Ειδησεογραφικό site

Δεν αποδίδει η «Χρυσή Βίζα» – Το ΥΠΕΣ δεν έχει ούτε χαρτί για να τις εκτυπώσει…

90

 

H ιστορία έχει ως εξής: Ξένος αγοραστής ακινήτου άνω των 250 χιλ. ευρώ αιτήθηκε την έκδοση βίζας όπως προβλέπουν οι διατάξεις του πολυδιαφημιζόμενου ευεργετικού νομοθετικού πλαισίου, μετά από αγοραπωλησία που πραγματοποίησε στην Πελοπόννησο. Το υπουργείο Εσωτερικών δέχθηκε το αίτημα, ωστόσο βίζα ο αγοραστής… δεν είδε γι’ αυτόν και την οικογένειά του, μέχρι που η αρμόδια υπάλληλος μετά από πιέσεις για απαντήσεις για τη μεγάλη καθυστέρηση, ενημέρωσε τους εκπροσώπους του επενδυτή ότι απλά δε διαθέτει το ειδικό χαρτί που απαιτείται για την εκτύπωση της βίζας!

«Το γεγονός που συνέβη, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, στην Πελοπόννησο, είναι μία μόνο πτυχή από τα προβλήματα που συναντούν οι ξένοι αγοραστές ακινήτων- υπήκοοι τρίτων χωρών, οι οποίοι θέλουν να αξιοποιήσουν τις διατάξεις για τη Χρυσή Βίζα στη χώρα μας», επισημαίνει στο newmoney.gr ο κ. Θεμης Μπάκας, διευθύνων σύμβουλος του κτηματομεσιτικού δικτύου της E- Real Estates. «Σήμερα, δύο και πλέον χρόνια μετά τη δημοσίευση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου που θα έφερνε φρέσκο χρήμα από το εξωτερικό στην ελληνική οικονομία αλλά ταυτόχρονα και στην ελληνική κτηματαγορά- όπου οι τιμές έχουν υποχωρήσει έως και 70% σε σχέση με το παρελθόν- αγοραπωλησίες σε ξένους έχουν γίνει ελάχιστες, με τα επίσημα νούμερα να αναφέρουν ένα σύνολο στα πέριξ των 65 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή με έναν απλό υπολογισμό μιλάμε για αγορά 260 ακινήτων που έχουν πραγματοποιηθεί, αριθμοί που προκύπτουν κάνοντας μια απλή διαίρεση του συνόλου της επένδυσης με την ελάχιστη αξία των 250.000 ευρώ που ζητά ο νόμος 4146/2013».

Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Enterprise Greece, όπως αυτά παρουσιάστηκαν τον περασμένο Οκτώβριο, από την έναρξη του προγράμματος (το 2013) έως σήμερα έχουν εκδοθεί συνολικά 983 άδειες, με τους Κινέζους αγοραστές να έχουν περάσει στην πρώτη θέση έναντι των Ρώσων: Συνολικά σε Κινέζους έχουν δοθεί 335 άδειες σε Ρώσους 315, ακολουθούν οι αραβικές χώρες με 151 άδειες, Αίγυπτιοι έχουν λάβει 53 άδειες, Ουκρανοί 52, Αμερικάνοι 21 και διάφορες άλλες χώρες συνολικά 56.

«Τα νούμερα αναφέρονται μάλλον χάρην… εντυπωσιασμού», επισημαίνει ο κ. Μπάκας. «Οι άδειες διαμονής αφορούν τις οικογένειες των επενδυτών βάση του νόμου 4146/2013, δηλαδή για κάθε ακίνητο άνω των 250.000 ευρώ, εκδώσαμε σαν κράτος 3,8 άδειες.

Με βάση τα μηνύματα που εισπράττουμε εμείς από την ίδια την αγορά, το γεγονός είναι ότι η πολυδιαφημισμένη «χρυσή βίζα» δεν έχει αποτελέσει μέχρι και σήμερα ένα επιτυχημένο μοντέλο προσέλκυσης επενδυτών. Τα νούμερα των αγοραπωλησιών από ξένους, υπηκόους τρίτων χωρών το 2015 είναι πτωτικά σε σχέση με πέρυσι, ενώ δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που πολλές προγραμματισμένες επισκέψεις ενδιαφερόμενων που αντιπροσωπεύονταν από δικηγορικά γραφεία της Κίνας και της Γερμανίας, ανέβαλαν το ταξίδι τους λόγω των πολιτικών εξελίξεων το Σεπτέμβριο μήνα.

Eπιπλέον, πολλοί από τους αγοραστές, ήταν ήδη κάτοικοι της χώρας μας που απλά επένδυσαν αυτά τα χρήματα για να αποκτήσουν τη βίζα οι ίδιοι και μέλη της οικογένειας τους, τα οποία μέχρι πριν λίγο καιρό δεν μπορούσαν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα».

Όπως επισημαίνει ο κ. Μπάκας, «ερωτήματα που συνήθως μας έρχονται από τους ενδιαφερόμενους, είναι να τους παρουσιάσουμε το κόστος κατοχής ενός ακινήτου στην Ελλάδα, κάτι το οποίο ακόμη κι εμείς, ως Ελληνες πολίτες και ως μεσίτες δεν είμαστε σε θέση να προβλέψουμε λόγω των συνεχών μεταβολών στη φορολογία ακινήτων.
Την ίδια στιγμή, δεν είναι δυνατόν οι ελληνικές αποστολές που προωθούν τη χρυσή βίζα στο εξωτερικό, να μήν γνωρίζουν επακριβώς το νομοθετικό πλαίσιο του Ν. 4146/2013. Ο επικεφαλής του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στο Πεκίνο, είχε χαρακτηριστικά αναφέρει ότι δεν είχε γίνει κατανοητό στους Κινέζους ότι η άδεια παραμονής των 5 ετών που μπορούν να αποκτήσουν με αγορά ακινήτου άνω των 250.000 ευρώ θα ανανεώνεται αυτόματα- κάτι το οποίο αποτελούσε ανασταλτικό παράγοντα επένδυσης. Ακόμη και σήμερα, οι επαγγελματίες του κλάδου δεν έχουν λάβει καμία αναλυτική ενημέρωση για τα βήματα και τις απαραίτητες διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος επενδυτής».
Τα στελέχη της εγχώριας κτηματαγοράς επισημαίνουν ότι για να μπορέσει η χώρα μας να προσεγγίσει επενδύσεις στην ακίνητη περιουσία της αλλά ταυτόχρονα να αρχίσει να βλέπει θετικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του νόμου 4146/2013, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει αν πραγματικά επιθυμεί την προσέλκυση επενδύσεων στη πράξη και όχι στα χαρτιά και να προβεί σε άμεσες ενέργειες που θα δηλώνουν έμπρακτα το τι θέλει να κάνει.

«Σε έρευνα που πραγματοποιήσαμε με το δίκτυο μας αναζητώντας τους λόγους για τους οποίους οι ξένοι δεν αγοράζουν ακίνητα στην Ελλάδα, ένα 70% των ερωτηθέντων επαγγελματιών του κλάδου, απάντησαν ότι η χώρα μας δεν έχει οργανωμένη στρατηγική προσέλκυσης και ταυτόχρονα η γραφειοκρατία και το ασταθές φορολογικό σύστημα αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες. Ας αναλογιστούμε ότι αν το 0,5 % των τουριστών επένδυε στην ελληνική εξοχική κατοικία, σήμερα θα μιλούσαμε για 120.000 πωλήσεις μόνο από αλλοδαπούς, με ελάχιστο τζίρο 30 δισ. ευρώ με τα ανάλογα έσοδα για τα δημόσια ταμεία. Ο στόχος μπορεί να επιτευχτεί όταν καταγραφεί και υπάρξει πλάνο δράσης τουλάχιστον 5ετίας. Χρειαζόμαστε λοιπόν άμεση συνεργασία των υπουργείων Τουρισμού και Ανάπτυξης με τις πρεσβείες της χώρας μας στις χώρες προσέγγισης για επενδύσεις. Επιπλέον, απαιτείται οργανωμένη στρατηγική προσέλκυσης επενδυτών αποτελούμενη από εξειδικευμένους επαγγελματίες του κλάδου, φορολογικό πλάνο τουλάχιστον δεκαετίας. ενεργοποίηση γραφείου εξυπηρέτησης επενδυτών για την αποφυγή της γραφειοκρατίας, χαρτογράφηση των κατάλληλων και διαθέσιμων ακινήτων που πληρούν τις προδιαγραφές.
Μείζον ζήτημα είναι και η πιστοποίηση των επαγγελματιών που διαχειρίζονται χαρτοφυλάκια εξοχικών κατοικιών: Ενας τουριστικός πράκτορας για ένα εισιτήριο των 200 ευρώ, υποχρεούται νομοθετικά να έχει καταθέσει εγγυητική επιστολή για την ορθή λειτουργία του γραφείου του. Αντιθέτως, ο κτηματομεσιτικός κλάδος που διαχειρίζεται αξίες χιλιάδων ευρώ, παραμένει ανεξέλεγκτος».

Τα σχόλια είναι κλειστά.