Ειδησεογραφικό site

Εξωφρενικές αρπαχτές στα νησιά

56

Tης Θωμαής Βούλγαρη

Η εντυπωσιακή αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας φαίνεται πως… έχει ανοίξει την όρεξη σε πολλούς επαγγελματίες, οι οποίοι σπεύδουν να ανεβάσουν στα ύψη τις τιμές τους. Φέτος οι διεθνείς αφίξεις στην Ελλάδα αναμένεται να ξεπεράσουν ακόμη και το στόχο των 19 εκατομμυρίων τουριστών, ενώ παράλληλα προβλέπονται αύξηση του ΑΕΠ και 50.000 νέες θέσεις εργασίας. Ήδη, όμως, οι καταγγελίες για φαινόμενα αισχροκέρδειας δίνουν και παίρνουν, με τους «Ελληνάρες», όπως φαίνεται, να μη βάζουν μυαλό λειτουργώντας με τη λογική της αρπαχτής.

Σύμφωνα με έρευνα της μηχανής αναζήτησης ξενοδοχειακών τιμών Trivago, οι τιμές στις τουριστικές περιοχές παρουσιάζουν αύξηση κατά 21% φέτος τον Ιούνιο στην Ελλάδα, συγκριτικά με τον Ιούνιο του 2013. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης στην Ευρώπη. Αντίθετα, οι ανταγωνιστικές χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Τουρκία, είτε κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα τιμών με πέρυσι, είτε ρίχνουν κατακόρυφα τις τιμές στις τουριστικές τους περιοχές.

«ΔΥΣΦΗΜΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ»

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατών Επισιτισμού και Υπαλλήλων Τουριστικών Επαγγελμάτων ΠΟΕΕ-ΥΤΕ, Παναγιώτης Προύτζος, μιλάει στο «Καρφί» για το φαινόμενο της αισχροκέρδειας στα ελληνικά νησιά: «Όπως πληροφορούμαστε από περιφερειακές οργανώσεις, υπάρχει τάση να ανέβουν οι τιμές φέτος, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις είναι ακραίες οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει. Σαφώς είναι εργοδοτικό το ζήτημα, αλλά, σε ό,τι μας αφορά, όταν έχουμε ακραίες αυξήσεις, όπως στη Σαντορίνη, ακόμα και 95%, αυτό λειτουργεί δυσφημιστικά για τον τουρισμό μας».

Παράλληλα τονίζει ότι η λογική της αρπαχτής καταγράφεται κυρίως στα νησιά των Κυκλάδων και λιγότερο στο Ιόνιο, ενώ στη Χαλκιδική έχουν σημειωθεί  αρκετά παρατράγουδα. Το γεγονός αυτό, ωστόσο, μπορεί να έχει άμεσες συνέπειες στην απασχόληση.

Την έντονη αντίθεσή του στο φαινόμενο αυτό δηλώνει ο κ. Προύτζος, ο οποίος εξηγεί: «Ο τουρισμός δεν μπορεί να λειτουργεί με τη λογική της αρπαχτής, διότι τα προηγούμενα χρόνια περάσαμε δύσκολα τόσο οι εργοδότες για τη διάσωση των επιχειρήσεών μας όσο και οι εργαζόμενοι για τη διάσωση των θέσεων εργασίας τους. Τα σωματεία αναφέρουν ότι το φαινόμενο είναι έντονο σε τουριστικές επιχειρήσεις, κυρίως νησιωτικού χαρακτήρα. Στην παραλία κυριολεκτικά δεν ξέρουν τι τους χρεώνουν. Ακολουθούν τα ξενοδοχεία, όπου ξαφνικά είδαμε μια άνοδο των τιμών, η οποία έχει να κάνει με την αυξημένη ζήτηση, που ήταν αναμενόμενη».

«ΘΑ ΤΟΥΣ ΞΑΝΑΨΑΧΝΟΥΜΕ…»

Επιπλέον, ο κ. Προύτζος δηλώνει κατηγορηματικά ότι είναι απαραίτητο ο τουρίστας να κάνει έρευνα αγοράς πριν καταλήξει κάπου, ενώ προβάλλει τις ανησυχίες του για το ότι οι επαγγελματίες, αν δεν είναι σωστοί, θα ψάχνουν τα επόμενα χρόνια τους τουρίστες με το… κιάλι: «Πολλές φορές είναι δύσκολο να κάνει σωστή έρευνα αγοράς ο τουρίστας, γιατί είναι ανυπεράσπιστος. Όταν ο επιχειρηματίας τον αντιμετωπίζει ως αρπαχτή, θα έχει και συνέπειες. Δεν θα ξανάρθει για τις επόμενες διακοπές του. Είναι βέβαιο ότι αυτή η κάθετη αύξηση της επισκεψιμότητας που είχαμε τα τελευταία χρόνια, μπορεί να έχει συνέπειες και να μην υπάρξει συνέχεια». Όπως ο ίδιος παραδέχεται, τα χρόνια της κρίσης οι ξενοδόχοι είχαν βρεθεί σε έναν ιδιότυπο εκβιασμό με τους τουριστικούς πράκτορες. «Οργάνωναν τις επιχειρήσεις τους υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης και της κάθετης πτώσης της εσωτερικής τουριστικής ζήτησης. Πέρυσι, ενώ είχαμε αύξηση της τουριστικής κίνησης, οι τιμές ήταν συγκρατημένες. Τώρα πάνε να βγάλουν τα σπασμένα με τη μία. Φέτος, παρατηρείται έντονα το φαινόμενο. Εμείς συστήνουμε αυτοσυγκράτηση στους εργοδότες, οι οποίοι δεν μπορούν να αντιμετωπίζουν με αυτή τη λογική τους τουρίστες. Και φυσικά ας προσέξουν πώς αντιλαμβάνονται τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους» καταλήγει ο κ. Προύτζος.

ΔΙΑΨΕΥΔΕΙ ΤΙΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ

Σύμφωνα με τον κατάλογο των ξενοδοχειακών τιμών, η Σαντορίνη κατέχει την πρωτιά των αυξήσεων για τη φετινή τουριστική περίοδο. Το «Καρφί» πραγματοποίησε έρευνα στις τιμές των καταλυμάτων του νησιού και διαπίστωσε ότι κάποιοι ξενοδόχοι διπλασίασαν τις τιμές τους σε σχέση με πέρυσι. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, η μέση τιμή διανυκτέρευσης για τον Ιούνιο 2014 αγγίζει τα 500 ευρώ, ενώ τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους η μέση τιμή κυμαινόταν στα 260 ευρώ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ξενοδοχειακών τιμών της trivago, παρόμοιο είναι το σκηνικό και στο Φηροστεφάνι με τη μέση τιμή διανυκτέρευσης να εκτινάσσεται στα 289 ευρώ, έναντι 192 ευρώ τον Ιούνιο του 2013 – σημειώνεται δηλαδή αύξηση 51%. Στην Οία ανεβαίνει η μέση τιμή διανυκτέρευσης μόνο κατά 10%, καθώς φέτος τον Ιούνιο είναι στα 339 ευρώ έναντι 307 ευρώ που ήταν πέρυσι. Εξωφρενικές είναι οι αυξήσεις των τιμών και στα Φηρά, με τη μέση τιμή διανυκτέρευσης να αγγίζει τα 242 ευρώ έναντι 137 ευρώ τον περασμένο Ιούνιο (αύξηση 77%).

«ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ»

Τα στοιχεία αυτά αντικρούει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, Μανώλης Καραμολέγκος, ο οποίος αναφέρει στο «Καρφί»: «Δεν υπάρχει αύξηση σε τιμές φέτος κι αυτά τα στατιστικά που βγαίνουν είναι πλασματικά. Οι αυξήσει, αν υπάρχουν, σε κάποιες περιοχές δεν ξεπερνούν το 4-5%. Εκτός βέβαια των εξαιρέσεων, οι οποίες είναι πολύ μικρές και δεν επηρεάζουν».

Όσο για την αύξηση 95% που ακούγεται έντονα από σωματεία και ενώσεις, ο κ. Καραμολέγκος επισημαίνει ότι το γεγονός αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. «Οφείλεται σε μια στρέβλωση που υπάρχει σε μια μηχανή κρατήσεων στο ίντερνετ, η οποία ζητάει να έχουμε διαθέσιμα δωμάτια και δεν μπορεί κάποιος ξενοδόχος πολύ εύκολα να έχει διαθεσιμότητα. Έτσι, αναγκάζεται να βάλει μια εξωπραγματική τιμή, ώστε να αποτρέπει κάποιον να κάνει κράτηση, γιατί στην ουσία τα δωμάτια αυτά δεν υπάρχουν. Έστω ότι πουλά κάποιος το δωμάτιό του τον Αύγουστο 100 ευρώ, που είναι και ο πιο ακριβός μήνας. Αν το δείτε σήμερα να έχει 2.000 ευρώ, η τιμή αυτή δεν υφίσταται. Είναι ένας τρόπος να “κλείνει” το δωμάτιο ο ξενοδόχος. Όποιος θέλει να έρθει να μείνει στη Σαντορίνη με λίγα χρήματα, μπορεί να έρθει. Αυτό το παραμύθι πρέπει να σταματήσει. Άλλωστε, ελεύθερη οικονομία έχουμε. Αν κάποιοι ανεβάζουν τις τιμές και μπορούν να πουλήσουν, ας το κάνουν».

ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΗ Η ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Αυξημένες είναι οι τιμές και στην Αθήνα με τη μέση τιμή διανυκτέρευσης να ανεβαίνει κατά 35% συγκριτικά με τον περασμένο Ιούνιο. Οι τουρίστες καλούνται να πληρώσουν κατά μέσο όρο ανά διανυκτέρευση 119 ευρώ, ενώ τον Ιούνιο του 2013 πλήρωναν κατά μέσο όρο 88 ευρώ. Παράλληλα, τα παράπονα και οι διαμαρτυρίες για αισχροκέρδεια στις ταβέρνες της Πλάκας, στο κέντρο της Αθήνας, πέφτουν βροχή. Η Πλάκα είναι η πιο γραφική και παλαιά συνοικία της Αθήνας και συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη τουριστική κίνηση της πρωτεύουσας. Τα Σαββατοκύριακα, μάλιστα, γίνεται το αδιαχώρητο. Δυστυχώς, υπάρχουν άνθρωποι που εκμεταλλεύονται αυτή την κατάσταση λειτουργώντας με κοντόφθαλμη λογική και αισχροκερδώντας εις βάρος των επισκεπτών μας.

Η κ. Ελένη επισκέφτηκε την προηγούμενη Κυριακή μαζί με τον άνδρα της και τα δύο παιδιά τους ένα γνωστό μουσικό μεζεδοπωλείο µε «παλαιοαθηναϊκή» ατµόσφαιρα, στην Πλάκα. «Πληρώσαμε 30 ευρώ το άτομο μόνο και μόνο για μεζέδες και κρασί. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε κάθε μέρα την ευχέρεια για τέτοιες πολυτέλειες. Θεωρώ ότι πρέπει να προβάλλουμε τον τόπο μας με πιο προσιτές τιμές κι όχι να ξεζουμίζουμε τον κόσμο με την πρώτη ευκαιρία» τονίζει στο «Καρφί».

ΡΟΔΟΣ: ΠΛΗΡΩΣΑΝ ΓΙΑ ΤΡΕΙΣ ΜΠΙΡΕΣ 26€

Γνωστός διευθυντής ξενοδοχειακού συγκροτήματος της Ρόδου καταγγέλλει ότι τρεις φίλοι πλήρωσαν σε κατάστημα της Παλιάς Πόλης για δύο μπίρες του λίτρου και μία μπίρα σε μπουκάλι 26 ευρώ! Για το συγκεκριμένο κρούσμα αισχροκέρδειας που προκαλεί δυσφορία στους σωστούς επαγγελματίες μιλάει στο «Καρφί» ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Άρης Σουλούνιας. «Δεν παύει σε κανένα μέρος του κόσμου να υπάρχει και κάποιος μη επαγγελματίας, που να προσπαθεί να ξεγελάσει τον πελάτη. Τέτοιου είδους γεγονότα είναι άσχημα και δυσφημίζουν τον τόπο μας. Αν έχει συμβεί, αφορά ένα από τα πολλά μεμονωμένα περιστατικά που δυστυχώς συμβαίνουν στα νησιά. Πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι εμείς ως ένωση ξενοδόχων είμαστε υπέρ της αύξησης των τιμών, σε πολύ λογικά όμως επίπεδα. Έτσι, θα επανέλθουμε κάποια στιγμή στα επίπεδα που ήμασταν πριν από πέντε χρόνια. Δεν μπορείς από τη μια στιγμή στην άλλη να κάνεις υπέρογκες αυξήσεις, γιατί κάτι τέτοιο θα είναι καταστροφικό και για τον προορισμό».

Παράλληλα, ο κ. Σουλούνιας τονίζει ότι οι τιμές στο νησί κινούνται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. «Τα συμβόλαια της Ρόδου είναι στο 98% της αγοράς της, που σημαίνει ότι από πέρυσι υπάρχει μια αύξηση μόνο 2%. Οι τιμές στα καταλύματα και τα εστιατόρια αυξάνονται κατά 2-3% φέτος» αναφέρει ο ίδιος.

25€ ΓΙΑ ΜΙΑ ΞΑΠΛΩΣΤΡΑ ΣΤΗ ΜΥΚΟΝΟ

Βέβαια, το νησί των ανέμων, η Μύκονος, δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η μέση τιμή διανυκτέρευσης είναι αυξημένη κατά 46% σε σχέση με πέρυσι. Για να περάσει κάποιος ένα βράδυ στο νησί, θα πρέπει να πληρώσει κατά μέσο όρο 184 ευρώ, ενώ τον Ιούνιο του 2013 έδινε γύρω 126 ευρώ. Οι υπέρογκες τιμές αμαυρώνουν την εικόνα του κοσμοπολίτικου νησιού. Τουρίστας, που επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του, καταγγέλλει στο «Καρφί» ότι στη Μύκονο υπάρχει τεράστια αισχροκέρδεια με τις ξαπλώστρες στις παραλίες. Η εμπειρία που έζησε με τη σύζυγό του πρέπει να παραδειγματίσει τους επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου.

«Πήγα στην Ψαρού να κάνω το μπάνιο μου και διαπίστωσα με απογοήτευση ότι τις ξαπλώστρες τις χρεώνουν όσο τους φωτίσει ο Θεός. Πλήρωσα μαζί με τη γυναίκα μου 25 ευρώ το άτομο μόνο για την ομπρέλα και την ξαπλώστρα και από 9 ευρώ την μπίρα μας».

Σε γνωστό μπαρ, που βρίσκεται στο νέο λιμάνι της Μυκόνου, στη Χώρα, ένα απλό μπουκάλι  βότκα ξεκινάει φέτος από 170 ευρώ, ενώ το σπέσιαλ κοστίζει μέχρι και 1.500 ευρώ! Ένα απλό μπουκάλι σαμπάνια ξεκινά από 140 ευρώ και αγγίζει μέχρι και τα 2.500 ευρώ!

Τα σχόλια είναι κλειστά.