Ειδησεογραφικό site

Ο ΣΥΡΙΖΑ χρεώνει «αγορολαγνεία» στην Κομισιόν για τα αεροδρόμια

52

«Αγορολαγνεία» αποδίδει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την παραχώρηση των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων από το ΤΑΙΠΕΔ.

Μια παραχώρηση, για την οποία ο αρμόδιος υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γιώργος Σταθάκης, έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο η κυβέρνηση να προχωρήσει στην ακύρωσή της.

Το συγκεκριμένο σχόλιο της Κουμουνδούρου έρχεται σε συνέχεια της απάντησης της Κομισιόν σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του κόμματος, κ. Κώστα Χρυσόγονου, με θέμα: «Κριτήρια καθορισμού εύλογης τιμής παραχώρησης δημόσιας περιουσίας».

Με τη συγκεκριμένη ερώτηση, ο κ. Χρυσόγονος έθετε το ζήτημα των κριτηρίων με τα οποία καθορίζεται «η εύλογη τιμή της παραχώρησης δημόσιας περιουσίας, όπως συνιστούν εν προκειμένω τα περιφερειακά αεροδρόμια, ώστε να μη συνιστά κρατική ενίσχυση», ζητώντας να πληροφορηθεί αν  η ελληνική κυβέρνηση έχει προβεί σε ενημέρωση της Επιτροπής «για το συγκεκριμένο μέτρο κρατικής ενίσχυσης».

Η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία, «στην προκειμένη περίπτωση, οι ελληνικές αρχές διοργάνωσαν διαγωνισμό, και η Επιτροπή δεν έχει στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η τιμή δεν είναι σύμφωνη με τους όρους της αγοράς, δηλαδή ότι δεν αντιστοιχεί στην τιμή που θα κατέβαλε ένας ιδιώτης επιχειρηματίας», προκάλεσε την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, που σημειώνει: «Την αγορολαγνεία της επιδεικνύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μια ακόμη μια φορά στην απάντησή της προς τον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Χρυσόγονο σχετικά με την εκποίηση των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων από το ΤΑΙΠΕΔ. Ούτε λίγο, ούτε πολύ, η Επιτροπή ισχυρίζεται πως δίκαιη τιμή είναι οποιαδήποτε τιμή «επιτυγχάνεται» σ’ έναν ανοικτό πλειστηριασμό. Φαίνεται πως αγνοεί (ή θέλει να αγνοεί) ότι λόγω της κατάρρευσης που έχουν προκαλέσει στην ελληνική οικονομία τα μνημονιακά «προγράμματα», στα οποία συνέργησε και η ίδια, σχεδόν όλα τα περιουσιακά στοιχεία (ιδιωτικά ή δημόσια) έχουν υποτιμηθεί δραματικά».

Η πλήρης ερώτηση του κ. Χρυσόγονου, καθώς και η απάντηση της Κομισιόν, έχουν ως εξής:

Θέμα: Κριτήρια καθορισμού εύλογης τιμής παραχώρησης δημόσιας περιουσίας

«Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κατ’ επιταγή της τρόικα, η οποία αποτελείται κατά τα 2/3 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, έχει προχωρήσει σε διαγωνισμό για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων για περίοδο σαράντα ετών με δυνατότητα επέκτασης για ακόμα δέκα έτη.

Πληροφορίες αναφέρουν πως τα καθαρά έσοδα των κρατικών αεροδρομίων είναι πολύ περισσότερα από τα έσοδα που εξαγγέλλει το ΤΑΙΠΕΔ από την παραχώρηση χρήσης, ενώ από την εκμετάλλευση των αεροδρομίων από τα ιδιωτικά μονοπώλια θα προκύψει απώλεια των εσόδων που συνεισέφεραν στον κρατικό προϋπολογισμό (π.χ. υπερπτήσεις).

Δεδομένης της νομολογίας, σύμφωνα με την οποία η εκποίηση δημόσιας περιουσίας σε τιμή κατώτερη της αξίας της συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση κατά το άρθρο 107 ΣΛΕΕ , ερωτάται η Επιτροπή:
1. Με ποια κριτήρια καθορίζεται η εύλογη τιμή της παραχώρησης δημόσιας περιουσίας, όπως συνιστούν εν προκειμένω τα περιφερειακά αεροδρόμια, ώστε να μη συνιστά κρατική ενίσχυση;
2. Η ελληνική κυβέρνηση έχει προβεί σε ενημέρωση της Επιτροπής για το συγκεκριμένο μέτρο κρατικής ενίσχυσης, ως οφείλει βάσει του άρθρου 108 ΣΛΕΕ;»

Απάντηση της κυρίας Vestager εξ ονόματος της Επιτροπής:

«Σε γενικές γραμμές, η καλύτερη προσέγγιση για τον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας μιας παραχώρησης είναι η διοργάνωση ανοικτού, διαφανούς και χωρίς διακρίσεις διαγωνισμού.

Στην προκειμένη περίπτωση, οι ελληνικές αρχές διοργάνωσαν διαγωνισμό, και η Επιτροπή δεν έχει στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η τιμή δεν είναι σύμφωνη με τους όρους της αγοράς, δηλαδή ότι δεν αντιστοιχεί στην τιμή που θα κατέβαλλε ένας ιδιώτης επιχειρηματίας.

Εάν η τιμή (όπως προσδιορίστηκε με τον διαγωνισμό) είναι σύμφωνη με τους όρους της αγοράς, δεν παρέχεται πλεονέκτημα και δεν υπεισέρχεται κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθρου 107 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ και, κατά συνέπεια, δεν υπάρχει υποχρέωση κοινοποίησης του μέτρου στην Επιτροπή».

Τα σχόλια είναι κλειστά.