Ειδησεογραφικό site

Στη θάλασσα το νέο υποβρύχιο «Πιπίνος» του Πολεμικού Ναυτικού

62

Με κάθε επισημότητα πραγματοποιήθηκε σήμερα η καθέλκυση του υποβρυχίου «Πιπίνος», που τίθεται στην υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτι
κού.

Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία υποβρύχια τύπου P-214, που κατασκευάζει το Πολεμικό Ναυτικό στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Αρχικά, το «Πιπίνος» θα περάσει από τεστ στη θάλασσα και δοκιμές εν όρμω. Στο Ναυτικό εκτιμούν ότι αυτές θα ολοκληρωθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα οκτώ έως δέκα μηνών.

Στην τελετή καθέλκυσης και ονοματοδοσίας του υποβρυχίου «Πιπίνος», στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ στο Σκαραμαγκά, έδωσαν το «παρών» ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο πρόεδρος της Βουλής Ευάγγελος Μεϊμαράκης, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Βασίλης Κικίλιας, η αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Φώφη Γεννηματά και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, σήμερα η Ελλάδα στέλνει ένα μήνυμα ισχύος και η οικονομία το δικό της αναπτυξιακό μήνυμα, «αφού η κατασκευή αυτού του υπερσύγχρονου οπλικού συστήματος έγινε σε ελληνικά ναυπηγεία και από ελληνικά χέρια».

Όπως είπε, τα ναυπηγεία είναι πλούτος και αναπτυξιακά όπλα για την Ελλάδα και «δεν νοείται μια χώρα ναυτική, μια πραγματικά ναυτιλιακή υπερδύναμη, όπως είναι η πατρίδα μας να μη διαθέτει και την αντίστοιχη ναυπηγοκατασκευαστική υποδομή, που ούτως ή άλλως υπάρχει».

Τέλος, ο κ. Σαμαράς δεσμεύθηκε πως «η περίοδος αδράνειας, απαξίωσης θα δώσει πια τη θέση της σε μια νέα εποχή δυναμικής ανάπτυξης, δημιουργίας, με πλήρη εξασφάλιση του άξιου επιστημονικού και εργατικού μας δυναμικού».

Από την πλευρά του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος επεσήμανε ότι ο όλος χειρισμός στην υπόθεση των υποβρυχίων δείχνει πόσο σημαντική είναι η πολιτική συνεννόηση για τα εθνικά θέματα.

«Τα σημερινό αποτέλεσμα», πρόσθεσε, «δείχνει ότι η διατήρηση της ικανότητάς μας σε υποδομές και έμψυχο υλικό πρέπει να αποτελεί κεντρικό άξονα της αμυντικής και αναπτυξιακής μας πολιτικής στο μέλλον».

Το χρονικό της καθέλκυσης

Στις 18 Μαρτίου 2010 υπογράφηκε η Συμφωνία Πλαίσιο (Framework Agreement) μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών TKMS,HDW,ADM και ΕΝΑΕ, σχετικά με τον τελικό διακανονισμό όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τις Συμβάσεις.

Την 30ή Σεπτεμβρίου 2010 υπεγράφη από τους υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας και από τους νόμιμους αντιπροσώπους των εν λόγω εταιρειών η Εκτελεστική Συμφωνία (Implementation Agreement) και με την ενεργοποίηση της Εκτελεστικής Συμφωνίας παρελήφθη το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στο Κίελο της Γερμανίας, το οποίο κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας την 21 Δεκεμβρίου 2010 ενώ επανεκκίνησαν οι εργασίες στα 4 Υ/Β, που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ.

Την 16η Μαΐου 2011 ο Κύριος Υποκατασκευαστής (HDW) του Κυρίου Αναδόχου (ΕΝΑΕ) κατήγγειλε τη μεταξύ τους σύμβαση, για λόγους που αφορούσαν στις διμερείς τους σχέσεις και που ποτέ δεν γνωστοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα τη διακοπή των εργασιών στο πρόγραμμα ναυπηγήσεως των δύο επιπλέον Υ/Β τ.214 (του 5ου και 6ου – Πρόγραμμα  «Ποσειδών 2»).

Την 18η Απριλίου 2012 η διοίκηση της ΕΝΑΕ αποφάσισε την εκ περιτροπής εργασία των εργαζομένων, διάρκειας μιας ημέρας την εβδομάδα. Έως τότε, η συντήρηση των Υ/Β που βρίσκονται στα ΕΝΑΕ, εκτελείτο σε ικανοποιητικό επίπεδο.

Την 28η Μαΐου 2012 εγνώσθη από τον Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, ότι η Διοίκηση των ΕΝΑΕ επέλεξε να μην ακολουθήσει τη λύση της φιλικής διευθέτησης της διένεξης μέσω διαπραγματεύσεων, αλλά της επίλυσης της διαφοράς μέσω της Διαιτησίας ως άρθρα 28 του Ν.3885/2010.

Την 15η Μαρτίου 2014 ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο, η συμφωνία με τα ΕΝΑΕ αναφορικά με το πρόγραμμα των Υ/Β (Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ-ΜΑΤΡΩΖΟΣ-ΚΑΤΣΩΝΗΣ-ΩΚΕΑΝΟΣ), η οποία κυρώθηκε από την ΒτΕ με το άρθρο 26 του Ν. 4258/2014, σύμφωνα με το οποίο ανατίθεται στο Πολεμικό Ναυτικό η ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών και δοκιμών για την πιστοποίησή τους και την επιχειρησιακή τους ένταξη στο Στόλο.

Από την 24η Μαρτίου 2014 το προσωπικό του ΠΝ ανέλαβε την εκτέλεση εργασιών συντήρησης, επισκευής και δοκιμών τόσο των συστημάτων των Υ/Β όσο και των υποδομών της ΕΝΑΕ. Άρχισαν να εκτελούνται εργασίες στα Υ/Β, που αφορούν στον έλεγχο συσκευών, κύριων και βοηθητικών μηχανημάτων καθώς επίσης και  προετοιμασία των συστοιχιών για φόρτιση.

Την 24η Απριλίου 2014 το Ελληνικό Δημόσιο κατέθεσε προσφυγή στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) κατά των ΕΝΑΕ, ADM, HDW, TKMS, PRIVINVEST HOLDING SAL, PRIVINVEST SHIPBUILDING SAL Holding, HORN-BETELIGUNGS GmbH, ζητώντας την αποζημίωση του από τις εν λόγω εταιρείες, για ηθική βλάβη και για την προκληθείσα και προκληθησόμενη στο μέλλον (μέχρι την πραγματική ενεργοποίηση και την επιχειρησιακή ένταξη στο Στόλο) ζημία λόγω της απομείωσης της αξίας των Υ/Β, συνεπεία της ανατροπής του χρονοδιαγράμματος παράδοσης τους στο ΠΝ, αλλά και της παντελούς έλλειψης συντήρησης αυτών στο χρονικό διάστημα διακοπής του προγράμματος.

Από τις 6 Μαΐου 2014, το προσωπικό της ΕΝΑΕ άρχισε σταδιακά να συνδράμει το προσωπικό του ΠΝ στις εργασίες.

Από 6 έως 23 Μαΐου 2014 το ΠΝ προσκάλεσε τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις (δήλωση / Συμφωνία Αποδοχής Απασχόλησης). Συνολικά σήμερα το ΠΝ καλύπτει τις αποδοχές 826 εργαζομένων.

Το ιστορικό όνομα

Το όνομα «ΠΙΠΙΝΟΣ» προέρχεται από τον Υδραίο ναυτικό Ανδρέα Πιπίνο (1780–1836), ο οποίος αναδείχτηκε σε ατρόμητο πυρπολητή στο πλευρό του Κων. Κανάρη. Πήρε μέρος στην καταδίωξη του τουρκικού στόλου του Καρά Αλή (1822) και στη ναυμαχία του Γέροντα (1824), κατά την οποία πυρπόλησε την τουρκική ναυαρχίδα, αλλά τραυματίστηκε σοβαρά.

Το Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ είναι το δεύτερο κατά σειρά Υ/Β στην ιστορία του Ελληνικού Ναυτικού με αυτό το όνομα. Το πρώτο Υ/Β με το όνομα ΠΙΠΙΝΟΣ (Y-8) καθελκύστηκε στα ναυπηγεία VICKERS – AMRMSTRONGS LDT στο Barrow in Furness στις 19 Ιουλίου 1943 και ήταν το ένα εκ των τεσσάρων πρώην Υ/Β ΤΥΠΟΥ V class (πρώην HMS ELDT – P71), το οποίο παραδόθηκε στο Ελληνικό Ναυτικό στις 13 Οκτωβρίου 1943 με πρώτο Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Α. ΡΑΛΛΗ.

Γενικά Χαρακτηριστικά

Ολικό Μήκος: 65,30 m
Μέγιστο Πλάτος: 7,90 m
Εκτόπισμα: 1.688 tns επιφάνεια – 1.858 tns κατάδυση
Μέγιστη Ταχύτητα: 21 kts εν καταδύσει – 10 kts επιφάνεια

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.