρήστες που θέλουν να διαχύσουν με αυτοματοποιημένο τρόπο τα μηνύματά τους- μπορεί κανείς να καταστρέψει ή να αναδείξει λογαριασμούς. Εδώ λοιπόν έχει σημασία και ο διαχωρισμός των λογαριασμών σε δεξιούς και αριστερούς, όπως είπε ο κ. Βερναρδάκης. Παρακολουθώντας και καταγράφοντας, επιλέγεις ποιους θα πλήξεις. Με τον ίδιο τρόπο διαχέεις και μια είδηση ή μια φήμη. Εξάλλου, οι αλγόριθμοι αυτών των Μέσων, που επιλέγουν τι θα προβάλουν, δίνουν προτεραιότητα όχι τόσο στην αλήθεια του περιεχομένου των ειδήσεων όσο στο πόσο δημοφιλείς μπορεί να είναι, με συνέπεια οι «ειδήσεις» να εξαπλώνονται με ταχύτητα φωτός. Πολλαπλασιασμός των followers σημαίνει αύξηση της αποδοχής και άρα ενίσχυση της επιρροής του χρήστη στα social media. Και εκεί προφανώς ο κ. Βερναρδάκης και η ομάδα του θέλουν να έχουν τον έλεγχο ώστε να κατευθύνουν την κοινή γνώμη. Επιπλέον, το φακέλωμα των social media μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο όταν υπάρξουν εκλογές. Τα ρομπότ του Διαδικτύου είναι σε θέση να κάνουν μαζικές αναφορές εναντίον λογαριασμών που δεν τους αρέσουν, με αποτέλεσμα το Τwitter ή το Facebook να κλείσει αυτούς τους λογαριασμούς.

Tα τρολ του ΣΥΡΙΖΑ


Η ομάδα κρούσης


Οταν μιλάμε για τα κυβερνητικά τερτίπια του Διαδικτύου δεν πρέπει να ξεχνάμε και τους διαδικτυακούς μισθοφόρους, γνωστούς ως τρολ. Σήμερα η ομάδα κρούσης των τρολ έχει αποκτήσει την εξής δομή: αποτελείται από δύο υποκατηγορίες μεταξύ των οποίων υπάρχει έντονη διάδραση. Ο στενός πυρήνας είναι οι λεγόμενοι καθοδηγητές που έχουν έδρα στο υπόγειο του Μαξίμου, σε υπουργεία και στην Κουμουνδούρου. Στο Μαξίμου τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο Ματθαίος Τσιμιτάκης, ο Ζαφείρης Καραμπάσης και ο Λεωνίδας Σακλαμπάνης. Ο πρώτος υπήρξε το αλλοτινό παιδί-θαύμα του ΣΥΡΙΖΑ, προσωπικός φίλος του Αλέξη Τσίπρα και δημοσιογράφος της «Καθημερινής» και της «Αυγής». Σήμερα, όμως, βρίσκεται στο Μαξίμου, ασχολούμενος με τα social media. Ο Ζαφείρης Καραμπάσης αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς δεν προέρχεται από τα σπάργανα του κόμματος. Ηταν μπλόγκερ και η εμπλοκή του με τον ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε όταν ανέλαβε την προεκλογική καμπάνια του Νίκου Ξυδάκη, τον οποίο ακολούθησε τόσο στο υπουργείο Πολιτισμού όσο και στο Εξωτερικών. Με αυτή την προϋπηρεσία βρέθηκε αναβαθμισμένος στο Μαξίμου. Χωροταξικά, έχουν πάψει όλοι αυτοί να συνωστίζονται στα υπόγεια, καθώς έχουν καταλάβει και γραφεία στον πρώτο όροφο.

Οι «εκτελεστές»

Στον εξωτερικό ομόκεντρο κύκλο είναι οι λεγόμενοι «εκτελεστές». Αυτοί που περνούν ατελείωτες ώρες στα social media εξαπολύοντας επιθέσεις, στηρίζοντας κυβερνητικά στελέχη, αφήνοντας εκατοντάδες σχόλια και τρολάροντας τους αντιπάλους. Αυτοί βρίσκονται ιεραρχικά πιο κάτω και δεν έχουν συγκεκριμένη έδρα, καθώς ανήκουν σε πολλές και διαφορετικές κατηγορίες. Η thea kirki εξαπολύει καθημερινά σφοδρές επιθέσεις εναντίον στελεχών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, δημοσιογράφων και γενικά εναντίον οποιουδήποτε είναι αντίθετος με την κυβέρνηση. Ο Yiastra και η Catwoman είναι, επίσης, χαρακτηριστικά παραδείγματα στρατευμένων στον ΣΥΡΙΖΑ λογαριασμών. Ο Yiastra λέγεται, μάλιστα, ότι είναι στο επάγγελμα μουσικός της ΕΡΤ. Δεν θα μπορούσαμε να μη συμπεριλάβουμε και την bloopers team, αλλά και τον λογαριασμό που φέρει το ψευδώνυμο Brizolistas, πίσω από το οποίο κρύβεται ο θυρωρός της Κουμουνδούρου. Συγγενικό του πρόσωπο, μάλιστα, έχει αναλάβει και την καντίνα του κόμματος. Χωρίς ευγένειες και υποκρισίες βαράει στο ψαχνό, βρίζοντας χυδαία οποιονδήποτε διαφωνεί ή ενοχλεί το κόμμα. Δεν ξεχνά, επίσης, να ανυψώσει κομματικά στελέχη, με πρώτο και καλύτερο τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Ενα τρολ με το ψευδώνυμο «άτακτος», αν και ήταν από τα πιο πολύτιμα της κυβέρνησης, αναγκάστηκε να κλείσει τον λογαριασμό του. Κάποιοι ανακάλυψαν ότι τη στιγμή που έκανε μαχητικές αναρτήσεις στο Twitter, στο Instagram δημοσίευε φωτογραφίες από τα ψώνια του στη Νέα Υόρκη! Στο παρελθόν, μάλιστα, αποδείχτηκε ότι ήταν και ακροδεξιό τρολ, εμπίπτοντας στην κατηγορία των έμμισθων, χωρίς ιδεολογικό περίβλημα. Προφανώς, ο κατάλογος δεν τελειώνει εδώ. Υπάρχουν και πολλά ακόμα accounts με οξεία γλώσσα και απολύτως αναγνωρίσιμο στυλ. «Οσο υπάρχουν κόμματα θα υπάρχουν και τρολ. Οσο υπάρχουν συμφέροντα θα υπάρχουν και αντικρουόμενα συμφέροντα, άρα το μέλλον των τρολ είναι λαμπρό». Τάδε έφη κομματικό τρολ με φιλοσοφίζουσα διάθεση και όλα δείχνουν πως δεν έχει άδικο.

Αντιπολιτευόμενα τρολ

Από την πλευρά της η αξιωματική αντιπολίτευση έχει την «Ομάδα Αλήθειας», την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει «μια οργάνωση στη γιάφκα της Πειραιώς που έχει επιφορτιστεί την ακραία προπαγάνδα στα social media». Η ομάδα με το σλόγκαν «ανακάλυψε τα δεδομένα» ήταν επικοινωνιακό δημιούργημα του Γιώργου Μουρούτη και έκανε την εμφάνισή της πριν τις εκλογές του 2012, με την πρωθυπουργική σφραγίδα του Αντώνη Σαμαρά. Σήμερα, όμως, είναι ισχυρότερη από ποτέ, καθώς έχει αναβαθμιστεί υπό την ηγεσία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ηγετικό ρόλο στη νέα «Ομάδα Αλήθειας» έχει ο Κώστας Κυρανάκης, ο οποίος είναι και πρόεδρος της Νεολαίας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Καθημερινά τα μέλη και οι άτυποι συνεργάτες τους συλλέγουν, τρολάρουν και αναδεικνύουν τα συριζαίικα κακώς κείμενα. Δεκάδες λογαριασμοί που αλλάζουν φωτογραφίες και ονόματα ξεψαχνίζουν τα λάθη, τις αντιφάσεις και τις γκάφες των κυβερνητικών στελεχών, διαχέοντάς τις μετά στο Διαδίκτυο.

Ο adiasistos είναι από τους πιο δημοφιλείς και παλαιούς λογαριασμούς. Χτυπάει, αλλά πάντα με χαρακτηριστικό χιούμορ. Ο filokalia αποτελεί τον σύγχρονο Σέρλοκ Χολμς, καθώς όχι μόνο ασκεί κριτική, αλλά αποκαλύπτει τις πραγματικές ταυτότητες πίσω από τα κυβερνητικά τρολ, με τα οποία διασταυρώνει καθημερινά τα ξίφη του. Ο Πουτς-Them-All τώρα τελευταία έχει μεγάλη ρέντα. Ο Alexis International σατιρίζει τα αγγλικά του πρωθυπουργού, έχοντας μετατρέψει σε μεγάλα hit κάποιες από τις ατυχείς εκφράσεις του στις ομιλίες του στο εξωτερικό, ενώ ο Φλωμπέρ, με μια όχι και τόσο κολακευτική φωτογραφία του Αλέκου Φλαμπουράρη να πίνει καφέ, έχει κατακτήσει το Twitter. O Sunset Superman ανήκει στους πιο θερμοκέφαλους της κατηγορίας αυτής, καταφεύγοντας συχνά σε «γαλλικά». H Sonia, το ΔΕΞΙ ΕΞΤΡΕΜ και ο Kafros ακολουθούν. Αντικείμενο σχολιασμού όλων αυτών δεν θα μπορούσε να μην αποτελέσει για μία ακόμη φορά ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος. Επιασαν λοιπόν δουλειά γλεντώντας τη φυματική σαρανταποδαρούσα του. Ο υπουργός, θέλοντας να περιγράψει την κατάσταση στη Ν.Δ. και την καταστροφολογία στην οποία αυτή επιδίδεται σύμφωνα με την κυβέρνηση, σχολίασε πως «έχει βάλει τόσο χαμηλά τον πήχη ώστε θα περνούσε από πάνω ακόμη και μια φυματική σαρανταποδαρούσα με πρόβλημα μηνίσκου σε 25 από τα 40 πόδια, κρατώντας βαριές σακούλες για τα ψώνια της εβδομάδας από τα Lidl».


Τα τρολ της Ν.Δ.

Η ουρά της καμήλας

Από την άλλη, πάρτυ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στήθηκε με αφορμή μια έκφραση που χρησιμοποίησε και ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο ταξίδι του στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην εμφάνισή του στο Ινστιτούτο Brookings. Ο πρωθυπουργός είπε: «There is an expression in Greece… “we have already eaten the camel and now there is the queue”». Με αυτόν τον τρόπο επιχείρησε να αποδώσει την ελληνική έκφραση «φάγαμε τον γάιδαρο και μας έμεινε η ουρά», ωστόσο έκανε λάθος και αντικατέστησε τον γάιδαρο με την… καμήλα και την ουρά στο… ταχυδρομείο με την ουρά του ζώου… Το τρολάρισμα έπεσε σύννεφο με τα memes να κατακλύζουν το Διαδίκτυο. Ο όρος «memes» (προφέρεται μιμς) προέρχεται από την ελληνική λέξη «μιμίδιο». Πρόκειται για μια φωτογραφία η οποία αλλοιώνεται, προστίθεται σε αυτή ένα ωραιότατο σαρκαστικό tagline και έπειτα βγαίνει… για βόλτα στα social media.

Οπως ήταν αναμενόμενο, η συγκεκριμένη με την καμήλα είχε ιδιαίτερη απήχηση, δημιουργώντας το hashtag #tsipras_proverbs. Δεν έμειναν, μάλιστα, εκεί οι διάφοροι στρατευμένοι λογαριασμοί, αλλά επιστράτευσαν το χιούμορ και τη φαντασία τους ποστάροντας και ελληνικές παροιμίες μεταφρασμένες στα αγγλικά, τις οποίες απέδωσαν φυσικά στον πρωθυπουργό.

Το κυβερνών κόμμα δεν είναι άπειρο σε ό,τι έχει να κάνει με τα κοινωνικά δίκτυα. Ηταν άλλωστε το πρώτο που τα ενσωμάτωσε τόσο αποτελεσματικά στη στρατηγική της πολιτικής επικοινωνίας. Μιμήθηκε αυτό που ξεκίνησε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2008 από τον μηχανισμό του Μπαράκ Ομπάμα. Το 2012 είχε ήδη διαμορφώσει έναν κομματικό στρατό που δρούσε στο Διαδίκτυο, οι επικεφαλής του οποίου είχαν έδρα τα υπόγεια της Κουμουνδούρου. Η ομάδα αυτή έμεινε γνωστή ως «τα τρολ της Κουμουνδούρου», αλλά η επίσημη ονομασία της ήταν διαδικτυακή ομάδα προεκλογικής προώθησης του κόμματος. Τη συναποτελούσαν κομματικά στελέχη και εθελοντές με υψηλό αριστερό ζήλο. Περίπου 15 νέοι ηλικίας 25-35 ετών, που ήταν υπό την επίβλεψη του τότε δημοσιογράφου Γιώργου Κυρίτση, αλλά και του Τάσου Κορωνάκη, μετέπειτα γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ, που τώρα έχει ανοιχτεί στο πέλαγος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Οι περισσότεροι από αυτούς ανήκαν στη Νεολαία του κόμματος και αργότερα θα γίνονταν ευρύτερα γνωστοί μέσω των διαφόρων αξιωμάτων που θα αποκτούσαν. Τότε, όμως, ήταν κυρίως νέοι που περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας και της νύχτας τους στην Κουμουνδούρου χαρούμενοι που είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τον Αλέξη. Με ντελίβερι, μπίρες και τσιγάρα δεν σταματούσαν να δουλεύουν μέχρι το ρολόι να δείξει 2 ή 3 τη νύχτα. Σ’ αυτή την ομάδα ξεχώριζε ο Ηλίας Χρονόπουλος, στενός συνεργάτης του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος αργότερα τοποθετήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου ως διαχειριστής της δημόσιας εικόνας του πρωθυπουργού. Ο απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και γνωστός ως «χάκερ» είχε ισχυρά ερείσματα στη Νεολαία. Τον Μάρτιο του 2013, μάλιστα, εκλέχθηκε γραμματέας της. Με τη νέα του ιδιότητα μπόρεσε να συμβάλει αποφασιστικά στην ενίσχυση της ομάδας κρούσης, στρατολογώντας παθιασμένους νέους που είχαν μεγάλη εξοικείωση με το Διαδίκτυο και αντοχές σε τρελά ωράρια εργασίας.

Αλλο ένα πρόσωπο που πρωταγωνίστησε ήταν η Αναστασία Γιάμαλη, τότε ενεργό μέλος της Νεολαίας, εκκολαπτόμενη δημοσιογράφος στην εφημερίδα «Αυγή» και νυν παρουσιάστρια στη δημόσια τηλεόραση. Δυνατός παίκτης της ομάδας ήταν και ο Δημήτρης Καραμάνης, μέλος της Γραμματείας της Νεολαίας, ο οποίος σήμερα είναι στενός συνεργάτης του Δημήτρη Τζανακόπουλου και συνοδός του Αλέξη Τσίπρα σε ταξίδια στο εξωτερικό, όπως αυτό στην Κούβα με αφορμή την κηδεία του Φιντέλ Κάστρο.

Τα αγγλικά του πρωθυπουργού βρίσκονται διαρκώς στο στόχαστρο των αντιπολιτευόμενων τρολ

Viral έγιναν τα διάφορα memes με θέμα το σχόλιο του Κυριάκου Μητσοτάκη περί αλλαγής φύλου και εξωγήινων. Ο ίδιος λέγεται ότι συμβούλεψε τους συνεργάτες του να αποφύγουν παρόμοιες κακοτοπιές που θα δώσουν τροφή στα συριζαίικα ΤΡΟΛΣ

Η αποκάλυψη του Σταύρου

Με μια απόφαση για την οποία αργότερα θα μετάνιωνε ο Αλέξης Τσίπρας επέτρεψε στον φακό του τότε δημοσιογράφου Σταύρου Θεοδωράκη να «συλλάβει» τους δεκάδες πιτσιρικάδες εν ώρα δράσης. Ηταν η τηλεοπτική παρθενική δημόσια εμφάνιση της ομάδας που συνήθιζε να αποκαλεί τον εαυτό της χιουμοριστικά «γιάφκα».  Μεταξύ αστείου και σοβαρού, παραδέχονταν ότι καθένας από αυτούς είχε δημιουργήσει και διαχειρίζεται δεκάδες λογαριασμούς, μέσω των οποίων επιχειρούσαν να καλλιεργήσουν κλίμα, να διαχύσουν πληροφορίες και να πλήξουν τους πολιτικούς τους αντιπάλους. «Δεν κάνουμε επιθέσεις, απλά σχολιάζουμε και αποκαλύπτουμε», ανέφεραν χαρακτηριστικά. Λίγο αργότερα ένας απ’ αυτούς, καθώς είχε πια χαλαρώσει, ομολόγησε μπροστά στην κάμερα ότι το φόρτε του ήταν οι διαδικτυακοί καβγάδες «είτε ομαδικά, σε συνεννόηση με άλλους ομοϊδεάτες μου, είτε ατομικά».

Αρχικά, κύριοι στόχοι τους ήταν οι πολιτικοί τους αντίπαλοι, και πιο συγκεκριμένα η αντίστοιχη ομάδα της Ν.Δ. που είχε εγκατασταθεί στο Μέγαρο Μαξίμου υπό την επίβλεψη του Γιώργου Μουρούτη και έκανε πάνω κάτω την ίδια δουλειά. Σταδιακά τα πυρά τους στράφηκαν και εναντίον δημοσιογράφων και άλλων επώνυμων που ασκούσαν δημόσια κριτική στο τότε κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Το σύνθημα ήταν ξεκάθαρο: «Αποδομήστε την καθεστωτική προπαγάνδα των μεγάλων ΜΜΕ». Η τεχνική αυτή συνεχίστηκε και απογειώθηκε μέχρι το 2015, περιορισμένη πάντα στην Κουμουνδούρου, στα σπίτια των συμμετεχόντων και σε διάφορα καφέ του Παγκρατίου. Ηταν τέτοια η επιτυχία της ομάδας που ακόμη και ο Ολλανδός επικεφαλής της επικοινωνιακής καμπάνιας του Μπαράκ Ομπάμα ενδιαφέρθηκε να μάθει «ποια εταιρεία κρύβεται πίσω από τον διαδικτυακό θρίαμβο του ΣΥΡΙΖΑ»! Οταν, όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές συντελέστηκαν τεκτονικές αλλαγές, οι οποίες, όπως ήταν φυσικό, δεν άφησαν ανεπηρέαστη τη διαδικτυακή γιάφκα.

Πολλά από τα βασικά μέλη της ομάδας αποχώρησαν είτε γιατί πήγαν μετακλητοί σε υπουργικά γραφεία είτε γιατί προωθήθηκαν σε άλλες έμμισθες θέσεις. Η άλλοτε κραταιά επικοινωνιακή ομάδα αποδυναμώθηκε σημαντικά. Οταν στο Μέγαρο Μαξίμου συνειδητοποίησαν ότι χάνουν έδαφος στον πόλεμο του Διαδικτύου, πραγματοποίησαν στροφή: επένδυσαν σε μη κομματικά πρόσωπα με δεδηλωμένο, όμως, αριστερό πρόσημο, που είχαν ήδη πλούσια δράση στο Διαδίκτυο και ισχυρούς λογαριασμούς στα social media. Για την ακρίβεια, τους στρατολόγησαν και επί πληρωμή -ποτέ απευθείας, πάντα μέσω τρίτων- έπιασαν δουλειά. Τα ποικίλα μυστικά κονδύλια που προορίζονται για προβολή του έργου των υπουργείων ή και των ίδιων των υπουργών είναι το καύσιμο για να κινείται ο διαδικτυακός στρατός. Αλλη μία κατηγορία που στελέχωσε τον ανανεωμένο στρατό του Διαδικτύου ήταν σύμβουλοι και μετακλητοί που στον ελεύθερο χρόνο τους «χτυπούσαν δίχως έλεος».

Τα σχόλια είναι κλειστά.