Ειδησεογραφικό site

Χωρίς την Τροχαία δεν νοείται Οδική Ασφάλεια

62

Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά

Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς»

 

 

Αν και μειωμένη κατά 31. 818 οχήματα ήταν φέτος η έξοδος από την Μ. Δευτέρα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα στις νέες εθνικές οδούς Αθηνών-Κορίνθου και Αθηνών-Λαμίας δεν έλειψαν τα  τροχαία ατυχήματα υλικών ζημιών, τραυματισμών και θανατηφόρων σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας Αττικής. Σε συνέχεια του ρεπορτάζ που έκανε το «Κ» για την οδική ασφάλεια των πολιτών μιλά η κυρία Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά για την οδική παιδεία των οδηγών σύμφωνα με συμπεράσματα που έχουν προκύψει μέσα από τη ζωή της και την εμπειρία της ως Πρόεδρου του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».

στην Πέννυ Κροντηρά

Ποια η οδική παιδεία του Έλληνα;

Την οδική παιδεία ο Έλληνας τη λαμβάνει από το περιβάλλον του, το σπίτι, το σχολείο, τον περίγυρο. Όπου κι αν κοιτάξει όμως κυριαρχεί ανομία και έλλειψη σεβασμού σε συνδυασμό με άγνοια των κινδύνων της οδικής συμπεριφοράς. Η ίδια εικόνα προβάλλεται και στην τηλεόραση, που ενέχει πλέον και ρόλο εκπαιδευτικό. Το Ινστιτούτο παλεύει περισσότερα από 10 χρόνια για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Ελλήνων σε αυτό το τόσο κρίσιμο για την κοινωνία μας ζήτημα. Δεν χαλαρώνουμε ούτε στιγμή στις προσπάθειές μας και ειδικά σήμερα, με αφορμή και τα πρόσφατα θλιβερά περιστατικά με θύματα νέους ανθρώπους, επιμένουμε πως η προβολή σωστών και θετικών προτύπων από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας θα συμβάλλει στην υιοθέτηση πιο υγιών και υπεύθυνων συμπεριφορών στο δρόμο.

Ποιος ο ρόλος της οικογένειας στον νέο οδηγό;

Ο ρόλος της οικογένειας είναι καταλυτικός για την ανάπτυξη υπεύθυνων οδηγών, υπεύθυνων πολιτών. Τα γονεϊκά πρότυπα διαμορφώνουν χαρακτήρες, αντιλήψεις και συμπεριφορές. Η στάση των γονέων και του οικείου περιβάλλοντος, οι επιλογές τους και τα μηνύματα που περνάνε -ακόμα και μη λεκτικά, έχουν μεγάλη βαρύτητα για το παιδί που επιθυμεί να κατανοήσει πώς λειτουργεί ο κόσμος.

Ποιος ο ρόλος του σχολείου και της πολιτείας;

Μέσα από τη σχολική διαδικασία, το παιδί αποκτά γνώσεις, δεξιότητες και παίρνει εφόδια που συμβάλλουν στην ανάπτυξή του. Το Ινστιτούτο έχει εισάγει στη χώρα μας διεθνώς αναγνωρισμένες βέλτιστες πρακτικές και μεθόδους για την εκπαίδευση στην Οδική Ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή και μέχρι σήμερα έχει εκπαιδεύσει βιωματικά περισσότερους από 140.000 μαθητές και εφήβους σε όλη την Ελλάδα. Γονείς και εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων έχουν αγκαλιάσει αυτά τα προγράμματα γιατί βλέπουν πόσο θετική επίδραση έχουν στα παιδιά τους. Ο ρόλος της Πολιτείας σε αυτή την προσπάθεια είναι εξίσου σημαντικός. Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει τους πολίτες, να επενδύει στην πρόληψη και την εκπαίδευση. Η πρόσβαση σε τόσο πολύτιμες για τη ζωή μας γνώσεις θα έπρεπε να αποτελεί δικαίωμα όλων.

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί πως συμπεριφέρονται;

Δεν υπάρχουν γενικευμένες συμπεριφορές, εν τούτοις γνωρίζουμε πως σε μεγάλο βαθμό συνεχίζουν να οδηγούν όπως έμαθαν, αρνούνται να αλλάξουν συνήθειες, ακόμα κι αν αυτές μπορούν να σώσουν τη ζωή τους και των άλλων. Πολλοί οδηγούν παράνομα ενώ η ηλικία τους το απαγορεύει, άλλοι αγνοούν πως πρέπει να ανανεώνουν τα διπλώματά τους και να ελέγχουν τακτικά την υγεία τους.

Ποια η πιο συχνή αιτία τροχαίων ατυχημάτων;

Βάσει στατιστικών, κύρια αίτια πρόκλησης τροχαίων συγκρούσεων είναι η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση προτεραιότητας και η απόσπαση προσοχής των οδηγών.

Είναι σωστό ανήλικοι να μαθαίνουν να οδηγούν από τους γονείς τους; Ποιες οι συνέπειες;

Η ασφαλής οδήγηση απαιτεί γνώσεις, δεξιότητες, εγρήγορση αλλά και ψυχραιμία. Κάποιος που οδηγεί 30 χρόνια μπορεί να διαθέτει εμπειρία αλλά σίγουρα κάνει και λάθη που πλέον δεν παρατηρεί ή διαθέτει υπερβολική αυτοπεποίθηση στο τιμόνι. Μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας μαθαίνοντάς τα πώς να κινούνται με ασφάλεια ως πεζοί, επιβάτες, ποδηλάτες και όταν φτάσουν στην ηλικία των 18 να τους δίνουμε τη δυνατότητα να λάβουν την κατάλληλη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση.

Ποια η γνώμη σας για το έργο της τροχαίας και τις αντιδράσεις που προκύπτουν από τους οδηγούς για τα πρόστιμα;

Το έργο της Τροχαίας είναι βασικός πυλώνας της Οδικής Ασφάλειας γιατί επιβάλλει το νόμο, στην περίπτωσή μας τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Χωρίς την Τροχαία δεν νοείται Οδική Ασφάλεια. Κι αυτό πρέπει να το κατανοήσουν και οι πολίτες και η Πολιτεία. Ο οδηγός που οδηγεί υπεύθυνα και συμμορφώνεται με τον Κ.Ο.Κ. δεν φοβάται πρόστιμα. Όσοι δεν φοράνε τη ζώνη ασφαλείας ή δεν ασφαλίζουν τα παιδιά τους θα έπρεπε να τα φοβούνται. Από την άλλη, οι δαπάνες που αφορούν τους τροχονομικούς ελέγχους πρέπει να είναι ανελαστικές. Είναι αδιανόητο να μην επαρκεί το προσωπικό της Τροχαίας, να μην έχουν λάστιχα, καύσιμα, σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα. Η Πολιτεία θα μπορούσε επίσης να μειώσει τα τέλη κυκλοφορίας, τους φόρους στα ανταλλακτικά, το κόστος για το ΚΤΕΟ, μέτρα μέσω των οποίων θα ενισχυθεί η συντήρηση στα οχήματα και κατ’ επέκταση η ασφάλεια.

Τι θα πρέπει να αλλάξει στο θέμα της οδικής συμπεριφοράς και εκμάθησης;

Το κυριότερο είναι να αλλάξει επιτέλους η νοοτροπία μας στο δρόμο. Κάτι ακόμα που μπορεί να συμβάλλει στην ασφάλεια των επόμενων γενεών είναι η αλλαγή του τρόπου εκμάθησης για την έκδοση νέων αδειών οδήγησης

 

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

 

Νέα Εθνική Οδός Αθηνών-Κορίνθου  και Νέα Εθνική Οδός Αθηνών-Λαμίας

Έξοδος Πάσχα 2017         596,430 οχήματα

2016        628,248

Σύνολο Ατυχημάτων 2017     97

2016    98

Σύνολο Παθόντων 2017      Τραυματίες  120      Νεκροί  6

2016                             109                    6

Τα σχόλια είναι κλειστά.