Ειδησεογραφικό site

Δημοπρατήθηκε το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι

32

Το πρώτο βήμα για την επανεκκίνηση του μεγάλου έργου της δημιουργίας νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, έγινε την Πέμπτη με τη δημοπράτηση του έργου, που αναμένεται να λειτουργήσει μέσα στην ερχόμενη πενταετία.

Ο ανάδοχος του έργου θα έχει επιλεγεί το αργότερο έως τον ερχόμενο Φεβρουάριο.

Το αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος, με τη μέθοδο της παραχώρησης και θα απασχολεί περίπου 1.000 εργαζόμενους. Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να λειτουργήσει με αερολιμενικά τέλη μειωμένα κατά 50% σε σχέση με το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το σημερινό αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» θα καταργηθεί.

Ηδη, υπάρχει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από κορυφαίους ελληνικούς και διεθνείς κατασκευαστικούς οµίλους, γεγονός που προεξοφλεί ότι ύστερα από 4,5 χρόνια καθυστερήσεων και άγονων διαδικασιών, μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης η µεγαλύτερη παραχώρηση από την περίοδο της κρίσης και µετά.

Το αεροδρόµιο Καστελίου θα παραχωρηθεί σε ιδιώτη για 35 χρόνια, στα πρότυπα της σύµβασης του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Προβλέπεται η δηµιουργία µιας ανεξάρτητης εταιρείας στην οποία το Ελληνικό ∆ηµόσιο θα κατέχει έως το 55%.

Το αρχικό κόστος του έργου αναμένεται να ανέλεθει στα 800 εκατ. ευρώ, ωστόσο υπάρχουν εκτιµήσεις ότι µαζί µε τις απαλλοτριώσεις, το κόστος εξυπηρέτησης των δανείων και τις συνοδευτικές υποδοµές που απαιτούν ξεχωριστούς διαγωνισµούς (π.χ. σύστηµα καυσίµων) µπορεί να προσεγγίσει ακόµη και το 1,5 δισ. ευρώ. Ο ανάδοχος θα πρέπει να κατασκευάσει το εμπορικό πάρκο και τους συνδετήριους δρόμους που θα συνδέσουν τον νέο αερολιμένα με τους οδικούς άξονες βορρά και νότου της Κρήτης.

Στο έργο προβλέπεται να συµµετάσχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στόχος της κυβέρνησης είναι να καλύψει τη χρηµατοδοτική συµβολή του ∆ηµοσίου στο έργο (απαλλοτριώσεις κ.λ.π), η οποία υπολογίζεται σε 220 εκατ. ευρώ.

Ο διάδροµος προσγειώσεων-απογειώσεων του νέου αερολιμένα έχει περιοριστεί -σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό- στα 3.200 µέτρα από 3.800 µέτρα, αλλαγή που δεν επηρεάζει τον τύπο των αεροσκαφών που θα προσγειώνονται σε αυτό.
Το προφίλ του νέου αερολιμένα

Ειδικότερα, το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος.

Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου και θα λειτουργεί παράλληλα με αυτό.

O σχεδιασμός του νέου αερολιμένα, υπερκαλύπτει τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα, τη λειτουργικότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης.

Ενδεικτικά αναφέρονται:

– Διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μ (με δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μ. εφόσον απαιτηθεί στο μέλλον).
-Βιοκλιματικό κτήριο αεροσταθμού.
-Ταινιόδρομοι για όλους τους επιβάτες όταν οι αποστάσεις υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο μήκος.
-Πρόβλεψη περιοχής 400 στρεμμάτων για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων.
-Σκιασμένοι χώροι στάθμευσης οχημάτων εντός του αεροδρομίου.

Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, έναν τροχόδρομο παράλληλο με το διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του αεροδρομίου και του στρατιωτικού αεροδρομίου.

Επίσης, ο νέος αερολιμένας θα περιλαμβάνει:

-Πέντε τουλάχιστον σταθερές θέσεις (γέφυρες επιβίβασης τύπου Multiple Aircraft Ramp System (MARS), οι οποίες θα δέχονται έως και δέκα αεροσκάφη για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση.
-Είκοσι πέντε επιπλέον θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.
-Πύργο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας με σύγχρονο σύστημα αεροβοηθημάτων,
αστυνομικό σταθμό, δύο πυροσβεστικούς σταθμούς, ιατρικές εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών.
-Χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα κατ’ ελάχιστον 800 οχημάτων, χώρους αναμονής για 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί και 20 μίνι βαν ξενοδοχείων, καθώς και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και πλήρες οδικό δίκτυο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση εντός του αεροδρομίου.
-Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει σύστημα βιολογικού καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του αεροδρομίου, καθώς και των γειτονικών οικισμών.
-Αντιπλημμυρική προστασία και αποχέτευση ομβρίων υδάτων, καθώς και ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Οι οδικές συνδέσεις

Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του νέου αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου.

Για τη σύνδεση με το ΝΟΑΚ προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο -Αρκαλοχώρι – Βιάννος.
Με δεδομένο ότι το έργο θα υλοποιηθεί με το σύστημα της σύμβασης παραχώρησης, αυτό σημαίνει για την Κρήτη μια σημαντικότατη εισροή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, με όλες τις προφανείς αναπτυξιακές και οικονομικές επιπτώσεις. Μαζί με το κόστος των απαλλοτριώσεων, τις δαπάνες εξυπηρέτησης δανείων και τις λοιπές δαπάνες, το συνολικό κόστος του έργου θα φτάσει το 1,5 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, η κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα συμβάλλει αποφασιστικά στην τόνωση της απασχόλησης, αφού κατά την περίοδο κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, και κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας.
Επίσης νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις.

Βασικά στοιχεία του Διαγωνισμού:

-Χρόνος Παραχώρησης: 35 χρόνια (στα οποία περιλαμβάνεται και η περίοδος κατασκευής των τεσσάρων ετών).

-Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου: Μέχρι 220 εκατομμύρια (αποτελεί διαγωνιστικό μέγεθος)

-Το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία κατασκευής και λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου θα αποτελέσει διαγωνιστικό μέγεθος με ελάχιστο και μέγιστο όριο ώστε να εξασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η καταστατική πλειοψηφία στην Εταιρεία.​

Τα σχόλια είναι κλειστά.