Ειδησεογραφικό site

«Να επιστρέψουν στην Ελλάδα τα αριστουργήματα του Φειδία», ζητά Ιταλός αρχαιολόγος

54

Μιλάει άπταιστα ελληνικά, είναι διευθυντής Συντήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, του Ιταλού Προέδρου της Δημοκρατίας, σπουδαίος αρχαιολόγος -έχει συμμετάσχει σε ανασκαφές στην Κρήτη- και ένας μεγάλος φιλλέληνας. Ο Ιταλός Λουί Γκοντάρ, επιμελείται την έκθεση «Classicita ed Europa.Το κοινό πεπρωμένο της Ελλάδας και Ιταλίας» που αφού παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία, στο Κυρηνάλιο μέγαρο στην Ρώμη, εγκαινιάστηκε χτες (27/8) στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Στα εγκαίνια της έκθεσης στην οποία έδωσε το παρών ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Τασούλας και η γενική γραμματέας , Λίνα Μενδώνη, ο Γκοντάρ, αναφέρθηκε στα Γλυπτά του Παρθενώνα. «Είναι μεγάλη επιθυμία μου να γυρίσουν στην Ελλάδα τα αριστουργηματικά έργα του Φειδία» είπε ο Λουί Γκοντάρ σε άπταιστα ελληνικά, όπως αναφέρει το Έθνος.

«Οχι μόνο μιλά άριστα ελληνικά, αλλά και κρατά σημειώσεις σε γραμμική γραφή Β’» είπε χθες, αστειευόμενος, ο υπουργός Πολιτισμού, Κωνσταντίνος Τασούλας για τον Λουί Γκοντάρ, τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Νάπολης, με ειδίκευση στην μυκηναϊκή αρχαιολογία και φιλολογία.

italos marmaraΤα έργα της έκθεσης «Classicita ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο της Ελλάδας και Ιταλίας»

Τα 23 έργα της έκθεσης καλύπτουν ένα διάστημα 4.500 χιλιάδων ετών, από τον κυκλαδικό πολιτισμό της 3ης χιλιετίας π.Χ. έως την Ελλάδα και την Ιταλία του 20ού αιώνα.

Αντιπροσωπεύονται οι τρεις μεγάλοι προϊστορικοί πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν στο Αιγαίο, ο κυκλαδικός, ο μινωικός και ο μυκηναϊκός. Εμβληματικά έργα του τέλους του 6ου π.Χ. αιώνα, όπως η κόρη από την Ακρόπολη ή ο κρατήρας του Ευφρονίου παρακολουθούν την εξέλιξη της ελληνικής σκέψης και αισθητικής προς την κλασική τελειότητα.

Ανάμεσά τους, το ανάγλυφο της «Σκεπτόμενης Αθηνάς» με τη στοχαστική έκφραση γίνεται ιδιαίτερα επίκαιρο στις μέρες μας, καθώς παραπέμπει στο σκεπτικισμό με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζονται οι σύγχρονες, αμφίσημες, πολιτικές καταστάσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, ενώ το δόρυ της μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να επαγρυπνούμε για τη διατήρηση όσων κατακτήθηκαν με τους αγώνες του παρελθόντος. Η κορυφαία αξία που ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός κληροδότησε στους αιώνες, η δημοκρατία, εκφράζεται στο «Σύνταγμα των Τυραννοκτόνων», το οποίο δίκαια κατέχει κομβική θέση στην έκθεση ως το απόλυτο σύμβολο του αγώνα κατά της τυραννίας, ενώ αποτελεί και το πρώτο μνημείο πολιτικού χαρακτήρα που στήνεται σε δημόσιο χώρο στην Ευρώπη.

Ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα εκθέματα έχει η εικόνα της Γλυκοφιλούσας Παναγίας με την ανθρώπινη και τρυφερή της κίνηση, καθώς και το πανομοιότυπο του Ευαγγελίου του Rossano, του παλαιότερου εικονογραφημένου ευαγγελίου. Οι κατακτήσεις της Βυζαντινής τέχνης, η βενετσιάνικη Αναγέννηση και ο ρωμαϊκός μανιερισμός εκφράζονται στους πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και του Mattia Preti, ενώ τα στοιχεία της κλασικής αρχαιότητας και του Βυζαντίου αφομοιώνονται στο προσωπικό ύφος και τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις δημιουργών του 20ού αιώνα, όπως του Giani και του Cadorin, του Μόραλη και του Παρθένη.

Η έκθεση διοργανώθηκε με τη συνεργασία της προεδρίας της Ιταλικής και της Ελληνικής Δημοκρατίας αντίστοιχα και των υπουργείων Εξωτερικών και Πολιτισμού των δύο χωρών. Την επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης υπογράφουν η Μαρία Αδρεαδάκη – Βλαζάκη, γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ο Louis Godart, σύμβουλος για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ το συντονισμό και την επιμέλεια έχει ο Γεώργιος Κακαβάς, διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Τα αριστουργήματα που παρουσιάζονται προέρχονται από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Νέο Μουσείο Ακρόπολης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, τα Μουσεία Καπιτωλίου – Centrale Montemartini, το Εθνικό Ετρουσκικό Μουσείο της Villa Giulia, το Εθνικό Ρωμαϊκό Μουσείο – Palazzo Altemps, την Εθνική Πινακοθήκη Αρχαίας Τέχνης του Palazzo Corsini, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Ρηγίου και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Τάραντα. Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος στα ελληνικά και αγγλικά, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44. Διάρκεια έκθεσης: 28 Αυγούστου έως 31 Οκτωβρίου 2014. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα -Κυριακή: 08:00-20:00.

Τα σχόλια είναι κλειστά.