Ειδησεογραφικό site

Τουρισμός: Η Ελλάδα μπορεί να πιάσει κορυφή

33

Tου Κώστα Ξυλούρη

Αναμφισβήτητα, εδώ και αρκετές δεκαετίες ο τουρισμός αποτελεί μια διεθνή βιομηχανία υπηρεσιών με εξαιρετική οικονομική και πολιτισμική σημασία.
Με τον όρο «τουρισμός» εννοούμε μια πολυδιάστατη οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική λειτουργία της σύγχρονης υπερκαταναλωτικής κοινωνίας των αναπτυγμένων κυρίως χωρών.
Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει καταστεί άοπλο θύμα μπροστά στα πυρά του έντονου άγχους, της τυποποιημένης και καταναλωτικής κοινωνικής λειτουργίας. Αποτελεί ένα άβουλο γρανάζι στην τεράστια μηχανή της μονότονης εργασίας, χωρίς τη δυνατότητα ελεύθερης ανάπτυξης των προσωπικών δεξιοτήτων. Ένα απλό πιόνι στη σκακιέρα της αποξένωσης, της τρομοκρατίας και της πνευματικής αποχαύνωσης.
Μοναδική σανίδα σωτηρίας μπροστά στον κυκεώνα των προβλημάτων αυτών προβάλλει η ιδέα των ολιγοήμερων ξέγνοιαστων διακοπών.
Δυστυχώς, όμως, σήμερα το ιδεώδες του τουρισμού, που εξέφραζε και σαφώς θα πρέπει να εκφράζει τον ανθρωπισμό, έχει μετατραπεί σε μια βιομηχανία μαζικής τουριστικής συμπεριφοράς και εκμετάλλευσης. Πακέτα διακοπών πωλούνται μέσω του διαδικτύου, που βεβαίως προσφέρουν τη δυνατότητα μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και σχεδόν ανέξοδα για λύσεις στον τουρισμό. Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι το διαδίκτυο είναι απλά το μέσον, το εύχρηστο εργαλείο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου. Η ουσία βρίσκεται στην ενεργητικότητα και απόδοση του ανθρώπινου δυναμικού.

ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ  Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Ο τουρισμός στηρίζεται στην παροχή υπηρεσιών, η οποία είναι συνυφασμένη με τον άνθρωπο. Η ευρεία χρήση του διαδικτύου έχει μετατρέψει τον άνθρωπο-τουρίστα σε ΠΑΚΕΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΣ με μοναδικό ίσως στόχο την επίτευξη κέρδους.
Αν μάλιστα προσθέσουμε σ’ όλα τα παραπάνω και τις μάστιγες της σύγχρονης διεθνούς κοινωνίας, όπως την εφιαλτική μόλυνση του περιβάλλοντος, την τρομοκρατία, τις ασθένειες και τη διευρυνόμενη οικονομική κρίση της κοινωνίας της αφθονίας, διαμορφώνεται μια οξύτατη προβληματική για τον τουρισμό, επιβάλλοντας μια επαναστατική αναθεώρηση στη λειτουργία και έκφρασή του.
Όσον αφορά την Ελλάδα, είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί μια εκρηκτική αύξηση της προσέλευσης των τουριστών από κάθε άκρη της υφηλίου. Φέτος μάλιστα, σύμφωνα με δήλωση της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη, είναι μια πολύ καλή τουριστική χρονιά, καθώς οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 27,8% σε σύγκριση με την τουριστική περίοδο του προηγούμενου έτους. Βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για επισκέπτες χαμηλών εισοδημάτων, που πολύ δύσκολα βάζουν το χέρι στην τσέπη. Ωστόσο εμείς οφείλουμε από πλευράς μας να παρέχουμε απλόχερα την ευγενική μας φιλοξενία.
Συγκεκριμένα για την Αθήνα παρατηρείται μια έντονη τουριστική προσέλευση σε σχέση με το παρελθόν. Η διατήρηση του υψηλού ποσοστού επισκεπτών για την πρωτεύουσα κρίνεται σωτήρια, καθώς στη δυσμενή αυτή οικονομική περίοδο μπορεί, με τις κατάλληλες υποδομές και τις σωστές υπηρεσίες, να μετατραπεί σ’ έναν ελκυστικό προορισμό της Ευρώπης.

Κοινή προσπάθεια, σκληρή δουλειά, προγραμματισμός
Είναι δυστυχώς δεδομένο ότι υπάρχουν και κακώς κείμενα στην ελληνική πραγματικότητα. Δεν είναι λίγες οι μαρτυρίες τουριστών για αισχροκέρδεια σε βάρος τους από καταστηματάρχες που τους πωλούν προϊόντα πρώτης ανάγκης σε τιμές πολύ υψηλές. Επίσης, οι συνεχείς απεργίες και διαδηλώσεις στο κέντρο της Αθήνας, η έλλειψη υποδομών και συγκοινωνιών δυσχεραίνουν την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.
Για να μπορέσουμε λοιπόν να διατηρήσουμε τα υψηλά ποσοστά επισκεψιμότητας της χώρας μας, χρειάζεται κοινή προσπάθεια, σκληρή δουλειά και προγραμματισμός απ’ όλους τους αρμόδιους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς. Δεν θα πρέπει να επαναπαυτούμε στην ευκολία της χρήσης του διαδικτύου, αλλά να στραφούμε μ’ όλες μας τις δυνάμεις στην εκπαίδευση και προετοιμασία του ανθρώπινου δυναμικού. Διότι, μέσα από την καλλιέργεια της παιδείας, του ανθρωπισμού και της φιλοξενίας, θα μπορέσουμε να εμφυσήσουμε στους ξένους τον ελληνικό πολιτισμό των τόσων αιώνων. Στόχος μας είναι όχι μόνο η αύξηση των νέων επισκεπτών, αλλά και η διατήρηση εκείνων που έχουν έλθει και έχουν μείνει ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες μας. Η σωστή τιμολογιακή πολιτική θα έχει απήχηση στο ευρύ διεθνές κοινό, που ναι μεν θέλει να περάσει τις διακοπές του σ’ έναν επίγειο παράδεισο, αλλά ταυτόχρονα επιθυμεί ν’ αποφύγει την οικονομική κόλαση των εξόδων. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να παταχθούν οι αεριτζήδες που επιθυμούν να κάνουν αρπαχτές από τους τουρίστες.

Διεύρυνση σε 12 μήνες το χρόνο
Εκμεταλλευόμενοι τις απείρου κάλλους ομορφιές του τόπου μας, καθώς η Ελλάδα είναι μια πολυνησιωτική χώρα, σε συνδυασμό με την υψηλού επιπέδου παροχή υπηρεσιών, θα κατορθώσουμε να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο από τους πέντε μήνες σ’ ολόκληρο το χρόνο.
Ας μην ξεχνάμε και τη ρήση της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη: «Ο τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία». Η Ελλάδα είναι μια χώρα μικρή, θα μπορούσαμε να πούμε «ο φτωχός συγγενής της Ευρώπης» από πλευράς οικονομίας. Είναι όμως μια χώρα τεράστια από πλευράς ομορφιάς, πολιτισμού και φιλοξενίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, οφείλουμε να στραφούμε υιοθετώντας μια ενιαία τουριστική πολιτική, η οποία θα προσελκύσει το παγκόσμιο τουριστικό ενδιαφέρον και θα καταστήσει την «ασήμαντη» χώρα μας σε κέντρο παγκόσμιου τουρισμού.
Η Ελλάδα της κρίσης θα καταστεί κοιτίδα του πολιτισμού και της ανάπτυξης. Δεν είναι μόνο η θάλασσα, ο ήλιος, τα πολιτισμικά μνημεία της χώρας μας, αλλά οι άνθρωποι που με μεράκι φιλοξενούν τον καθένα. Αν λοιπόν πραγματικά θέλουμε η πατρίδα μας να ξεπεράσει την οικονομική κρίση, θα πρέπει όλοι μας να δείξουμε κατανόηση, συνεννόηση και συμφωνία, αλλάζοντας νοοτροπία, βαδίζοντας σ’ έναν κοινό στόχο ευημερίας και ανάπτυξης, που θα στηρίζεται στο βασικό προϊόν μας, τον τουρισμό, καθώς και στην αναγνώριση της ελληνικής γαστρονομίας.

Τα σχόλια είναι κλειστά.